misschien niet helemaal de juiste plaats, maar toevallig zag ik een film op Nederlandse zender, Storm - letters van vuur. Het speelde in de middeleeuwen, 1500 nog wat over een man Klaas Voeten die een drukker was. Hij zat ook in een soort verzet en drukte ook wel eens wat voor de anders denkenden, stiekem. Zijn zoon (en nog een persoon) werkte bij zijn vader in de drukkerij. Op bepaald moment wordt vader opgepakt op last van de inquisiteur en werd veroordeeld tot de brandstapel. De zoon van 12 jaar had zo'n zetsel met letters in briefvorm voor Maarten Luther veilig gesteld en moest vluchten. Bij moeder niet veilig want daar wilden ze hem al inrekenen. Hij ontmoet een (wees)meisje die onder de grond leeft (riool, ondergronds gangenstelsel - speelt in Antwerpen als ik goed onthouden heb) Uiteindelijk weet hij zijn vader te bevrijden, terwijl de brandstapel al was aangestoken, veel toeschouwers. De jongen had overal pamfletten opgehangen over zijn vader en vrijheid. (klinkt bekend) Hij riep op bij de brandstapel om wat te doen en mensen kwamen in aktie en de inquisiteur met zijn gevolg vluchten het gebouw in en het gezin van de drukker - pa, moe, 3 kinderen en het weesmeisje vluchten naar Duitsland - wurtenburg.
Ik vond het een heel erg herkenbaar beeld wat geschept werd, misschien vindt iemand leuk om daar ook naar te kijken. Ik kon overigens niet de hele video vinden, wel trailers.
&feature=youtu.be