brood

@ Patchouli,

je bijnieren zouden nu ,ik ga uit van de overgang,de tekorten aan geslachthormonen aan moeten voelen.Door de vermoedelijke bijnier uitputting kunnen ze dit echter niet.

Ook het gebrek aan voldoende cortisol zal je parten spelen mbt de suikerspiegel.

Het zal zich ook negatief uitwerken op de omzetting van t4 in t3 in de hersenen en daarmee van oa dopamine.Tyrosine speelt hier een rol in en bedenk daarom ook dat de aanmaak van voldoende maagzuur in orde moet zijn voor een goede eiwit vertering.

Een gebrek aan vermoedelijk progesteron zal de werking van gaba negatief beinvloeden en dus ook je gemoedstoestand en daarmee ook de behoefte aan suiker.

Gezien de momentele situatie denk ik dus dat(even afgezien van een bujnierzwakte)je behoefte aan suiker er een is om een gemis aan stoffen in je hersenen die je een goed en stabiel/energiek gevoel geven te compenseren door...de drug suiker.

Dit is dus anders dan een gebrek aan energie voor de hersenen,sluit dit echter niet uit.

ad

 
Patchouli,

Je bent nu 4 maanden lid. Ik neem aan dat je even zoveel maanden bezig bent met dit voedingspatroon. IK heb hier de volgende theorie over:

Je bent te snel te laag in koolhydraten gegaan. Aanvankelijk merkte je er niets van, want je voelde je goed, maar nu merk je naar enkele maanden dat je dreigt te 'crashen' op je tre lage kh-inname. Hoe kan er een vertragingseffect hebben opgetreden van enkele maanden? Je hebt al die tijd gedraaid op je noodvooraad van glucose, glycogeen. Deze is nu ook op. Tijd om de oorspronkelijke fout te herstellen en goede, glutenvrije koolhydraten toe te voegen aan je voeding. Mijn favoriete zijn witte basmatirijst en quinoa.

Mike

 
@ Zonne ,

Ja 100 gr zal je uit ketose houden(voldoende ketonen om je hersenen van energie te kunnen voorzien met maar een beetje glucose om hierin te voorzien).

Verder is 100 gr glucose te weinig om je hersenen voor de dag van energie te voorzien.Daarbij zullen andere organen ook nog glucose verbruiken. Je lichaam heeft welliswaar een bepaalde voorraad glycogeen welke oa. door de prikkel van cortisol als glucose in het bloed komt en de heresenen dus van glucose kan voorzien.Dus een stabiele bloedsuikerspiegel.Verder kan de lever nog eiwitten en glycerol omzetten in glucose om het proces verder te helpen.Dit is echter beperkt mogelijk omdat je anders snel een tekort aan eiwit/vetvrije massa krijgt.

Met 100 gr kh kun je best in de vetverbranding zitten maar niet zoveel dat door een overschot aan vetzuren je lever ook ketonen gaat aanmaken in voldoende hoeveelheid.

Dit kun je oa oplossen door iets meer eiwitten te eten maar je mist naar mijn meneing de enorme voordelen van in ketose zijn.Zo ervaar ik het tenminste.

Mijn advies zou zijn om nadat je bijnieren in orde zijn inderdaad je kh.inname tot onder de 60 gr per dag te houden , een aantal weken volhouden , en dan ervaren hoe je je voelt.Hoe is dan je energie gevoel wat gebeurd er als een maaltijd overslaat of aan IF doet,hoe blijf je cognitief functioneren etc.

ad

 
Duidelijk Mike ik neem die tip ter harte, Ad jouw tekst moet ik nog eens even voor gaan zitten. Iig bedankt voor het meedenken!

 
Zonne wat betreft je hartkloppingen door Adrenal:

De bijnier maakt tal van hormonen aan.

Hormonen zoals, stresshormonen, geslachtshormonen, en vochthuishoudingshormonen worden aangemaakt in de buitenste laag namelijk de cortex/schors.

De stresshormoon/neurotransmitter adrenaline wordt aangemaakt in de binnenste laag namelijk de medulla/merg.

Dat laatste: de stresshormoon/neurotransmitter adrenaline, maakt je alert, maar fokt je ook op, zeker als die niet op het juiste moment op de juiste plaats en in de juiste hoeveelheid beschikbaar komt. Met een bijnieruitputting is dat het laatste dat je aan wilt zwengelen. Dus als je kribbig, nerveus, rusteloos, onrustig, hartkloppingen krijgt, opgejaagd wordt van Adrenal, dan is de Adrenal Cortex de betere vorm.

