Cashewnoten

Kan je dan niet beter dat water (beetje minder dan)gebruiken en als ie klaar is de melk er doorheen roeren ?

 
Wat dacht je van slagroom ipv melk? Heb al lang geen saté saus meer gemaakt, krijg er gelijk zin in als ik je recept lees Mike.

 
Ik heb ook wel eens kokosolie gebruikt. Ik denk dat slagroom de saus te vet maakt, net als kokosolie, waardoor er vet/olie bovenop komt drijven dat zich niet meer vermengt met de saus. Kokosolie was geen succes en ik denk slagroom ook niet. Als je biologische pindakaas gebruikt, heb je meer dan genoeg olie, in dit geval natuurlijk pinda-olie. Het moet wel een emulsie worden, waarbij alles keurig met elkaar vermengt.

Mike

 
Maken jullie eigenlijk ook gebruik van trassi?

Zonder maïsmeel kan ik er geen vinden maar ik mis de smaak van trassi echt als ik Indisch kook ( en ketjap gebruik ik al niet meer).

 
Als ik satesaus maak doe ik wat boter en knoflook, room en een lepel pindakaas, gaat perfect. Wordt gewoon een gladde saus.

 
Zo te lezen gebruik je dan meer room(boter) dan pindakaas. Dat is geen PINDAsaus, dat is een roomsaus met pinda-accent. Kan best lekker zijn, maar het is geen satesaus. Als pindakaas daadwerkelijk je basis is, wordt de saus te vet als je nog andere vetten of olien gaat toevoegen.

Mike

 
Ik wel. M'n hele leven lang ben ik er al gek op! Maar, zoals gezegd, tegenwoodig eet ik het maar een paar keer per jaar.

Mike

 
Ik lust het ook graag, maar de versie die ik maak voldoet prima voor mijn pindasaus behoefte als ik die eens een keer heb.

 
Vandaag saté saus gemaakt (het liet me niet los :) ) met een aantal van de tips van Mike (gemberpoeder, mosterdpoeder, korianderpoeder, komijnpoeder en wat 5 spice) maar ipv melk kokosmelk gebruikt, erg lekker.

 
Ik ben ook gek op pinda's/pindakaas/satesaus, maar helaas lees je overal over de kankerverwekkende alfatoxines die erin zitten. Nou schijnt dat de biologische pinda's wel minder van die stof te bevatten maar toch. Dus hoe zit het hiermee?, want opzich zetten pinda's goede stats neer...namelijk veel vet en eiwit en maar weinig koolhydraat. En door het roosteren is fytinezuur ook bijna geheel verdwenen, wat ook prima zaak is.
 
Zoals in dit draadje staat, voor je gezondheid hoef je het niet te doen, fytinezuur (niet geheel geëlimineerd door roosteren) schimmels en omega 6, maar af en toe moet kunnen als je het lekker vindt.
 
Heel jammer dat het niet optimaal gezond is om naar hartelust te mogen eten, zo heb je nog een heleboel aantal voedingsmiddelen dat niet ongezond is maar ook niet gezond (zeg maar etiket "minder slecht" hebben) zoals...cacao, fruit enz. Welke voedingsmiddel vinden jullie ook zo'n geval?
 
Ik heb de bronnen zo niet, maar ik heb eerder wel gelezen dat weken en zeker roosteren maar weinig doet wat elimineren van fytinezuur betreft, roosteren dacht ik eigenlijk dat het helemaal niks deed.

Zijn jullie zeker van deze werkzaamheid?
 
Ik denk dat je met roosteren en/of weken grotendeels het fytinezuur wel elimineert, maar meest effectieve is toch het laten kiemen, dan is het 100% eruit. Zelf laat ik noten weken en eet ze dan ongebrand, met roosteren laat je de omega's oxideren en het laat je meer er van eten, hebben jullie dat ook? Van ongebrande noten zit ik na een handje redelijk vol, maar als het geroosterd is wil je een 2de hand, het verzadigd minder, wel is geroosterd lekkerder helaas pindakaas...
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan