@ elkedageenei
Wat me steeds weer opvalt: een vluchteling die alleen maar weg wil van oorlog en geweld en een veilige haven zoekt, zou die:
20 jaar terug hebben mensen waar ik werkte jaren lang asielzoekers aan het werk gehad. Dat was op basis van vrijwilligheid en ze werden normaal betaald, wat ze vervolgens weer grotendeels aan het COA moesten afdragen. Om de zoveel veel tijd werden de mensen weer naar een ander centrum doorgeschoven en kwamen er weer nieuwe mensen uit andere landen daar.
Elk land bleek zijn eigen type werkers op te leveren. Van sommige landen zou je zeggen, doe maar niet te veel of breng maar terug en van andere landen kon je ze er goed bijhebben.
Een aantal mensen zijn me bijgebleven, onder andere een die veel en hard werkte. Dat leverde hem niet zoveel op, want veel geld moest afgedragen worden. Hij was echter zo dankbaar dat hij graag wat terug wou doen en ja, hij had zijn gezin bij hem.
Er was ook een ander uit een ander land. Werken moest hij nog uitvinden, laag geletterd, vermoedelijk ook erg dom, maar wel een advocaat inschakelen omdat hij vond dat hij meer betaald moest worden.
Een andere man (50+) uit het zelfde land trouwens had nog nooit in zijn leven gewerkt, omdat hij zo rijk was en nu stond hij zonder te klagen productiewerk te doen.
Volgens mij waren het allemaal gezinnen of stellen die in het centrum zaten.
Ik ben het vergeten, maar ik heb wel een plausibele verklaring gehoord waarom de mannen nu eerst komen. Ik blijf het evengoed raar vinden, want als je leven bedreigt wordt, dan hoort de krijger van het gezin toch niet weg te gaan? Ja misschien op een verkenningstocht, maar niet dit.
Hé en ik heb trouwens ook niets tegen economische vluchtelingen. Maar dan kiezen we wel op basis van competenties en wat we nodig hebben wie we binnen laten.
En wat ik trouwens ook niet snap waarom mensen eindeloos in die centra's zitten dan voor altijd mogen blijven. Volgens mij moet het makkelijker kunnen. Na een korte check krijgt iemand een tijdelijke status en een nederlandse werkvergunning. Blijkt dat iemand gelogen heeft en toch geen recht heeft op verblijf, dan kan diegene rechtstreeks naar een uitzet centra. En de ander voor wie blijkt dat hij/zij inderdaad beter maar niet terug kan naar het eigen land die geef je op basis van de vooruitzichten bv een verblijfstatus van 5 jaar. In die tijd mogen ze hier werken, de kids mogen naar school en ze mogen naar de dokter en voor mij part geef je ze nog een nuttige cursus. Na 4 jaar kan een verlenging plaats vinden als dit nodig is, als dat niet nodig is weten de mensen dat ze nog 1 jaar hebben. En dan kunnen ze weer naar hun eigen land.
En als je mensen wil uitnodigen om te blijven, dan kun je ook beoordelen hoe ze geïntrigeerd zijn, hoe hun werkrecord is ed. En is het een wederzijds genoegen.