Adrenaline zorgt voor een groter alertheid, om goed op gevaar te kunnen reageren. Het maakt je ontvankelijker voor prikkels. Dat kan bij een uitgeputte bijnier teveel zijn.

Cortisol heeft een andere functie, hoewel het ook een stresshormoon genoemd wordt, is cortisol meer dan een stresshormoon, het heeft invloed op de glucosehuishouding, het bewaakt ontstekingsprocessen, beïnvloedt weefselherstel, beïnvloedt stemming en gedrag enz.

Soms kun je dus beter bijnierschorsextract (Adrenal Cortex) nemen omdat je bij bijnieruitputting voornamelijk de cortisolproductie wil stimuleren. Het gehele bijnierextract (Adrenal) stimuleerd namelijk ook de adrenalineproductie.

De bijnierschors (Adrenal Cortex) produceert dus aldosteron en cortisol en andogenen. De medulla onder de bijnierschors produceert adrenaline en dopamine.

 
Ad, eerst dus die bijnieren op orde zien te krijgen begrijp ik.

Maar de adrenal cortex is toch niet te verkrijgen op dit moment ? Ik zal gelijk weer eens even kijken .....

bedankt voor het meedenken weer !

edit : wow maar liefst 95 euro vragen ze voor 120 capsules adrenal cortex ! En ik neem aan dat je er daarvan misschien/waarschijnlijk ook meer dan 1 per dag van nodig hebt ?

 
Verder wil ik hier iets naar voren brengen wat betreft de dips en suikerbehoefte:

Galactose:

Omdat toch veel kefir en yoghurt wordt ingenomen hier. Het blijkt dat in kefir (Yoghurt) niet meer zoveel koolhydraten zit. Wel melkzuur en galactose nu etc.

Maar galactose is ook een suiker, een snelle suiker..........

Lees hier meer over galactose:

http://curezone.com/forums/am.asp?i=658695

Quote:
I just read that yogurt has galactose which is hard on the liver. "Others can tell you that you can over do yogurt because it loads the bloodstream with a great deal of the monosaccharide GALACTOSE quickly and some people with IBD have livers that cannot convert the galactose quickly enough to glucose and therefore galactose builds up in the bloodstream just as glucose does in diabetics and can cause cataracts, etc. I certainly would not exceed 3 cups plus what you use in soups, etc."

So I am wondering if kefir (which I read about in Body Ecology diet) would do the same thing??


http://www.breakingtheviciouscycle.info/knowledge_base/detail/yogurt-faq-from-elaine/

Nu weet ik ook waarom ik na een glas kefir veel vlugger honger krijg dan na een glas rauwe melk. Omdat de Galactose een snelle suiker is. Ook moet ik vaker plassen na een glas kefir dan na een glas rauwe melk. Het lijkt me zo te zien ook beter om kefir wat vetter te maken met slagroom erbij te fermenteren etc.. Of kefir te gebruiken als een enzymrijke hulp voor de spijsvertering door bij elke maaltijd wat kefir te nemen. Door de maaltijd met veel vet, wat vlees, wat koolhydraten en wat kefir blijft alles stabieler.

Soorten suikers:

Quote:
Glucose (druivensuiker) is de meest voorkomende soort snelle suiker. Glucose bevindt zich naast voeding ook in het menselijk lichaam. Glucose heeft een hoge glycemische index, wat betekent dat het een suiker is die snel wordt opgenomen.

Fructose (vruchtensuiker) is ook een snelle suiker. Fructose smaakt zoeter dan glucose. Producten die fructose bevatten zijn kristalsuiker, fruit, honing, vruchtendranken en frisdranken. Fructose heeft een lage glycemische index en wordt dus langzaam opgenomen door het lichaam.

Galactose, de laatste soort snelle suiker, wordt in de dunne darm gevormd uit lactose (melksuiker). Lactose bestaat uit glucose en galactose. Galactose wordt beter opgenomen dan fructose.


De glycemische index van galactose ligt tussen die van glucose en fructose in.

Bovenstaande soorten suikers worden ook vaak aan elkaar verbonden, waardoor er nog meer soorten zijn. Al deze soorten komen voor in verschillende producten.

Bij fermentatie naar kefir of yoghurt wordt de lactose al mee omgezet in galactose en melkzuur etc., dus nog sneller opgenomen in het lichaam dan op de normale manier in de dunne darm waar het gevormd wordt uit lactose.

Ik kom wel eens bij Turken op bezoek, maar die pakken yoghurt of een soort zoute kefir als Ayran als een deel van de maaltijd en niet apart, er komt altijd iets van ander voedsel bij.

 
Zonne:

Adrenal Cortex is alleen de buitenste 3 lagen van de bijnier en niet hele bijnier zoals bij Adrenal. Het extraheren van alleen de bijnierschors is zo te zien een lastig klusje waardoor deze veel duurder is dan gewone Adrenal. Als je van Adrenal opgejaagd wordt door de adrenaline die erin zit, dan is Adrenal Cortex een uitkomst om toch de bijnier te helpen.

Maar het is wel veel duurder.

 
Nog iets over ketonen:

Als je op een laag koolhydraat voedingswijze bent, zeg maar onder de 100 gram of zo per dag, of je eet kokosolie of Mct olie om direct ketonen te genereren, dan heb je toegang tot ketonen zonder in volledige ketose te zijn. En je hersenen zullen dan toegang hebben tot wat ketonen voor energie. Neem bijvoorbeeld Dr. Mary Newport, die de symptonen van Alzheimer bij haar man verminderde door simpelweg het toevoegen van een paar eetlepels kokosolie bij zijn normale dieet. De Mct’s in de kokosolie werden omgezet in ketonen, die zijn brein begon te gebruiken.

Misschien dat je meer dan 30 gram van glucose nodig hebt op een laag koolhydraat dieet, maar je zal niet de volle 120 gram glucose nodig hebben op een laag koolhydraat dieet , vooral als je ook kokosolie pakt.

Nog iets, wat betreft bij zware lichamelijke inspanning, dan zullen je hersenen voornamelijk op lactaat lopen. Ja op lactaat – dat ongewenste metabole bijproduct van spiermetabolisme. Tijdens een oefening, wanneer de spieren de meeste beschikbare glucose gebruiken om dingen op te tillen en je lichaam te verplaatsen in de ruimte, en waar onvoldoende zuurstof (vandaar een hijgende ademhaling) leidt tot onvolledige glucose en pyruvaat afbraak en verhoogde lactaat niveaus, zullen de hersens ovegaan op lactaat als een directe energiebron. Niet alleen dat, maar lactaat leek de hersens efficiënter te laten werken, meer scherper, en wanneer beide beschikbaar zijn (glucose en lactaat), hebben de hersenen een voorkeur voor lactaat boven glucose. Ander onderzoek heeft aangetoond dat de hersenen ook het liefst aan lactaat de voorkeur geeft in de uren en dagen onmiddellijk na een traumatisch hersenletsel. Het is niet zeker hoeveel glucose de hersenen vereisen wanneer het de toegang heeft tot lactaat, maar het is zeker minder dan 120 gram.

http://www.marksdailyapple.com/how-much-glucose-does-your-brain-really-need/#axzz2cXHgu5s1

http://www.tampabay.com/news/aging/article879333.ece

http://www.rose-hulman.edu/~brandt/Chem330/EndocrineNotes/Chapter_5_Glucose.pdf

http://www.fasebj.org/content/22/10/3443.abstract

http://phys.org/news/2010-11-lactate-shuttle-fuel-brain.html

http://www.jneurosci.org/content/31/20/7477

http://www.fasebj.org/content/22/10/3443.abstract

 
Amancay, ik zal de kokosolie er weer eens bijpakken. Tijdje terug mee gestopt omdat ik alsmaar hartkloppingen kreeg, eens kijken of dat nog steeds zo is .

 
Is wel 100 capsules ipv 120, let op. Ze verkopen daar ook nog een ander merk (even zoeken op adrenal cortex) met wel 120 capsules maar daarvan is het aankoopbedrag iets meer dan 70 euro.

 
oeps, had ik niet eens gezien. Wat gekk dat ze 100 en 120 capsules verpakkingen hebben van hetzelfde merk !

 
ik kan helaas niet bij iherb bestellen, geen creditkaart. en het kan op geen enkele andere manier.

En komen er geen 19 euro ofzo verzendkosten bij uit de VS ?

Ik heb laatst namelijk 2 producten besteld buiten Europa, en bij alle 2 moest ik bijbetalen.

 
ja klopt Poekie, 8 euro zal ongeveer 11 dollar zijn.

Zonne, heel soms houdt de douane een pakketje apart en moet je invoerrechten betalen, tot nog toe 1 of 2 keer (lang geleden) meegemaakt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan