Chinezen, rijst en toch dun

simone

New member
Ik vraag me af waarom Chinezen toch slank blijven terwijl ze heel veel rijst, mie pasta etc. naar binnen werken.

Rijst is koolhydraten en is ongezond maar vraag me het gewoon af.

Wie o wie heeft hier een antwoord op?

Ik vind je stelling rijst is koolhydraten en is ongezond eerlijk gezegd nogal kort door de bocht. Wanneer je (relatief) veel rijst, mie enz. eet wil dat nog niet direct zeggen dat je veel eet.

Te veel eten lijkt me toch een voorwaarde om dik te worden, je lichaam komt immers niet aan van lucht.

Wielrenners (ben toevallig nu de tour aan het kijken) eten ook grote hoeveelheden koolhydraten, maar zijn ook niet dik.

Overigens wil ik niet zeggen dat mensen die niet dik zijn per definitie gezond zijn.

Ik vind Chinezen in China trouwens schrikbarend ongezond, maar Azie heeft oorspronkelijk prima eten. Geen brood! (wheat belly) Verder weinig suiker. Volgens mij is dat het wel.

De Chinezen eten helemaal niet zo veel rijst, mie pasta. Je maakt waarschijnlijk een vergelijking met de chinese restaurants in Nederland maar dat geeft een heel vertekend beeld.

De chinezen beginnen hun maaltijd met het eten van vlees van allerlei soorten dieren, ook veel orgaanvlees, veel groenten. Als dat op is dan nuttigen ze een klein kommetje witte rijst. Mochten ze dan nog honger hebben dan nuttigen ze een kom bouillon als toetje. Ik ben regelmatig in China geweest en zeker in de dorpjes moet ik altijd vragen of ze er witte rijst bij hebben anders krijg je het gewoon niet.

Vaak eten ze ook beestenbottenbouillons of kippenbouillons als complete maaltijd. Dat laatste met de kippenklauwtjes en de kop er meestal nog in. Dit zijn echt stevige soepen met vlees en groenten waar je echt vol van zit.

Vroeger vond ik dat echt afschuwelijk, maar sinds ik helemaal into WAPF ben kijk ik er met andere ogen naar. In oktober gaan we weer naar Noord-China om een aantal families te bezoeken en ik kijk nu al uit naar de lokale maaltijden die ik echt met andere ogen ga bekijken en proeven.

En ja, de chinezen worden steeds dikker de laatste jaren. Maar dit zijn bijna allemaal stadsmensen die de MacD hebben ontdekt. Daarnaast is er tegenwoordig in de chineze supermarkts een overvloed aan snoep en kant-en-klare maaltijden te vinden.

Afgezien van het feit dat rijst en koolhydraten niet per definitie ongezond hoeven te zijn, mag ook lichaamsbeweging niet worden vergeten als factor die een rol speelt bij gewichtsbeheersing.

Leuk, gif-vrij! Dat wist ik niet, het noorden van China, dat eten klinkt echt goed. Ken je de film 'two horses of genghis kan' ? Of is dat weer een heel andere cultuur?

Goede voeding is een van de dingen waar Chinezen oorspronkelijk erg veel waarde aan hechten.

Ik heb zelf alleen wat ervaring met de stadsjongens, een jaar of 18, uit Beijing. Hele groepen, futloos, geen enkele vernieuwing, ongezond, enigskind, vooral niets, gesprekken die steeds gaan over 'Chinese gourment' - alsof dat je hele belevingswereld is. En enorm wantrouwen.

Ik was wel weer erg te spreken over de Chinezen die in Maleisie wonen, vertrokken vóór Mao, meestal grote gezinnen, en houden allerlei tradities in ere.

Ik heb een paar jaar in de hoofdstad gewoond. Jonge mensen eten vaak slecht en weinig want ze willen graag 'slank' blijven. Anderen hebben te weinig geld om genoeg te eten te kopen. Mac Donalds kinderen zijn schrikbarend dik, dat is een heel ander mens om te zien. Opvallend is wel dat zwangere vrouwen heel veel gaan eten en daardoor juist weer te dik worden.

@Thijs
Quote:
Leuk, gif-vrij! Dat wist ik niet, het noorden van China, dat eten klinkt echt goed. Ken je de film 'two horses of genghis kan' ? Of is dat weer een heel andere cultuur?

Die film ken ik niet, zal hem eerdaags eens bekijken.

Wij gaan naar noord-Shaanxi tegen de grens van Binnen-Mongolie, aan de rand van de Gobi-woestijn. De laatste keer dat wij er waren kregen we 3 kg gedroogd schapen- en rundvlees mee naar huis. Hoe onbeleefd om dit te weigeren, dus toch maar meegenomen. Hoe het de douane door is gekomen snap ik ook niet, maar het is wel gelukt.

Wat me destijds opviel, en waarvan ik nu weet hoe dat komt, is dat de meesten in die families allemaal een geweldig mooi recht en wit gebit hebben.

Zelfde soort verhaal als met Masai. Die zijn dun en lang omdat ze vlees en melk met bloed drinken. Nou ze zijn vooral dun omdat ze bijna niets eten...:-) En dat wat ze eten is voedzaam namelijk voornamelijk een soort gerookte rauwe melk, op het platteland echt met stukjes houtskool erin met bloed. Wat ze van hun runderen aftappen door een sneetje in de hals te maken. Ze eten die runderen nauwelijks, want de status van een masai wordt afgemeten aan zijn hoeveelheid koeien. Die zijn belangrijker dan hun vrouwen :-) En ze eten hier en daar wat besjes.

Als ze rijk worden en meer vlees gaan eten, worden ze allemaal dik. Nairobi is er vol van :-)))

Laila Lali,

Jouw verhaal klopt dus echt niet he.

De Masai eten bijna niets?

Ze drinken wel degelijk een paar liter rauwe vette melk per dag en de zeboa melk heeft een nog hogere vetpercentage als de koeien hier en verder drinken ze beestenbotten bouilon, drinken ze ook urine en soms een paar kilo vlees per dag waarbij 2 tot 4 kilo per man niet uitzonderlijk is en ook orgaanvlees.

Nog een stam in Afrika drinkt tot 8 liter rauwe melk per dag en veel vlees en zij zijn ook dun. Ze sporten niet. Wat met het vee rondwandelen en oh ja tegenwoordig eten sommige masai mischien wat bessen etc. erbij maar de masai eten normaal gesproken nooit graan, groente en fruit in hun leven omdat ze vinden dat dat voor dieren bestemd is.

Ik weet niet waar jij de info van gehaald hebt maar naar mijn mening is het niet van een zuivere bron.

Het boek van Dokter Uffe Ravnskov, feiten en fabels over cholesterol is een aanrader om te lezen.

Sporten is ook niet gezond als het prestatie gericht is en niet nodig om op gewicht te blijven.Ja het is gezond voor de mensen en bedrijven die er aan verdienen.

Als je goed en gezond eet en geen koolhydraten en suikers ben je volledig in shape.

Als je weet wat wij aan melk, vet, vlees, eieren, kaas, orgaanvlees etc. per week binnenwerken en niet sporten en wij zijn met z'n vieren even slank.

Mijn vrouw is daardoor 35 kilo afgevallen terwijl het voorheen niet ging en ze sportte er toen ook bij.

Leeuwen jagen en stoppen zich helemaal vol met cholesterolrijke voeding en gaan dan rusten en het grootste gedeelte van de dag slapen ze of rusten ze uit omdat ze hun energie wel in tijd van nood zouden kunnen gebruiken om te jagen of te vluchten maar wat doen wij mensen. Wij zijn zowiezo het enigste levende wezen wat aan sport doet en als wij gegeten hebben moeten we bewegen terwijl ons lichaam wel iets anders zegt maar we luisteren helaas niet meer naar de natuur maar naar het mannetje of vrouwtje met de witte jas. Jawel iemand dat zich arts noemt.

Haydarpasa, ben je er geweest? Ik wel hoor, een tijdje. Ze eten heel weinig. En ze eten zeker geen zebra of zebramelk. Zij kunnen zich echt niet veroorloven om liters melk en kilo's vlees te eten hoor. Ik weet echt niet waar je dat vandaan hebt? Als ze een feest hebben, bruiloft, inwijding of iets dergelijks, ja dan wordt er geslacht. Maar wie heeft je verteld dat zij zebramelk drinken?

En iedereen in Afrika eet orgaanvlees. Niemand kan zich permitteren om delen van het dier zomaar weg te doen, alles, echt alles wordt opgegeten, ook darmen enzo.

In de droge tijd drinken masai 'smorgens melk of tegenwoordig thee met melk en bloed. Dat is het ontbijt. Moderne masai eten ook wat mais enzo, als het er is. Verder zijn er echt, werkelijk geen liters melk per persoon beschikbaar hoor.

Leeuwen jagen doen ze bij initiatie, dan moet een jongen bij het volwassen worden met een groepje een leeuw vangen. Maar ze lopen echt niet de hele dag leeuwen te vangen hoor. De mannen liggen onder een boom of zijn met hun vee bezig. Vrouwen met kinderen en geiten/schapen kleinvee. JOngens hoeden de runderen, waar ze, nogmaals, heel erg zuinig op zijn, dat is hun aanzien! Ze eten die koeien bij voorkeur niet op. Daarom tappen ze bloed af.

Ik loop met dezelfde vraag rond als jij Haydarpasa. Misschien dan wel niet de chinezen, maar in ZO-Azie zie ik ook voornamelijk kleine en slanke mensen. En ze eten daar naar wat ik gezien heb volop rijst en noodles, wel met wat groente en stukjes vlees en soms ook erg suikerrijke sauzen. Toch zie je er relatief weinig dikke mensen. Je ziet ze wel, maar niet zo veel.

Laila Lali,

Als je daar geweest bent moet je toch wel de zeboa rund kennen met de bult.

Je hebt me verkeerd begrepen, ze drinken melk van de zeboa koe en niet zebra.

Ik bedoelde ook niet dat Masaï op leeuwen jagen maar leeuwen zelf gaan jagen en eten zich dan vol en gaan dan rusten.

Ben jij niet bij de toeristische Masaï geweest? Ik zou het niet weten en ik zeg ook niet dat ik per definitie overal gelijk in moet hebben maar deze informatie heb ik van Dr.Uffe Ravnskov, feiten en fabels over cholesterol.

In zijn boek zegt hij dat er onderzoekers afgereisd zijn naar dat gebied en genoteerd wat zij aten en hoeveel.

Er zijn meerdere gebieden waar de Masaï leven en zij hebben niet overal hetzelfde eetpatroon.

Wijzelf thuis drinken zeker 25 liter melk per week, soms maak ik yoghurt en kefir en kaas.Verder 1,5 kilo kaas per week, 40 eieren en bijna twee kilo roomboter per week en ook wat orgaanvlees.

Wij zijn twee volwassenen, een zoon van elf en een zoon van drie en ik moet zeggen dat we allemaal zeer slank zijn en goed in shape.

Ik had meer gewicht toen ik koolhydraten en geen vet had, ook al deed ik sporten en datzelfde geldt al helemaal voor mijn vrouw dus wij zijn het levende bewijs en ik denk nog wel meer onder ons op het forum.

Het ligt niet niet persé aan te weinig eten of sporten.

Dag Haydarpasa, dat bestrijd ik niet hoor, wat je vertelt over jou en je gezin..:-) En Masai en Samburu wonen inderdaad verspreid over een groot gebied. En nee, ik ben niet in een game-park geweest :-)

De meeste Kenianen (en Masai ook) zouden hun vingers af likken als ze het dieet konden volgen dat jij en je familie eet. De gebieden waar Masai, Samburu en andere verwante stammen wonen is doorgaans niet zo rijk dat ze zich dat kunnen veroorloven :-)

Sorry, las zebra, je bedoelt zebu begrijp ik.

Laila Lali,

Dank je wel voor je reacties en sorry als ik te direct en geforceerd overkwam.Da's niet mijn bedoeling.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan