Ik heb dit kookboek al een hele tijd op mijn verlanglijstje staan:
http://www.bol.com/nl/p/smaakvrienden-groenten/9200000006227392/
Quote:
Dit inspiratieboek daagt liefhebber en professional uit om op culinair avontuur te gaan. In Smaakvrienden Groenten laast Meesterkok Angélique Schmeinck zien dat elke groente zijn eigen favoriete vrienden heeft. Vrienden? Ja, relaties die ontstaan uit traditie en beproeving met andere ingrediënten. Neem nou de tomaat. Iedereen weet dat die al jaren dikke vrienden is met mozzarella, basilicum en olijfolie. En bloemkool met kaas en nootmuskaat. Maar er zijn ook tal van minder bekende en zelfs onontdekte, hechte vriendschappen. In Smaakvrienden Groenten zijn al deze combinaties van groeten, ingrediënten en bereidingen eindelijk te ontdekken.
Smaakvrienden Groenten geeft oneindige culinaire inspiratie voor ruim 80 groenten, inclusief gerechtideeën, microrecepten en culinaire mindmaps.
Hét boek voor kokende lezers en lezende koks dat...
- voor elke denkbare groente ontelbare smaakcombinaties geeft
- helpt om snel originele gerechten samen te stellen
- verrassende ideeën brengt om te variëren met bestaande gerechten
- inspireert om te koken met de ingrediënten die je nog in huis hebt
- helpt zoeken naar smaakaccenten die jouw gerechten tijdloos maken
Quote:
Groenten zijn zo divers in smaak, kleur, structuur en eigenschappen dat ze voor koks een grote inspiratie kunnen zijn voor steeds nieuwe gerechten in steeds weer andere combinaties. De meesterkok maakte een heel overzichtelijk boek met over 82 groenten korte informatie en een microrecept plus een pagina vol combinaties: met andere groenten, met vlees, vis, gevogelte, zuivel en ei, meelspijzen, fruit, smaakmakers enz. en opgave van technieken en bereidingen.
Er schijnen ook heel onverwachte smaakcombinaties waar je normaal niet aan denkt in te staan.
Quote:
Maar dan! Een op het eerste gezicht nogal complex schema met nog veel meer inspiratie, maar dan in de vorm van losse suggesties om zelf mee aan de slag te gaan. Welke groenten passen er goed bij, welke soorten vlees, vis, kaas-zuivel-ei, meelspijs, kruiden, specerijen, dressing? Daarbij wordt er ook nog onderscheid gemaakt tussen boezemvrienden (de bekende duo’s als tomaat-basilicum bijvoorbeeld), maar ook de spannende vrienden, voor onverwachte smaakcombinaties (zoals tomaat-okra of tomaat-watermeloen). Wat een ideeën, wat een mogelijkheden!
http://koken.blogo.nl/2010/09/22/kookboek-smaakvrienden/
Ik denk dat het mijn creatieve tijd met koken wel zal verhogen.