Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Landelijk Meldpunt Prikbussen
De GGD GHOR, GGD en RIVM gaan weer actief mensen benaderen om de prik te halen. Dit doen ze door middel van SMSjes en brieven herhaaldelijk te sturen. Meer weten, volg ons dan op; https://t.me/meldpuntprikbust.me
Achter de schermen zijn voorbereidingen getroffen om snel nieuwe vaccinatierondes op te tuigen. Zorgminister Ernst Kuipers roept mensen op een herhaalprik te halen.
Vorige week liet het RIVM weten dat de eerste prikken tegen corona nauwelijks meer beschermen. Ongeveer een jaar na de prikken is de zogeheten vaccineffectiviteit gedaald naar nul procent, aldus het RIVM.
Volgens officiële cijfers heeft 82,7 procent van de Nederlanders van 12 jaar en ouder minstens één prik gehad. De meeste mensen hebben hun buik vol van de coronaprikken.
Zeven op de 10
Uit de campagne-effectmonitor van 7 juli, die is uitgevoerd in opdracht van de overheid, blijkt dat zeven op de 10 mensen die nog geen boosterprik hebben gehad, niet van plan zijn om die te halen. Van de mensen die een uitnodigingsbrief voor de herhaalprik (tweede booster) hebben ontvangen, zijn ruim vijf op de 10 mensen niet van plan om zo’n herhaalprik te halen.
De voornaamste reden om geen boosterprik te nemen, is dat men ‘klaar is met al die vaccinaties’. Andere redenen zijn vertrouwen op het eigen immuunsysteem, twijfel over de veiligheid, twijfel over de effectiviteit, angst voor langetermijneffecten en angst voor bijwerkingen.
Vertrouwen is geschonden
Ook willen veel mensen geen herhaalprik omdat men klaar is met de vaccinaties. Daarnaast twijfelen veel mensen over de effectiviteit of de veiligheid van de herhaalprik. Ook vertrouwen op het eigen immuunsysteem en angst voor langetermijneffecten of bijwerkingen worden als reden benoemd om de herhaalprik niet te halen.
Ex-verpleegkundige Marga Bult reageert: “Blij dit te lezen. Ik merk het ook in mijn omgeving. Velen kregen ondanks de vaccins toch corona en zijn er klaar mee. Het vertrouwen is geschonden.”