Quote:
Staan dit soort dingen allemaal in de vertaling van het boek van Price die einde dit jaar uitkomt? Ik zou graag wel eens heel precies willen lezen wat hij allemaal voor een eetgewoontes bij die volkeren aantrof. Nou heb ik ook zin om sparrenscheuten te gaan zoeken en opeten....
Ja, dat staat allemaal in het boek. Hier het citaat:
De vroegste succesvolle behandeling van scheurbuik die is vastgelegd, vond plaats in 1535 in Canada toen Jacques Cartier, op advies van een vriendelijke Indiaan, zijn door scheurbuik gevelde mannen een extract gaf van jonge, groene, sappige ‘scheuten’ van sparrenbomen met een succesvol resultaat.
Deze positieve resultaten werden klaarblijkelijk niet gewaardeerd in Europa, waar scheurbuik aanbleef.
Quote:
Betekent dit overigens dat er wél essentiële koolhydraten zijn?
David Wolfe suggereert inderdaad dat er 8 essentiele koolhydraten zijn, waarvan er 3 polysacchariden zijn. Van de simpele suikers (monosacchariden) noemt hij glucose. Dit is in ieder geval geen essentiele koolhydraat, aangezien het lichaam ook eiwitten zelf kan omzetten in glucose. David Wolfe begeeft zich hier op glad ijs, hoewel de informatie die hij brengt over suikers wel degelijk waardevol is. Met 'essentieel' wordt in wetenschappelijke zin bedoeld dat we dit uit voeding moeten verkrijgen, omdat ons lichaam het niet zelf aanmaakt. Als glucose al wel door het lichaam kan worden aangemaakt, in hoeverre zijn de andere 7 suikers die hij noemt dan wel essentieel, in de zin dat het lichaam deze niet zelf kan aanmaken? Dat ze essentieel zijn voor ons als bouwstoffen zijn, of ze nu door het lichaam worden aangemaakt of niet, is wat mij betreft een feit en daarin heeft hij dus een belangrijk punt. Maar dat is de populaire definitie van 'essentieel', niet de wetenschappelijke. Deze worden al gauw door elkaar gehaald.
Mike