Het is de moeite waard om de chemtrails die we zelf veroorzaken te verminderen. Ik bedoel daarmee dat we een aantal dingen doen waardoor we het milieu zo min mogelijk (chemisch) belasten.
Koop zo min mogelijk producten die verpakt zijn in een verpakking waar aluminium in verwerkt zit. Veel papieren pakken zijn aan de binnenkant voorzien van een laagje aluminium, tetrabrik onder andere. Veel plastic bekerachtige verpakkingen hebben een aluminium deksel, dat is redelijk goed te scheiden van de beker en kan dus apart bewaard worden:
Gooi aluminium niet bij het restafval, maar spaar het op en lever het in bij een bedrijf dat oude metalen inzamelt. Denk verder aan metalen doppen van flessen, dat is vrijwel altijd aluminium, heel al en toe kom je nog een loden dop op een wijnfles tegen, dat is veel zachter dan aluminium en kan je ook beter apart houden en inleveren.
Blikjes zijn van staal of aluminium, beide soorten hebben aluminium deksels. Met een magneet kom je er snel achter met welk metaal je te doen hebt in dit geval.
Verder zijn er nog aardig wat aluminium gebruiksvoorwerpen, die kunnen ook bij het oude aluminium bewaard worden. Denk aan deurkrukken, tandwielen van sportieve fietsen, de randen van jasbeschermers die je regelmatig op straat ziet liggen. Oude (koeken-) pannen en soms nog groter bestek als soeplepels e.d.
Tubes zijn van aluminium of plastic. Dat verschil is wel duidelijk, de aluminium tubes kunnen ook weer bewaard worden.
Ik heb me er op toegelegd om vooral zo min mogelijk zaken te kopen die in milieubelastende materialen verpakt zitten. Wassen doe ik met soda, dat zit in een plastic zak van PE, redelijk onschadelijk en stukken beter dan dozen waspoeder met 5 kleurendruk, waarvan de inhoud ook nog eens de nodige onnodige chemie bevat. Wasverzachter heb ik vervangen door een scheutje schoonmaakazijn.
De vaatwasser doet het ook goed met een half blokje als de vaat niet te veel vet bevat.
Ik kies ook het lichtste programma zonder voorspoelen en spoelglans is niet nodig.
Verder geen enkele chemie nodig voor de persoonlijke verzorging, scheelt ook weer.