Censuur, media

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum

Zo fabriceert Zembla tweets van ‘online hufters’: ‘Dit is echt shockerend’​

“Als je woorden moet verdraaien om je punt te maken, dan ben je in mijn ogen wel echt verkeerd bezig,” aldus Boerstra.

De man liet hem zijn originele tweet zien. “Die wijkt echt compleet af van wat Zembla in de uitzending liet zien. En dat is echt shocking. Dat is echt shockerend.”

We zaten destijds verwikkeld in een race met de Sovjets. Het ging verder dan de wapenwedloop, het ging ook om technologische vooruitgang. De Sovjets waren de eersten met Joeri Gagarin. Toen kwamen de Amerikanen met Neil Armstrong. Je zou denken dat beide kosmonauten gevierde helden waren die de rest van hun leven verschenen in tijdschriften en documentaires, maar al snel leidden ze allebei een zeer teruggetrokken bestaan en zijn het meer namen in geschiedenisboeken geworden, want in werkelijkheid zijn ze snel in de vergetelheid geraakt. Dit zegt mij dat zowel de Russen als de Amerikanen de kluit hebben belazerd.

Mike

Laatst bewerkt:
We zaten destijds verwikkeld in een race met de Sovjets. Het ging verder dan de wapenwedloop, het ging ook om technologische vooruitgang. De Sovjets waren de eersten met Joeri Gagarin. Toen kwamen de Amerikanen met Neil Armstrong. Je zou denken dat beide kosmonauten gevierde helden waren die de rest van hun leven verschenen in tijdschriften en documentaires, maar al snel leidden ze allebei een zeer teruggetrokken bestaan en zijn het meer namen in geschiedenisboeken geworden, want in werkelijkheid zijn ze snel in de vergetelheid geraakt. Dit zegt mij dat zowel de Russen als de Amerikanen de kluit hebben belazerd.

Mike
Wat mij het meest heeft verbaasd, was dat toen ze gevraagd werden om met hun hand op de bijbel te zweren dat ze op de maan hadden gelopen, ze zo snel mogelijk maakten dat ze eeg konden.
Oké, het was een soort overval met een draaiende camera, maar dan nog zou je kunnen zeggen dat je dat wel wilt doen, maar in een andere setting.
Niets van dat. Voor mij is dat een zwaar wegende factor om mijn twijfels te hebben.

Dick

Laatst bewerkt door een moderator:
De NOS gaat weer de fout in met onevenwichtige berichtgeving en we hebben recht op professionele nieuwsvoorziening,' kopte de laatste column van voormalig NOS-directeur Bauke Geersing. Hij diende een klacht in bij de ombudsman en het commissariaat van de media over meerdere NPO-programma's, waaronder het NOS Journaal en Nieuwsuur. Volgens Geersing zitten deze programma's vol met feitelijke onjuistheden en zijn ze vooral eenzijdig. Programmamaker Flavio Pasquino neemt samen met Geersing drie verschillende NPO-uitzendingen onder de loep. Wat klopt er niet aan en hoe had het wel verteld moeten worden?

Op 28 september kwam de eindredactie van Zembla erachter dat in onze uitzending ‘Online hufters’ van 31 augustus jl. enkele tweets zijn vertoond die door de regisseur van de uitzending zijn ingekort of aangepast, terwijl de suggestie werd gewekt dat het om originele screenshots van de tweets ging. Dit had nooit mogen gebeuren. We bieden daarvoor onze excuses aan.

De eindredactie was gedurende de totstandkoming van de uitzending steeds in de veronderstelling dat het om originele tweets ging en zag geen reden om de authenticiteit van de tweets in twijfel te trekken. Tot de uitzending van onlineplatform BLCKBX op 27 september, waarin de betreffende tweets besproken werden. We zijn er daardoor achter gekomen dat enkele tweets die wij in onze uitzending vertoond hebben niet 1-op-1 overeenkomen met de gepubliceerde tweets.

Ze bleken bewerkt in een animatieprogramma met als gevolg dat de getoonde tweets niet van de originele zijn te onderscheiden. Dit is geen excuus. We hadden dit moeten controleren en de tweets eerst met het bronmateriaal moeten checken. De betreffende uitzending zal offline blijven. Met de twitteraars in kwestie hebben we contact opgenomen om onze excuses over te brengen en om verder met ze in gesprek te gaan.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.543
Leden
8.665
Nieuwste lid
Solana
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan