Graag zou ik van jullie reacties op het volgende.
Nadat ik het boek "De kracht van vrouwelijke hormonen" van Sylvie Demers had gelezen, ben ik op zoek gegaan naar een arts die mij bio-identieke hormonen kon voorschrijven.
Via via ben ik uitgekomen bij een orthomoleculaire arts, die alvorens mij deze voor te schrijven, een uitgebreide bloedtest liet afnemen.
Daarnaast vroeg hij alles door te geven wat ik aan supplementen gebruik en uitgebreid verslag te doen van wat ik eet en drink op een dag.
Ik ga hier niet de hele lijst aan bloedwaarden opsommen, ik beperk mij tot de cholesterolwaarden:
cholesterol 7.6 mmol/l ref. waarden:3.0-6.4
triglyceriden 0.49 mmol/l < 2.00
HDL-cholesterol 3.9 mmol/l 1.1-1.7
LDL-cholesterol 3.8 mmol/l < 3.6 ( 4.5-5.7 verhoogd)
cholesterol/HDL ratio 1.9 < 7
Zijn eerste reactie hierop luidde: uw cholesterol is veel te hoog en u gebruikt veel te veel zuivel.
Vanmorgen kreeg ik een mail van hem waaruit ik het volgende letterlijk citeer:
De supplementen die u neemt lijken me prima, hoewel levertraan vaak niet zuiver is.
Sommige deskundigen raden aan Krillolie van Now.
Omega 3 en 6 breken elkaar af en moeten gescheiden ingenomen worden. Boterolie is een Omega 6 en levertraan een Omega 3. Uw voeding bevat volgens mij veel Omega 6 olie (boterolie, zuivel, lever = een bron van zware metalen) hetgeen uw hoge cholesterol zou kunnen verklaren, hoewel de ratio goed is.
Einde citaat.
Ik gebruik de Blue Ice Royal levertraan met boterolie van Green Pasture, deze is toch niet onzuiver? Ik weet niet wat ik met zijn commentaar aan moet, maar volgens mij klopt er geen hout van. Boterolie een Omega 6? En breken Omega 6 en 3 elkaar af? En is lever een bron van zware metalen? Ik geloof er niets van.
Mijn cholesterol mag dan aan de hoge kant zijn, de Trigyceriden is toch een prima waarde? Zelfs mijn huisarts vond mijn cholesterolwaarden niet verontrustend, als ik maar in beweging bleef, was haar commentaar.
Ik vermeld er nog even bij dat ik een trage schildklier heb, waar ik Armour Thyroid voor gebruik, en wellicht verklaart dit ook voor een deel de verhoogde cholesterol.
Wat denken jullie, moet ik gaan twijfelen aan zijn deskundigheid of zit ik fout?
En hoe kijken jullie tegen mijn cholesterolwaarden aan? Mocht iemand nieuwsgierig zijn naar wat ik eet en drink, zie onder voorstellen-topic.
Bij voorbaat dank.