De geit

• Onderwerp starter Onderwerp starter NMB
  • Startdatum Startdatum

NMB

New member
Beste forummers,

Na het nodige speurwerk toch maar besloten om een topic te openen waarbij ik hoop dat er hier meer
lotgenoten zijn die meer verstand hebben van geitenmelk, yoghurt. Mijn zoontje van bijna een jaar doet het
beter op geitenmelk dan koeienmelk dus ik ben al even op zoek naar de "beste" geitenmelk. Helaas kan ik
bijna niets vinden in de termen gras gevoerd enz. , is dit met geiten gewoon niet mogelijk vraag ik mij af.. ?

Ook vroeg ik mij af en er mensen zijn die ervaring hebben met zelf yoghurt maken van geitenmelk, al
al dan niet rauw. Werkt dit op gewoon op dezelfde manier als je dit met koeienmelk zou doen. Misschien
dat er mensen zijn die meer tips of weetjes hebben. Ook heb ik eigenlijk maar 1 adres waar ik terecht
kan voor geitenmelk, ik blijf de lijst waar je rauwe melk kan kopen in de gaten houden maar zijn er
meer mensen die geitenmelk kopen in het oosten van het land ?

Hopelijk reageren er mensen die meer weet van geitenmelk hebben :) en hun kennis willen delen.

Ik maakte wel kefir met rauwe geitenmelk. Ik 'ente' het door, dus ik gebruikte geen korrels maar een restje kefir wat ik nog had en goot dat bij de geitenmelk, liet dit fermenteren buiten de koelkast en zette het daarna koud om te drinken.

Het probleem met de geitenhouderij, incl. de biologische, is dat er een of andere vreemde ongeschreven regel is dat ze het niet goed zouden doen op een wei en dus binnen moeten worden gehouden. Totale flauwekul natuurlijk, maar het maakt een stuk moeilijker om aan grasgevoerde geitenzuivel te komen. Misschien dat andere forumleden kunnen aangeven welke veehouders hun geiten wel buiten houden? Ik zou het niet weten, want ik vind koeienmelk 10 x lekkerder dan welke melk dan ook.

Mike

Ik weet van 1 bio geitenboer hier in zuid Limburg die zijn geiten van maart tot oktober buiten heeft.

Geitenmelk wordt vaak beter verdragen omdat het A2 melk is. Heb je al een goede rauw A2 melk uitgeprobeerd bij de kleine?

Bij Oude Tonge is ook een geitenstal waar de geiten gewoon lekker buiten op de wei lopen, maar geen idee wat ze eventueel bijgevoerd krijgen.

oke Mike dit wist ik niet, ik begon mij al af te vragen waarom dit toch nergens vermeld staat, echte
gras gevoerde geitenmelk is er dus misschien helemaal niet. Waar ik het nu haal weet ik dat ze wel buiten
lopen maar ook bijvoeding krijgen in de vorm van brokken volgens mij.

Ik kom inderdaad online wel tegen dat mensen er Kefir van maken maar yoghurt (rauw) dan bijna weer niet,
misschien een idee om zelf maar eens uit te gaan proberen dan :)

Helaas heb ik nog geen goede A2 zuivel kunnen proberen de eerste keer dat ik het wil geven is van
Matthijs de Haan, zodat ik dan weet dat ik echt A2/A2 zuivel heb. Nu moet ik nog een keer de tijd gaan
vinden/maken dat het mij lukt om een stuk te gaan rijden. Het valt mij best tegen nog dat er zo
weinig geitenboeren zijn en dan ook nog eens 1 zien te vinden die een beetje naar de richtlijnen van
Weston Price werkt. Bij de koeienboeren is dit toch wel meer....

In Nooitgedacht bij Rolde in Drenthe is de biologische geitenboerderij "de Kruidenwei".
Hier haal ik altijd mijn melk om er kefir van te maken. Fijne mensen, mooi bedrijf!
http://www.dekruidenwei.nl/de-boerderij

Je kunt natuurlijk ook nog denken aan schapenmelk en/of yoghurt!
Ik verdraag geen koe en geit maar schapenproducten gaan super.
Bijkomend voordeel is dat schapen wél grasgevoerd worden.

Ben geen fan van Weerribben zuivel. Kijk naar de kleur van hun zuivelproducten: hagelwit!

Mike

Mooi balen zeg! Het is de enige schapenyoghurt waar ik aan kan komen en hij is vreselijk lekker. Maar zou SKAL het goedkeuren als ze biks te eten krijgen?
Ik ga contact op nemen met de Weerribben om eens te vragen.

De SKAL-regels stellen dat de dieren TOEGANG moeten hebben tot weidegrond. Als je echter dieren op grote schaal houdt en de weides worden kaalgevreten, dan zal het van het bijvoeren moeten komen en niet van gras, klavers en kruiden.

Mike

Ik heb mail gestuurd naar Weerribben en ga nu ook maar eens kijken naar een ander adresje voor grasgevoerde kippen yoghurt ;-)
Dank voor de info Mike!

Inmiddels een reactie van de Weerribben:
Onze schapen hebben onbeperkt de mogelijkheid om gras te eten

S’nachts voeren we gedroogd gras bij, in de winter bestaat ons rantsoen voor een groot deel uit kuil en grasbrok.

Zo weinig mogelijk aankoop krachtvoer, gebruik van veel gras in het rantsoen( dus veel caroteen) geeft de over volle smaak aan de yoghurt.

zat hier even aandachtig te lezen...

Bio en goede melk. buiten binnen...
daar zijn nogal wat uitlopers in. de regels hecht ik al helemaal geen waarde aan hierover.

Ik ken maar 1 echte bio geitenboer. (wat ik vind dat het de term bio waardig is)
deze mensen waken dat de geiten vrij lopen, gezond zijn, zeker nergens in buurt bespoten land...

Maar helaas allemaal te ver uit je buurt. Deze zit in lummen belgie.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan