enzymen

:mrgreen:

Hoe vaak ik dat al niet denk!

Is het niet zo dat gekken altijd denken dat iedereen gek is behalve zijzelf? :wink:

 
Enzymen zitten in rauwe en gefermenteerde voedingsmiddelen en ik denk dat die zeker wel thuishoren in een gezond voedingspatroon, rauwe melk, eieren, vlees, zuurkool, kefir, bietenkvass, rauwe appelazijn, honing en stuifmeelkorrels. Zo kun je van alles toevoegen zonder direct naar een potje te grijpen. Voor een deel levende voeding toevoegen levert ook biofotonen, licht-energie die ook weer resoneert met cellen in het lichaam en die zitten volgens mij niet in die supplementen.

 
Tanja, ja zeker weten dat dat er in thuis hoort, maar weet je ook of de enzymen van het ene product kan me werken aan een heel ander product?

Dus bv dat de enzymen van groeten kunnen helpen met vlees?..

En bv zuurkool eet men warm daar zal dus geen enzym meer in zitten.. vlees net zo.

 
Dank je Tanja. Helaas kan ik niet tegen gefermenteerde voeding, dus veel van het door jou genoemde valt af. Rauwe eieren nam ik eerder wel samen met een grapefruit in een smoothie, maar nu het winter is krijg ik het te koud van zulk tropisch fruit. Dan blijft alleen de honing en de stuifmeelkorrels over :?

 
Zuurkool kun je ook koud eten, al is het maar een plukje bij het eten, hoeven geen bergen te zijn. Ook vlees kun je rauw of rosé eten denk aan tartaar en kort gebakken lever verder ingelegde groenten, chutney's, gefermenteerde cranberry saus bij de maaltijd. Het zijn niet alleen de enzymen die bijdragen aan de spijsvertering, het voedsel wordt voor verteerd en goede bacteriën toegevoegd.

Voor vlees heb je vooral pepsine nodig, maar in papaja zit papaine, wat ook eiwitten afbreekt.

Hier staat er meer over: http://www.enzymestuff.com/basicswhichenzyme.htm

Hekje, spijtig dat je (nog) geen gefermenteerde voeding verdraagt, maar rauwe eieren kun je ook zo door je eten roeren, of mayonaise mee maken.

 
Ok bedankt, en kan het met zuurkool net zo zijn als bij honing?

Dat de meeste merken verwarmd zijn geweest En dus geen enzymen meer hebben?

 
Inderdaad maarten, dan moet je zuurkool van het vat hebben, da's meestal niet gepasteuriseerd.

 
Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen; ik ben Maarlies, ben 67 jaar en weet sinds een paar maanden dat ik spijsverteringsproblemen heb.

Twee keer heb ik een ontlastingonderzoek gedaan, waaruit dit bleek, mijn darmen nemen geen voedsel op dus voedselintolerantie zeiden ze, immuniteitsproblemen,ik ben bij een dieetnatuurgeneeskundige en heb diverse homeopathische middelen gekregen om mijn darmen weer te laten herstellen en mijn immuniteit op te krikken, gelukkig heb ik nog steeds genoeg energie! wat ik heel raar vind. Mijn gewicht is nu 50 Kg. en ben heel langzaam afgevallen van 60 Kg. naar dit gewicht. ik volg nu een histamine-arm dieet op haar advies maar ik kom geen gram aan, nu ik al jullie verhalen heb gelezen, herken ik ook dingen van mijzelf,ben bang dat ik verder ga afvallen, wat absoluut niet de bedoeling is! Ik las van Maarten dat hij enzymen gaat gebruiken voor de spijsverteringopname. Zelf denk ik dat mijn pancreas niet goed functioneert, omdat deze in het bestralingsgebied heeft gezeten van mijn borstkanker die ik in 2004 had. Vreemd was dat er in het eerste ontlastingonderzoek Amylase, Lipase en Protease niet goed was. De Creon die mijn huisarts voorschreef voor mijn pancreas gaf al direct pijn in de maagstreek, dus die heb ik aan de kant gezet. In een tweede ontlastingsonderzoek, dat ik zelf heb laten uitvoeren door een groot en bekendstaand laboratorium kwam er voedselintolerantie uit zoals eerder beschreven. De kuur die ik nu volg zou ik 6 maanden moeten volhouden om resultaat te zien. Zelf heb ik twijfels of de ingeslagen weg wel de juiste is omdat ik me zelf steeds magerder ziet worden. Mijn huisarts zegt dat alle organen goed zijn, bloedonderzoeken geen afwijkingen vertonen maar niet verder mag afvallen. Nu zit ik echt met mijn handen in het haar. Na het lezen van diverse verhalen trek je zelf natuurlijk ook een conclusie. Ik dacht spijsverterings-enzymen wellicht goed zijn om in gewicht aan te komen. Met een histamine-arm dieet krijg je erg weinig variatie naar binnen. Herkent iemand zich in het verhaal van mij, laat me dat dan weten. Alle advies van jullie is welkom.

 
Welkom op het forum Maarlies. Helaas heb ik geen antwoorden zo snel nu voor je, maar wel een verzoekje aan de moderators. Het is wellicht fijner voor Maarlies dat ze een eigen draadje krijgt dus bij deze een verzoekje mijnerzijds om haar berichtje te verplaatsen. Dan komt haar bericht beter uit de verf denk ik :)

Omdat ik er steeds niet aan toe kwam een rauw ei te nemen maar Tanja zo vriendelijk was mij een zetje te geven door hierboven te stellen dat ik het ei ook door een maaltijd te mengen kwam ik vanochtend op een idee. Ik had geen maaltijd waardoor ik het wilde mengen, maar ik heb het rauwe ei geklutst in een glas en het zo opgedronken. Ik vond het een wat naar idee (waarom? geen idee waar dat onzinnige gevoel vandaan kwam ..). Het smaakte lekker! Echt een aanrader :D

 
Ja, rauwe eieren smaken verder prima. Een scheut slagroom erdoor is nog lekkerder. Het glibbert, maar de smaak is verder prima.

 
Slagroom erdoor lijkt me nog heerlijker. Heb jij advies voor mij wat de beste keuze qua slagroom is? Ik kwam erachter dat veel slagroom in de supermarkt toevoegingen hebben en biologische slagroom blijkt nog moeilijk te vinden te zijn.

 
De beste (niet/minst bewerkte) slagroom is rauwe slagroom, maar dat is heel moeilijk te krijgen. Misschien zijn er enkele boerderijen of webwinkels die het verkopen.

Het beste daarna is de slagroom met het Demeter keurmerk. Deze is niet gehomogeniseerd. Bijvoorbeeld deze van Waddenhoeve: http://www.stadslandbouwsneek.nl/img/p/1/9/1/191-thickbox_default.jpg

 
Lijken me hele mooie producten van de Waddenhoeve. Eens kijken of ik met ze in contact kan komen. Bedankt Edwin :)

 
Is volgens jullie super enzymes van NOW nog steeds een goede keuze? En en moet je dan ook betaine hcl ernaast gebruiken?
Mijn spijsvertering / ontlasting is zo vaak onverklaarbaar wisselend en last van mn maag darmen dat ik toch ga proberen dit te ondersteunen met een supplement.
Hoelang kan je zoiets gebruiken? Is ook wel symptoombestrijding lijkt me want uiteindelijk moet je t zelf doen?
 
De voordelen van dit supplement wegen niet op tegen de nadelen, dus ik kan het nog steeds aanbevelen.

Mike
 
Is ook wel symptoombestrijding lijkt me want uiteindelijk moet je t zelf doen?

Ja op zich wel, maar als je voeding niet goed afbreekt of opneemt ga je ook niet beter worden want je mist dan al het goede en dit haalt je niet uit die cirkel.

Hoelang? Zolang als nodig denk ik.
 
Shit. Mn superenzymes van now kwamen binnen, ik doe t potje open...tabletten ipv capsules in t potje! Wist niet eens dat er een tabletvorm was en heb hier dus niet op gelet. Ik lees op internet verschillende berichten dat capsules beter zijn / werken. Ik heb zelf ook beter gevoel bij capsules open maken en oplossen ipv zon tablet. Iemand ervaring met tabletvorm van dit product? Waarschijnlijk zal "de online drigist" het geopende potje niet terug nemen...?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan