Horen, zien en … ZWIJGEN, …
De vertaling met Google Translate blijkt: Hear no evil, see no evil, speak no evil. Hier achter het bekende vinkje wat betekend dat deze vertaling is goedgekeurd. Ik wilde de Engelse vertaling hebben om wat bijbehorende plaatjes te zoeken.
De betekenis uit het oude China van horen zien en zwijgen is; “Kijk niet naar, luister niet naar, spreek niet uit en richt je niet op wat in strijd is met welvoegelijkheid”. Dat roept weer gelijk de vraag op, wat is de exacte betekenis van; “welvoegelijkheid” Met de synoniemen voor dit woord komen we een stuk verder, fatsoenlijk, betamelijk, eerlijk, gepast, discreet, netjes, adequaat, achtenswaardig, welgemanierd, correct.
Het horen, zien en zwijgen heeft wel een verband met de huidige intense censuur maatregelen die big tech bedrijven uit mogen oefenen onder de welwillende toe’ziende’ oog van onze overheid, die via de media zorgdragen dat we niet meer alles te horen en zien krijgen of via een ‘gekleurd’ beeld die ons de illusie moeten geven dat alles goed is en vooral; “Leve de democratie”. De illusie van inspraak.
Het dichtspijkeren van de sociale media is al bijna compleet, de MSM lopen al lang aan de leiband en een internet ID systeem of een sociaal paspoort invoeren volgens het Chinese model want iedereen moet in het ‘gareel’ lopen.
Maar wacht eens even, dat doen ze al in grote meerderheid. Het begint al met; “Wat zal een ander denken / zeggen als ik dit of dat doe?” Hoeveel mensen passen ongemerkt hun gedrag niet aan op deze denkwijze. En over denken gesproken, een onverwachte schare mensen hebben mijn artikel; “Hoeveel mensen lijden aan een denkstoornis?”, gelezen. Chapeau, hoedje af.
Dus de ‘insiders’ weten nu dat +90% ongezond eet, dat de meerderheid de leugens van de dokter zijn kwakzalverij klakkeloos aanneemt en dat geld een hocus pocus systeem is om ons te manipuleren, en … dat de politiek helemaal een loopje met ons neemt, … Tenminste als je wat verder hebt gelezen.
Nou laat ik de toonzetting een beetje vriendelijke doen zijn, ik weet dat steeds meer mensen op de hoogte zijn van vele misstanden in de wereld, …
Ze horen wel dat al die tegenstrijdige berichten niet met elkaar kunnen kloppen.
Ze zien wel dat de realiteit anders is als de getoonde beeldvorming.
Ze zwijgen echter nog aan massa, …
https://gedachtenvoer.nl/2019/07/03/horen-zien-en-zwijgen/