Candida en leaky gut

Hallo Viviane,

Fijn dat jullie reageren op mijn vraag! Ben zo blij dat ik een tijdje terug Weston Price heb gevonden,veel gelezen.de machteloosheid overvalt je soms en dan ga ik maar weer even lezen of ik iets herken van iemand die hier ook lichamelijk mee zit,en dan kan je gelukkig het delen met anderen!
Ja Viviane,je vraag wat ik dan eet is nog vrij summier,zoals je misschien al weet van de eerste fase van het GAPS dieet.
In de ochtend begin ik met Sole,dan kan ik mijn hongergevoel gelukkig hiermee onderdrukken voor ik wat ga eten.dan neem ik bottenbouillon en ik eet een omelet van twee eieren.Na ongeveer twee uur drink ik weer wat bottenbouillon,met daartussendoor nog wat fruit of mijn gefermenteerde yoghurt met fruit.
Tussen de middag herhaal ik mijn bottenbouillon en omelet of gekookte eitjes. in de middag weer fruit en wat bouillon en avond bottenbouillon en broccoli,bietje,komkommer gekookt en vrij zacht.met gekookt eitje er door heen.
Later in de avond nog een beetje yoghurt met fruit of nog wat bottenbouillon. Het gaat redelijk goed weinig reactie,soms reageer ik nog op de groente.
Goed dat je het nog over de B12 hebt gehad Viviane,met bloedonderzoeken kwam daar niets negatiefs uit,maar dat was iedere keer al met de bloedonderzoeken die gedaan zijn alles bleek iedere keer goed,heel raar vond ik dat,terwijl er wel degelijk wat aan de hand was! Uiteindelijk op mijn eigen verzoek heb ik een ontlastingonderzoek laten doen,waar ik dan wel van schrok,nog een keer bij een lab gedaan,hetzelfde verhaal.bleef maar afvallen,wat ik heel eng vond.Wat ik nog helemaal vergeet te vertellen is dat ik ook zelfs twee keer lyme heb opgelopen! Ongeveer zeven jaar geleden.
En Viviane jij ook bedankt voor je reactie!

 
@ Marlies,
Weet je nog wat er precies mis was/is met dat ontlastingonderzoek? Wat voor commentaar hadden ze op jouw ontlasting?

 
met bloedonderzoeken kwam daar niets negatiefs uit

Jammer genoeg valt uit het bloedonderzoek niet altijd een B12 tekort af te leiden in het geval er van een functioneel B12 tekort sprake is.

Bijgaand citaat van Hindrik de Jong :
Zelfs kan er een functioneel B12-tekort zijn met een normaal bloedbeeld, dus als een algemeen bloedonderzoek geen afwijkingen geeft. Als men meer foliumzuur binnen krijgt (via voedsel of tabletten), dan maskeert dit een tekort aan vitamine B12 in het bloedbeeld. Dit komt omdat foliumzuur hetzelfde effect heeft als vit. B12 op de bloedaanmaak. Daarom wordt tegenwoordig de diagnose eerder gemist dan vroeger

Uit je terugkoppeling haal ik ook dat je een aantal jaren geen vlees tot je genomen hebt. Bronnen van vitamine B12 zijn vlees, vis en eieren. Hier vraag ik me af of je in die periode voldoende B12 uit de andere alternatieven haalde. In het geval er een tekort is, betekent dit dat dit tekort aangevuld zal moeten worden. Ideaal hierbij zijn de zuigtabletten met een combinatie van methylcobalamine, adenosylcobalamine en actief folaat.

Bijgaand volgende links die meer uitleg geven :
http://stichtingb12tekort.nl/vitami...nen-hebben/heb-ik-een-b12-tekort-de-diagnose/
http://www.menssana.nu/pages/nl/vitamine-b12-tekort-nieuw/symptomatologie.php
http://www.menssana.nu/pages/nl/vitamine-b12-tekort-nieuw.php


 
jp:


Ook heb ik twijfels of zo veel kefir wel goed is

Die twijfel heb ik ook gehad.Ik maakte om de 2 dagen ruim 4 liter kefir.Nu mag ik even helemaal geen zuivel van het API-dieet.Dus mijn lichaam zal na verloop van tijd antwoord daar op gaan geven.Ik ben met dit gekke dieet begonnen om uitsluitsel te krijgen.Na het dieet natuurlijk herintroduceren en kijken wat ik daar verder mee ga doen.
 
Henry: API-dieet?
Heb ik iets gemist, google kent het niet, heb je een link o.i.d.?

Ik ben zelf net een paar weken gestopt met alle zuivel behalve kaas en ghee.
Nog even afwachten voordat ik daar meer over ga zeggen, wil wel nogmaals zeggen dat ik zuivel als positief zie, echter niet voor iedereen. Ik vrees echter dat de "niet voor iedereen" groep groter is dan waar we hier vanuit gaan.
 
Hoi Roestie,
Na het lezen van jouw verhaal dacht ik ook aan AIP. Dat is nog een streepje strenger dan dit, maar als je daar je darmen mee kunt helen is het toch wel de moeite waard. Het grootste verschil is dat eieren en melkproducten ook af vallen.
Ik volg dit dieet nu ongeveer een half jaar en het bevalt me goed. Mijn leaky gut hersteld prima en ik hoef nog maar de helft of minder aan supplementen te gebruiken. Voor mijn schildklier neem ik overigens Thyreoidum (schildklierhormoon van varkens. Dat heeft geen bijwerkingen tenzij je allergisch bent voor varkensvlees) Om het een makkelijk te houden kook ik in grote hoeveelheden en vries alles dat ik niet binnen drie dagen opeet in porties in. Wat vlees betreft: Men neme bottenbouillon, een soeppan vol groente (denk ook aan groente die je zelden of nooit eet). Groente koken, eventueel fijnmaken met een staafmixer en een pond gehakt toevoegen. Goed voor 7-10 ontbijtjes. Dat vind ik een stuk makkelijker eten dan zo'n lap vlees. Totaal zit ik per dag aan zo'n 150-200 gram vlees, vis of kip.
Op de FB groep Paleo AIP Belgie Nederland zijn allerlei mensen met dit soort problemen waar je veel info van kunt krijgen.
De FB groep Autoimmune Paleo Recipes is in het Engels. Daar kun je allerlei AIP recepten vinden.
 
Hoi MaggieN ,

Fijn om te horen dat het goed gaat.Kun je wel met zekerheid zeggen dat je leaky gut prima hersteld ? Bij mij is ook een sterk vermoeden van een leaky gut dit is theoretisch ondervonden met alle kenmerken die daarbij horen.Maar of het ook allemaal klopt is de vraag.Misschien moeten we daar toch maar vanuit gaan.auto immuunproblemen kunnen ook nog op andere manieren in het lichaam veroorzaakt worden.Ben nu precies 2 weken het AIP-Dieet aan het volgen,ik kan er nog niet veel over zeggen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.472
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan