@Dennis: volgens mij is er een verschil tussen wat in de bijbel staat en zoals de kerk met dogma´s de bijbel voor mensen uitlegt om mee om te gaan.
Voor het een kind met het badwater weggooi verhaal wordt, waarmee je je ook in de vingers kan snijden als mens.
Dus de kerk zelf is vaak nauwelijks bijbelvast.
Bijvoorbeeld dat gedoe over de
vader, de zoon en de heilige geest (waar is de moeder hier?): dat is een kerkelijk dogma.
De
verzoeningsleer: eva en adam zijn door god uit het paradijs verdreven en jesus heeft god via de kruisiging weer verzoend met de mensen (ook een dogma dat niet uit de bijbel komt).
De
zondeleer: dat de zonde ontstond doordat adam en eva van de boom aten, waardoor seksuele begeerte onstond, weg te wassen bij de doop en christus vergeeft de zonde.
En de verlossingsleer: door het offer van jesus kan de mens verlost worden om aan de heerlijkheid van God te voldoen.
Dit zijn geen dogma´s van jesus, maar van de kerk en deze staan niet in de bijbel.
(maar goed, dan nog: ook de bijbel mist veel boeken die er oorspronkelijk wel in hadden kunnen/ moeten zitten: de bijbel zoals we die nu kennen is van 6 eeuwen na de dood van jezus).
Alle credits voor
Jacob Slavenburg, door wie ik me een tijd heb laten inspireren voor wat betreft het belangrijke onderscheid: de kerk is niet de bijbel.
Zijn kennis van wat
gnosis behelst en van de oude gnostische Nag Hammadi-geschriften: rond 1945 gevonden in een oude kruik in Egypte, vind ik ook zeer boeiend.
Deze auteur/docent is van huis uit geschiedkundige zonder geloofsachtergrond.
Naar mijn idee een verfrissende achtergrond voor onderzoek naar geloofsleer, spiritualiteit, religie etc.
Ik herinner mij de kerkelijke na te zeggen spreuken: ¨Heer ik ben niet waardig dat gij tot mij komt, maar spreekt en ik zal gezond worden¨. TE-NEN-KROM-MEND.
Jacob Slavenburg zegt over de gnosis:
Quote:
In de gnosis en de esoterie gaat men ervan uit dat de mens aangeboren kennis heeft van het Goddelijke, een weten van binnenuit, wat niet buiten of tegenover de mens staat, maar deel is van het menselijk zijn.
Dat is wat jij, Dennis, dus ook zei.