droge huiduitslag, exceem

Sascha

New member
beste mensen,
ik heb een vraag. mijn dochtertje van 3 heeft een droge huiduitslag, niet jeukend op romp en knieholtes en armen. ik heb het gevoel dat mijn moedermelk ten einde loopt en dat ze alles dus meer zelf moet doen. weet iemand hoe ik haar huid beter kan ondersteunen? ik dacht aan probiotica...
hoor graag jullie input.

groetjes!

Ze dringt nog aan de borst nachts en wil dat best vaak. Ze woont in een kleine woongroep en is vooral bij de ouders en anders bij een van de anderen die ze dus erg goed kent, vanaf geboorte. ze gaat niet naar een kinderopvang.

Dat ziet er allemaal goed uit, mooi zo.
Was je haar elke dag en waarmee? Wassen is lichtelijk onnatuurlijk, eigenlijk vrij overbodig en nadelig als er zeep gebruikt wordt: je haalt de beschermende vetlaag van de huid en tast ook de PH waarde aan, ook met PH neutrale producten (waar vaak nog ene heleboel chemie in zit).
Zorg dat ze voldoende vitaminen krijgt, C zou hier wel eens een heel belangrijke kunnen zijn, naast A, D K2 en E.
Je kan de huid ook nog deppen met verdunde ongepasteuriseerde appelazijn.
Vaak is het bij de huid: vooral van af blijven.

Goede post, Gerard! Weston Price constateerde ook dat westerlingen neerkeken op de 'onhygienische' manier van omgang van inheemse ouders met hun kinderen. Zij lieten echter de beschermende vetlaag van hun baby intact, waardoor deze geen huidklachten had en westerse baby's wel.

Mike

De huid houdt zich vanzelf gezond met de juiste bacterieflora er op. Net als in d mond: de juiste bacteriën is ook daar het geheim. Het lichaam schept zelf de omstandigheden on die flora gezond te houden. Wassen en poetsen met middelen die de bacterieflora verstoren geeft vanzelf problemen.
Overigens: Borstvoeding is prima, maar qua gezondheidswaarde wel afhankelijk van wat je zelf, als voeder, eet en hoeveel stress je zelf hebt.

Dat is dus weer die westerse panische angst voor bacterien, ingefluisterd door Pasteur. Dit is modern bijgeloof, waardoor we allemaal een lichte mate van smetvrees hebben ontwikkeld.

Mike

ik gebruik geen zeep wel gaan we om de dag in bad met wat alka bad erin zout en mineralen momenteel smeer ik haar in met sintjansolie het lijkt nu ook wel wat rustiger te worden
ze was ziek geweest wat meer de laatste maanden wellicht moeten er ook gifstoffen uit
zelf probeer ik op mijn eten te letten stress kan ik niet altijd voor zijn
en ja stress is er wel af en toe
nog een vraag momenteel wil ze weer erg vaak aan de borst nachts ik zou dat graag wat minder hebben is het een idee om haar in plaats van de borst on gepasteuriseerde melk te geven of is dat nadelig i.v.m. tanden
hoor graag van jullie

Misschien kan je kolven en dat i neen flesje doen?
Probeer eens een dag of 10 zonder bad.
Veel aan de borst willen kan ook een teken van onrust zijn, b.v. doordat ze zich niet helemaal lekker voelt.
Maak je maar geen zorgen, het komt vanzelf wel goed. Er zijn zoveel kleintjes met allerlei problemen en toch overleven de meesten dat gewoon.
Je kan ook nog folaat i.p.v. foliumzuur gebruiken, dat werkt soms beter. Wel altijd samen met een B-complex nemen.

kolven lukt bij mij niet goed ik vroeg dat met de tanden omdat ze slechte tanden heeft daardoor ben ik ook op het weston price dieet gekomen en sindsdien zijn de tanden redelijk gestabiliseerd
maar het blijft nogal een dun evenwicht merk ik

Rauwe melk van goede herkomst zou geen problemen voor de tanden moeten opleveren, integendeel.

In bad met een scheutje appelazijn en daarna met kokosolie insmeren.
Stress is zeker een factor, vaker drinken kan daar mee samenhangen, toch die warmte/veiligheid van mama opzoeken voor de ontspanning. Meestal een fase waar ook weer een einde aan komt. Succes!

Gerard, waarom adviseer je folaat?

Ik adviseer folaat omdat dat wellicht beter opneembaar is dan foliumzuur:

Folate indicates a collection of "folates" that is not chemically well-characterized, including other members of the family of pteroylglutamates, or mixtures of them, having various levels of reduction of the pteridine ring, one-carbon substitutions and different numbers of glutamate residues.

Folic acid is synthetically produced, and used in fortified foods and supplements on the theory that it is converted into folate.[9] However, folic acid is a synthetic oxidized form, not significantly found in fresh natural foods. To be used it must be converted to tetrahydrofolate (tetrahydrofolic acid) by dihydrofolate reductase (DHFR). Increasing evidence suggests that this process may be slow in humans.[10]

Uit:
https://en.wikipedia.org/wiki/Folic_acid

Gerqrd, ik denk dat Tanja probeert duidelijk te maken dat het al jaren hip is om te focusen op foliumzuur bij zwangere vrouwen, terwijl de vetoplosbare vit. A - die nota bene MISVORMINGEN voorkomt! - gedemoniseerd wordt. En wat te denken van het belang van vit. E voor een gezond nageslacht? Waarom zou je mee willen doen aan de folium-hype, terwijl het juist om de vetoplosbare vitamines gaat!

Mike

Foliumzuur kun je ook uit voeding halen. Of inderdaad folaat nemen, ben ik niet op tegen perse hoor. Ik lees alleen nergens dat er iemand zwanger is hier.

Mike, omdat ik, naast alle vetoplosbare vitamines, de laatste tijd ook folaat als supplement neem en dat lijkt bij mij wat voordelen te brengen, ook met enkele huidproblemen.
Ik doe niet mee aan hypes, maar als iets werkt, werkt het.
Stoffen als vitamines hebben altijd een veel breder "werkgebied" dan we meestal denken. Vitamine C heeft er zo'n 300! om maar eens een voorbeeld te noemen.
Dan nog de samen hang van allelei stoffen, maar daar vertel ik je (ook) niets nieuws.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan