Quote:
Jij merkt ook nog iets op over slechte lichaamshouding. Dit heeft niet alleen te maken met inactiviteit (al speelt dat ongetwijfeld een rol). Heb je het boek van Price? Op blz. 370 zie je dat deze vrouw ook een slechte lichaamshouding heeft, door de overbelasting op haar lichaam tijdens haar zwangerschap. Een slechte houding kan dus ook veroorzaakt worden door ondervoeding. Bij mijzelf merk ik dat er nog een factor meespeelt die mijn lichaamshouding bepaalt. Hoe beter ik mij op emotioneel vlak voel hoe beter mijn lichaamshouding is. Wanneer je je heel lekker voelt, het gevoel hebt dat je alles aankan en dat dingen voorspoedig gaan loop je ook op zo'n manier. Wanneer je je slechter voelt zie je dat bijna zeker terug in je lichaamshouding.
Bijna vergeten hier op te reageren. Ja, een gezonde lichaamshouding vind ik super belangrijk!
Goed ook dat je het verband ziet tussen emoties en de lichaamshouding. Je zegt dat hoe beter je je voelt hoe beter je lichaamshouding is. Andersom werkt het precies zo. Als je er bij loopt als een loser, dan is de kans zeer groot dat je je ook voelt als een loser. Zonder een goede lichaamshouding is het ook zo goed als onmogelijk om ontspannen en effectief te ademen. Met gebogen schouders en/of een nek die uitsteekt kun je veel moeilijker het middenrif ontspannen. You're depressing yourself.
De computer, ipad, mobiele telefoon, kantoren en schoolbanken zijn een van de oorzaken, maar zeker ook ondervoeding, emoties/stress etc zoals je al opmerkte!
Ik ben hier al een tijdje mee bezig, dus hier wat filmpjes en info die ik erg goed vond. Misschien vind je het ook wel interessant.
Leuke en interessante presentatie
Elliott Hulse heeft ook een aantal hele goede filmpjes over een goede lichaamshouding. Deze man is geniaal:
O.a over het verband tussen het voedsel dat je eet en je lichaamshouding:
Forward head posture:
Energetisch/emotioneel
Deze moet je proberen. Echt heerlijk!
Hier nog een mooi stuk over een gezonde lichaamshouding. Dit is tevens een zeer goede website over krachttraining.
http://www.pt-nijmegen.nl/een_goede_lichaamshouding_of_een_verkeerde_lichaamshouding.htm