even voorstellen,ad

Quote:
Het gaat erom hoe je je gedraagd wanneer je de oefeningen doet,of je spanning op de spieren weet te houden en de grens van de groeiprikkel weet te overschrijden.


Ad, die spanning op je spieren houden, dan heb je het waarschijnlijk over die "time under tension"? Jij bent dus ook van mening dat een set altijd 40-70 seconden moet duren?

 
Ja,time under tension.

Laat ik vooropstellen dat er wel degelijk met kortere tijden zeer goede resultaten te bereiken zijn.Ik bedoel,kijk om je heen en je ziet dat met een groot aantal verschillende methoden de meest verschillende resultaten te behalen zijn.

Dus waar gaat het er voor mij om? Dat het primair op zeer lange termijn(tot aan de dood)uit te voeren is,dus veilig.Wanneer het gewicht dan dus relatief licht of zwaar is kun je dit naar mijn mening beter garanderen terwijl er genoeg spanning op de spieren is(een belangrijke factor)maar ook diep genoeg de spier kunt vermoeien en daarmee ook groei processen op gang brengt.Deze groei is altijd cumulatief.

De 40-70 seconden laten dit beter toe maar enkel wanneer je op de juiste manier de oefening uitvoert en juiste apparatuur helpt daar zeker in mee.

Dus nee,ik ben niet van mening dat een set ALTIJD zo lang of kort moet duren.Het hangt af van een aantal factoren.

Bedenk ook dat bij de korte set duur en dus zwaardere gewichten er de mogelijkheid bestaat dat de oefening niet correct wordt uitgevoerd(desondanks kunnen toch uitstekende resultaten bereikt worden)en je zenuwstelsel er ook voor zorgt dat je niet diep genoeg de vermoeidheid in gaat.Dan zijn er meer sets nodig.

ad

 
Bedankt voor je antwoord Ad.

Ik merk dat jij vooral veel bezig bent met massa bouwen, dus met de omvang van de spier. Natuurlijk zal de (maximaal)kracht hierdoor ook iets toenemen, maar dan mis je toch vele factoren die ik minstens zo belangrijk vind.

Combineer je dit soort trainingen ook met dingen die bijv meer gericht zijn op maximaalkracht, explosiviteit, snelheid, wendbaarheid, mobiliteit etc?

Is anders toch zonde om dit soort belangrijke dingen niet mee te nemen, simpelweg omdat je dit niet "veilig" genoeg vindt?

 
Quote:
Is anders toch zonde om dit soort belangrijke dingen niet mee te nemen, simpelweg omdat je dit niet "veilig" genoeg vindt?


En waarom??Ik mis het niet hoor en wil er ook geen tijd aan besteden.Been there,done that.....waste of time,mits je het specifiek wilt doen omdat het een onderdeel van iets waar je specifiek goed in wilt zijn.

Life's to short to waste it.

ad

 
Quote:
En waarom??Ik mis het niet hoor en wil er ook geen tijd aan besteden.


Nee? Je houdt je dus echt alleen bezig met spiermassa kweken?? Eigenlijk ben je dus bezig met bodybuilding/spierenpompen ipv krachttraining.

Voor mij bestaat (fysieke) kracht uit veel meer dan simpelweg grote spierballen.

-Wat heb je aan grote spierballen als je zo stijf als een hark bent?

-Wat heb je aan grote spierballen als je niet eens fatsoenlijk een flinke sprint kunt trekken?

-wat heb je aan grote spierballen als je natuurlijke bewegingen zoals springen, gooien, kniebuigen, rennen niet (meer) beheerst (zoals de meeste mensen tegenwoordig)?

-wat heb je aan grote spierballen als je niet je eigen veters kunt strikken zonder paars aan te lopen?

-wat heb je aan grote spierballen als je geen goede lichaamshouding hebt? (Schouders naar voren, forward neck syndrome zoals de meeste mensen hebben etc)?

- watheb je aan grote spierballen als je niet een paar trappen op en af kunt rennen zonder te hijgen als een paard?

 
Janse, misschien zou je de vragen eens andersom moeten bekijken:

- Wat heb je meer aan spierballen als je niet zo stijf als en hark bent?

...

De vraag lijkt me hier wat je überhaupt aan spierballen hebt die je 'kweekt' in de sportschool. Het praktische nut van meer spiermassa hebben lijkt sowieso in de huidige tijd minder van belang. Wanneer het voor je dagelijkse bezigheden nodig zou zijn om een grote spiermassa te hebben zou je het wel ontwikkelen door je dagelijkse bezigheden zelf. Hierbij heb ik het niet over of spiermassa hebben eventueel van belang is voor je gezondheid.

Na deze vraag zou je nog iets moeten bedenken. Als je niet per se spiermassa nodig zou hebben, zou dat dan ook betekenen dat je geen krachttraining meer wilt doen? Mij lijkt het gewoon een kwestie van prioriteit, wat je zelf leuk of nodig vind.

 
Hamster,

Leuk dat je ook meedenkt over dit onderwerp. Doe je zelf aan krachttraining of andere vormen van lichaamsbeweging?

Quote:
Janse, misschien zou je de vragen eens andersom moeten bekijken:

- Wat heb je meer aan spierballen als je niet zo stijf als en hark bent?


Ik gebruik dan wel steeds het woord "spierballen", maar ik bedoel hier natuurlijk niets "macho-achtigs" mee. Als je niet zo stijf als een hark bent en wel over fysieke kracht bezit (zoals al eerder uitgelegd is fysieke kracht veel meer dan een bepaald gewicht kunnen tillen),dan kun je daar heerlijk van genieten! Een aantal voorbeelden:

- Gewoon de boodschappen kunnen tillen zonder problemen

- Ik wil op mijn 70e nog een potje kunnen voetballen of stoeien met kleinkinderen (als ik die ooit mag krijgen)

-En tja, ik kan er zo snel niet veel meer bedenken, maar bewegen is gewoon heerlijk, een van de mooiste dingen die er zijn!

En wij doen dat bijna niet meer! Zitten een beetje heel de dag achter een computer naar een Weston Price forum te staren! :wink:

Quote:
Wanneer het voor je dagelijkse bezigheden nodig zou zijn om een grote spiermassa te hebben zou je het wel ontwikkelen door je dagelijkse bezigheden zelf.


Ja,maar de meeste dagelijkse bezigheden bestaan tegenwoordig uit naar een computerscherm staren en dan thuiskomen en naar een televisie staren. Daar heb je inderdaad geen sterk lichaam voor nodig! We zijn watjes geworden! Niks meer gewend!

Kijk om je heen! Ik zie bijna alleen mensen met kromme ruggen, voorover gebogen schouders, nekken die ver buiten het lichaam steken. Zo hoort een mens niet te zijn!

Maar ik neem hier geen genoegen mee. Ik wil bewegen! Ik houdt echt van bewegen, altijd al gehad.

"No man has the right to be an amateur in the matter of physical training. What a DISGRACE it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable" -Socrates

Quote:
Na deze vraag zou je nog iets moeten bedenken. Als je niet per se spiermassa nodig zou hebben, zou dat dan ook betekenen dat je geen krachttraining meer wilt doen?


Nogmaals, kracht is veel meer dan alleen spiermassa. Maar ja, dan nog zou ik inderdaad nog steeds (kracht)training doen. Ik heb zoveel plezier in bewegen, en ik merk dat het met op ALLE vlakken een sterker persoon maakt. Zeker niet alleen fysiek!

 
Janse, als je er zoveel plezier aan beleefd en je overdrijft het niet, waar ik vanuit ga bij jou, dan moet je dat toch gewoon lekker doen. Ik voel me zelf ook lekkerder als ik alle yoga oefeningen redelijkerwijs kan uitvoeren en soepele dansbewegingen kan maken tijdens de zumba. Ook dingen als soepel overeind komen, een hurkzit kunnen maken en dat soort dingen vind ik belangrijk, je wilt niet weten hoe weinig mensen er tegenwoordig nog zonder krukje op hun paard kunnen stappen. Ik heb dan minder focus op de spiermassa, maar draag met gemak 15 liter melk naar huis ;) Ik denk zeker dat het doorwerkt op mentaal gebied als je letterlijk lekker in je vel zit.

 
Daar sluit ik me bij aan. Zat ook even in dit topic te lezen omdat ik toch wel geïnteresseerd ben in sport. Vooral ook omdat ik in de periode dat ik nog niet te fanatiek sportte, ik er veel baat bij had. Soepeler en sterker, minder nekklachten. Betere ademhaling en longfunctie.

Als ik me straks weer echt goed voel ga ik het sporten ook oppakken. Met mijn dochter wandel en fiets ik alleen maar, dat is natuurlijk lekker, maar daar word ik niet extra soepel of sterk van. Yoga doe ik al 1 keer per week, goed voor de soepelheid maar niet echt voor de kracht.

Inmiddels til ik 12 liter ook weer met gemak :-) Vorig jaar moest ik steeds geholpen worden op de boerderij door vrouwen die een stuk ouder waren dan ik. En die winst heb ik al gemaakt zonder te sporten!

 
Janse, volgens mij zitten wij aardig op een lijn. Mijn post was ook niet als kritiek bedoeld, maar meer om er achter te komen hoe je er echt over denkt.

Zelf vind ik het heel belangrijk om voldoende in beweging te blijven. Voor mij kan dat echt van alles zijn, van wandelen en fietsen tot krachttraining in de sportschool en zelfs buitensporten als klimmen, raften enz. Ik moet wel zeggen dat de nadruk sinds ongeveer een jaar meer ligt op rustig in beweging zijn, zoals wandelen. Voorheen was ik vaker in de sportschool te vinden, nu nog maar zo'n 1x in de week.

Voor het lichaam geldt overduidelijk: 'use it or lose it'. Dat is logisch omdat het lichaam zo zuinig mogelijk omgaat met energie. We zijn zoals je dat zelf ook aangeeft echter zo ver in de zuinige modus verzeild geraakt dat het volgens mij extreem ongezond is (heel de dag zittend werken en 's avonds op de bank hangen). Dat is ook aan het fysiek van mensen om je heen goed af te zien. De meesten zijn de fase van 'lose it' al wel voorbij, er is niets meer van over. Vandaar dat ik het belangrijk vind om niet alleen het een en ander aan 'sport' te doen, maar ook vooral gedurende de dag heen te zorgen dat ik waar het kan nog wat extra beweeg. Zo ga ik bijvoorbeeld graag wandelen naar de universiteit of als ik boodschappen ga doen. Dat zijn maar hele kleine dingen eigennlijk, want het is beide niet meer dan 20 minuten lopen, maar ten eerste helpt het ontspannen en ten tweede ben je toch in beweging.

Jij merkt ook nog iets op over slechte lichaamshouding. Dit heeft niet alleen te maken met inactiviteit (al speelt dat ongetwijfeld een rol). Heb je het boek van Price? Op blz. 370 zie je dat deze vrouw ook een slechte lichaamshouding heeft, door de overbelasting op haar lichaam tijdens haar zwangerschap. Een slechte houding kan dus ook veroorzaakt worden door ondervoeding. Bij mijzelf merk ik dat er nog een factor meespeelt die mijn lichaamshouding bepaalt. Hoe beter ik mij op emotioneel vlak voel hoe beter mijn lichaamshouding is. Wanneer je je heel lekker voelt, het gevoel hebt dat je alles aankan en dat dingen voorspoedig gaan loop je ook op zo'n manier. Wanneer je je slechter voelt zie je dat bijna zeker terug in je lichaamshouding.

 
Quote:
Nee? Je houdt je dus echt alleen bezig met spiermassa kweken?? Eigenlijk ben je dus bezig met bodybuilding/spierenpompen ipv krachttraining.


Leg me eens uit wat spierpompen zou mopeten zijn en waarom krachttraining niet tot spiermassa opbouw behoort.

Quote:
Voor mij bestaat (fysieke) kracht uit veel meer dan simpelweg grote spierballen.

-Wat heb je aan grote spierballen als je zo stijf als een hark bent?

-Wat heb je aan grote spierballen als je niet eens fatsoenlijk een flinke sprint kunt trekken?

-wat heb je aan grote spierballen als je natuurlijke bewegingen zoals springen, gooien, kniebuigen, rennen niet (meer) beheerst (zoals de meeste mensen tegenwoordig)?

-wat heb je aan grote spierballen als je niet je eigen veters kunt strikken zonder paars aan te lopen?

-wat heb je aan grote spierballen als je geen goede lichaamshouding hebt? (Schouders naar voren, forward neck syndrome zoals de meeste mensen hebben etc)?

- watheb je aan grote spierballen als je niet een paar trappen op en af kunt rennen zonder te hijgen als een paard?


kracht,biologisch gezien,is het vermogen van het neurologisch-spierstelsel om weerstanden te overbruggen of weerstaan/tegen te werken.

Training,zoals ik die bv doe,dient ter verbetering hiervan en het lichaam past zich oa aan dmv meer spiermassa.Zou het lichaam werkelijk zo dom zijn en meer spiermassa laten toenemen wanneer dit geen enekele functie heeft buiten het uiterlijk(dit is echt bijkomstigheid ongeacht of iemand daar de nadruk op wilt leggen)??

Waarom kom jij met de bovengenoemde alternatieven van spierballen versus....whatever?

Daar bestaat geen enkele feitelijke basis voor.

Quote:
Nogmaals, kracht is veel meer dan alleen spiermassa

Quote:
Uiteindelijk zijn het de spiervezels die samentrekken en een beweging tegen weerstand in mogelijk maken na een impuls vanuit het zenuwstelsel.Door bepaalde bewegingen te oefenen kun je er 'beter in worden'een neurologisch/coordinatief effect.Spiermassa is hier neutraal in ,het is niet specifiek.Hier heb ik geloof ik al in het topic krachttraining geschreven.

Nogmaals ,mij interesseert het totaal niet wat iemand wel of niet doet maar feiten zijn feiten. En vaak worden seperate zaken met elkaar verwisseld of vanuit een aversie tegen bodybuilding(mbt het onderwerp hier) als niet functioneel gezien.

Spiermassa is ook het weefsel met de grootste opslag capaciteit voor KH. ,huisvesting van de mitochondrien en een zeer belangrijk endocrien orgaan.

Het maakt nioet uit of men nu op jonge of middelbare leeftijd dingen kan'verplaatsen'maar wel of men dat ook op latere leeftijd kan zeker wanneer het de bedoeling is om oud te worden dmv gezond eten.Reserve capaciteit is dan wel belangrijk en ook dan zou het van voordeel zijn om nog steeds aan krachttraining te doen ivm de vele andere voordelen van spierweefsel.

ad



 
Geen idee,maar ik voer de herhalingen niet snel uit.Het uiteindelijke aantal seconden hangt ook af van de oefening die ik doe.Let wel,vrij snel komt er een moment in een setje dat ik de intentie om snel te bewegen in werking zet en vanaf dan is het de kunst om 'gecontroleerd'het begintempo vast te houden.

Dit gezegd hebbende,sommige herhalingen duren 8 seconden andere 12-14 seconden.Ooit bijgehouden maar natuurlijk daarna niet meer omdat het afleidt van de training en ook niet het eigenlijke doel is.

ad

 
Quote:
Leg me eens uit wat spierpompen zou mopeten zijn en waarom krachttraining niet tot spiermassa opbouw behoort.


Een bodybuilder (spierenpomper vind ik gewoon een grappige naam :wink: ) is iemand die alleen maar bezig is met de OMVANG van de spier. En ja natuurlijk horen krachttraining en spieropbouw bij elkaar, dat bedoel ik ook niet.

Ik bedoel alleen dat voor mij massa bouwen slechts een ONDERDEEL is van krachttraining.

 
Quote:
Jij merkt ook nog iets op over slechte lichaamshouding. Dit heeft niet alleen te maken met inactiviteit (al speelt dat ongetwijfeld een rol). Heb je het boek van Price? Op blz. 370 zie je dat deze vrouw ook een slechte lichaamshouding heeft, door de overbelasting op haar lichaam tijdens haar zwangerschap. Een slechte houding kan dus ook veroorzaakt worden door ondervoeding. Bij mijzelf merk ik dat er nog een factor meespeelt die mijn lichaamshouding bepaalt. Hoe beter ik mij op emotioneel vlak voel hoe beter mijn lichaamshouding is. Wanneer je je heel lekker voelt, het gevoel hebt dat je alles aankan en dat dingen voorspoedig gaan loop je ook op zo'n manier. Wanneer je je slechter voelt zie je dat bijna zeker terug in je lichaamshouding.


Bijna vergeten hier op te reageren. Ja, een gezonde lichaamshouding vind ik super belangrijk!

Goed ook dat je het verband ziet tussen emoties en de lichaamshouding. Je zegt dat hoe beter je je voelt hoe beter je lichaamshouding is. Andersom werkt het precies zo. Als je er bij loopt als een loser, dan is de kans zeer groot dat je je ook voelt als een loser. Zonder een goede lichaamshouding is het ook zo goed als onmogelijk om ontspannen en effectief te ademen. Met gebogen schouders en/of een nek die uitsteekt kun je veel moeilijker het middenrif ontspannen. You're depressing yourself.

De computer, ipad, mobiele telefoon, kantoren en schoolbanken zijn een van de oorzaken, maar zeker ook ondervoeding, emoties/stress etc zoals je al opmerkte!

Ik ben hier al een tijdje mee bezig, dus hier wat filmpjes en info die ik erg goed vond. Misschien vind je het ook wel interessant.

Leuke en interessante presentatie



Elliott Hulse heeft ook een aantal hele goede filmpjes over een goede lichaamshouding. Deze man is geniaal:

O.a over het verband tussen het voedsel dat je eet en je lichaamshouding:

Forward head posture:

Energetisch/emotioneel

Deze moet je proberen. Echt heerlijk!

Hier nog een mooi stuk over een gezonde lichaamshouding. Dit is tevens een zeer goede website over krachttraining.

http://www.pt-nijmegen.nl/een_goede_lichaamshouding_of_een_verkeerde_lichaamshouding.htm

 
Ad,

Wat vind jij van dat carb-backloading?

Ik vind het wel interessant. Komt er eigenlijk op neer dat je direct na zware krachttraining ongestraft wat meer koolhydraten kunt nemen(?).

Amancay heeft het hier ook weleens genoemd volgens mij. Ik weet niet of hij nog meeleest?

Of is dit gewoon een typisch gevalletje "don't believe the hype!" ?

 
Ik geloof dat ik in het topic éxperimenteren met KH' of geschreven heb dat ik meer KH eet volgens een bepaald patroon.Is gebaseerd op carb-backloading.Tot nu toe tevreden ermee.

ad

 
Mooi, dan ga ik me er eens verder in verdiepen. Jij neemt je koolhydraten dus ook vooral na de training? Ik dacht dat je wel eens gezegd had dat je dan alleen 3 rauwe eieren at.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan