Quote:
Petra,
Forumlid Micave heeft nog niet zo heel lang geleden een mooie topic hier geplaatst, genaamd Alles of niet. Je moet het zelf weten natuurlijk, maar met half werk kom je er niet. Ik zie bij jou dualiteit: aan de ene kant wil je wel werken aan je gezondheid, aan de andere kant haak je al snel af als het 'te lastig' wordt. Ook laat je je helemaal gek maken door tegenstrijdige meningen over voeding, zonder dat je een beroep doet op je eigen-wijsheid (nu ben je eerder koppig, wat betekent dat je in je hoofd zit en niet je onderbuikgevoel volgt). Ik blijf bij mijn woorden: je zult op deze manier nog wel lang verward en zoekende blijven. Hier kun je boos over worden, maar dat moet dan maar.
Mike
nou Mike, ik heb daar toch een andere mening over. Niks *moet* en al helemaal niet als het me opgedrongen wordt zonder dat ikzelf over voldoende info beschik, die ik begrijp en er al of niet achter sta, Noch van de reguliere "normale" medische wetenschap, noch van de reguliere "normale" voedingsvoorlichtingssites, noch van de alternatieve wegen.
Als ik er de rest van mijn leven over wil doen om dingen uit te pluizen dan moet dat maar. Het heeft geen zin om wat voor wijziging dan ook door te voeren als je daar zelf niet achter staat, op geen enkel vlak, als dat een wijziging is die je de rest van je leven wilt blijven volhouden.
Ik hou normaliter ook niet van halve maatregelen, ik heb echter ook een mening over een aantal zaken (al geloof ik wel degelijk in 'gulden middenwegen' en als men een voedingsmenu van oude volkeren hanteert dan vind ik dat je ook naar de leefomstandigheden van toen moet kijken. Het hele mileu is nu anders dan destijds, de voedingsstoffen/-middelen zijn om diverse redenen anders dan destijds evenals onze leefgewoonten. Ik zet daar inderdaad mn vraagtekens bij.
Ik kwam hier om info, niet om een bepaalde richting uitgeduwd te worden omdat ik anders 'verward en zoekend zal blijven'. Boos ben ik daar niet om, overtuigen doe je me er zeer zeker ook niet mee. Dit zal zijn oorzaak vinden in mijn levensvisie: niemand weet alles, er zijn meerdere wegen die maar Rome leiden en wij zijn allen individuen, wat voor mij betekent dat niet iedereen hetzelfde is en niet alles bij iedereen hetzelfde werkt. Zo heb ik bijv in tegenstelling tot Marijan en jou zelf geen last van 'stamppot-coma en -kater. Integendeel, aan mijn energie mankeert wederom niets sinds ik de cholesterol pillen in de hoek gesmeten heb. (overigens zelfs met goedkeuring en medeweten van de cardioloog, dit terzijde) Dat ik (nog) niet bereid ben om mn aardappeltje op te geven betekent niet dat ik eraan verslaafd ben, we eten ze niet eens dagelijks. Daarnaast zei je zelf al in een eerdere post: je kunt in droge tekst slecht een intonatie leggen al kom je met gebruik van smileys een eind. Evenmin kun je een oordeel vellen over hoe iemand geestelijk c.q. lichamelijk in elkaar steekt op basis van een paar posten. Jouw reacties (en ook ik kan het mis hebben op basis van bovenstaande) komen op mij over als de reacties van iemand die gelijk wil hebben, niet van iemand die wil helpen. Ik ben helemaal voor zo natuurlijk mogelijk waar dat kan (en laten we wel zijn: waar dat op te brengen is financieel) maar gelijktijdig blijf ik erbij dat bepaalde zaken niet vergelijkbaar zijn. De moderne mens in onze 'beschaving' vergelijken met natuurvolkeren gaat voor mij dan ook niet op zoals het dat voor jou wel doet. Als ik naar de dierenwereld kijk en je wilt bijvoorbeeld een huiskat vergelijken met een katachtige in het wild dan zie je een aantal wezenlijke verschillen: een katachtige in de natuur zal in de meeste gevallen solitair leven of in een zeer kleine groep (familie). Huiskatten kun je gerust in grote aantallen houden zonder problemen. Huiskatten hoeven zelf hun menu niet bij elkaar te jagen, huiskatten hoeven ook geen vetvoorraad te hebben om de winter door te komen, de temperatuur van onze moderne CV 's winters is daar al debet aan. Hun voedingsbehoefte is dus anders dan van een natuurlijke (in het wild levende) soortgenoot. Daar bedoel ik niet mee dat brokjes beter voor ze zijn dan een verse muis want ook dan ben ik van mening dat brokken en blikvoer niet aan een boom groeien, dus chemische zooi aan geur- kleur- en smaakstoffen bevatten die ook voor hen niet goed zijn. Ik ben dus voor zo natuurlijk mogelijk voeren maar wie denkt dat mijn katten een handvol levende muizen krijgen die ze zelf mogen vangen heeft het mis
Zo zie ik het ook voor ons mensen, wij leven in huizen die verwarmd zijn, we hebben nu last van invloeden van buitenaf (industrie etc) die vroeger niet aan de orde waren, het hele milieu was vroeger over het algemeen een stuk gezonder dan nu. We zijn met zn allen (of in ieder geval met velen) bezig de aarde om zeep te helpen en uit te putten, naar mening niet in de laatste plaats door het aantal bewoners. Ik hoef dus niet zonodig 100 te worden, alleen de tijd die ik hier heb wil ik wel zo aangenaam mogelijk door brengen. Krijg ik een kwaal dan doe ik daar uiteraard iets aan/mee op een manier waar ik me goed bij voel. Anderzijds zijn er vaak factoren die meespelen waar je geen invloed op hebt of kunt hebben en zul je moeten accepteren dat je nou eenmaal ergens aan dood gaat een keer.