Dat is zeer zeker ook een factor, die ik.nog niet had vermeld. En dan is er nog een spirituele factor die ook niet onverneld mag blijven:
Zorgeloosheid. Valt het niet op dat wij 'wakkeren' veel meer fysiek, emotionerl en spiritueel leed aantrekken? De prijs van wakker zijn is helaas dat je het leed van de wereld op je schouders draagt. En dus lopen wij ons hele leven lang al rond met allerlei klachten, terwijl menige normie fluitend door het leven gaat en (schijnbaar) nergens last van heeft.
We hebben elkaar iets te leren. Begrijp me goed, ik zou niet willen ruilen met de normies, zeker niet in deze tijd, maar wat zij goed doen en wij niet is dat ze doorgaans zorgeloos zijn. En dat is bijzonder gezondmakend! Hoe vaak krijgen we niet te horen: je moet je niet zo druk maken over alles, dat is helemaal niet goed voor je. En weet je, ze hebben nog gelijk ook! Terwijl wij dan vertwijfeld onze handen in de lucht gooien en uitroepen: ja maar, zie je het dan niet? En dat is bijzonder ziekmakend!
Wat de normies van ons kunnen leren is bewuster in het leven staan en niet zo naief en volgzaam zijn. Wat wij van de normies kunnen leren is wat ze bij AA 'life on life's terms' noemen. Neem elke dag zoals hij is. De gulden middenweg tussen de normies en de wakkeren is acceptatie en overgave: zie de externe realiteit voor wat hij is, maar zorg dat je innerlijke realiteit er een van zorgeloosheid is d.m.v. geduld, geloof en vertrouwen.
Mike