Ik heb gewoon mijn gezond verstand gebruikt. Pressie betekent druk, dwang. Het gevoel dat iemand krijgt als hij/zij het gevoel heeft iets te moeten doen wat(eigenlijk) iemand anders wilt. ( misschien het ego?).
Dat geeft een gevoel van beklemming/benauwdheid, je in het nauw gedreven voelen.
Depressie betekent dan toch gewoon de druk verlagen?
Dat kan volgens mij het beste door bij jezelf te rade te gaan of datgene wat je doet wel is wat je zelf wilt, of datgene je wel voldoening schenkt.
Of je hart erbij inzit zeg maar....
Natuurlijk kunnen we niet allemaal doen waar we op dat moment zin in hebben of alleen maar leuke dingen doen.
Maar volgens mij is het wel belangrijk dat datgene wat je (moet)doen wel met hart en ziel gebeurd.
Je kunt nu eenmaal geen 10 heren dienen.
En dat is er op het moment mis volgens mij. Iedereen wil ALLES meemaken wat er zich aandient.
Dat geeft onrust, de druk om dit ALLES te ( willen = ego) verwezenlijken stijgt, tadaaaaa gevolg: Pressie, bijnieren op tilt, lichaam is er niet voor gemaakt wilt rustmomenten of in ieder geval zijn werk rustig kunnen doen, dwingt jou om het rustig aan te doen en geeft je het gevoel dat je alleen nog maar in bed wilt blijven met een deken over je hoofd.
Dit is volgens mij bedoeld om de persoon weer ruimte te geven om de stem van zijn ziel
( hart) te kunnen horen. Want wie niet horen wil moet maar voelen.
Bij mij heeft het in ieder geval zo gewerkt in het verleden. Maar rennen, doorjagen, ALLES moest beleefd worden, werken, huishouden, hobby's, vrienden en familie moesten tevreden gehouden worden en aan het eind óók nog de kinderen.
Na mijn depressie kon ik heeeeeel goed voelen waar mijn hart naar uit ging, kijk maar onder het kopje passie.
En daarvoor durven kiezen want dat gaf de druk (pressie) in mijn leven althans.
Ik wilde vol overgave moeder zijn in hart en nieren maar durfde er niet voor te gaan.
Bang dat ik door de maatschappij ( lees familie, vrienden) zou worden uitgekotst.
Dus de depressie is volgens mij jezelf niet durven overgeven aan dat intense diepe gevoel van verlangen naar dat wat je het liefst zou doen.
Vaak heeft dit niets met grootse meeslepende dingen te maken zoals kicks najagen (die behoeften ontstaan meestal als je zichzelf te lang onderdrukt).
Als je naar je innerlijke stem durft te luisteren zijn het vaak de meest basale dingen waar het naar verlangt.
Maar de angst om voor saai versleten te worden is te groot, want tegenwoordig moet ( = pressie) je groots en meeslepend leven. Druk,,,druk,,,druk is hot.
Dus wordt iemand ( onbewust) maar depressief want dan kan hij/zij lekker even met een gerust hart de bijnieren helen (bijtanken).