Even voorstellen Bianca

Bianca

New member
Beste allemaal,

Mike, allereerst dank voor de boeiende lezing van afgelopen dinsdag!

Ik ben Bianca, ben 39 jaar en herstel van een pittige burn-out. Een tijd lang was ik moe, ik heb een eigen zaak en jonge kindjes, heb veel gewerkt en ook stress gehad. Dus 3 jaar geleden ben ik gestopt om thuis om uit te rusten. Maar toen ik 1.5 jaar geleden voor mezelf wenste dat het allemaal wel anders mocht, dat ik graag wat mee rust wilde in m'n leven en alle oude ballast wilde opruimen....toen kwam het helemaal op gang. Ik kreeg paniekaanvallen, kwam in vecht/vlucht, sliep bijna niet meer. Dit had ik nog nooit meegemaakt, ik dacht dat ik gezond was, maar wat voelde ik nu allemaal? Ik vond het heel eng, mijn hart bonkte en ik dacht echt dat ik dood ging.

Ik kwam bij een orthomoleculaire kliniek en daar testten ze eindelijk mijn bloed. De huisarts had ook weleens iets getest, maar nooit echt degelijk. Daar stond ik zo weer buiten, want ik had niks. Hier bleek chronische stress, vermoeide of uitgeputte bijnieren (ik had in die tijd echt cortisol rushes, zo naar!), de schildklier ging op traag, de hormonen waren te laag, dus ik kreeg 's nachts opvliegers. En in deze periode kreeg ik tinnitus (oorsuizen), ik hoor dus geluiden, vaak 3. Dat is tot mijn grote verdriet nog niet over.

Het heeft veel vertraagd, want ik vond ze heel naar en ik werd er ook bang van. Ze blijven toch niet? Dus mijn bijnieren konden zo niet echt bijtanken.

Ik heb diverse dingen gedaan en genomen via de orthomoleculaire kliniek (voor de bijnieren en alle tekorten), acupunctuur en chinese kruiden (voor de nieren, die waren leeg) en ik ga naar een osteopaat omdat ik ook nekpijn heb, daar kan de oorzaak van tinnitus ook liggen. Maar zelf denk ik dat het een combi is van overbelast zenuwstelsel en gespannen nek. Ik heb al wel stiltes gehad in de periode dat ik een 'verblijfsnaaldje' in mijn oor had, op een zenuwstelsel punt. Dus dit ontspande zenuwstelsel en de spieren in de nek en toen had ik veel middagen stilte, geen gepiep! Dus het kan weg en dat is ook mijn grote wens: dat ik hier weer goed uitkom en die geluiden stoppen.

Het gaat qua burn-out inmiddels veel beter met me, maar ik voel me nog niet goed genoeg. Ik slaap redelijk goed de laatste tijd, maar niet altijd. Soms heb ik een terugval, dan lig ik halve nachten wakker, ik heb het nog vaak koud (vooral handen/voeten), ik kan vaak niet op woorden komen, ik heb soms nog hartkloppingen en ik ben ook nog moe. En ik merk dat ik snel aan m'n grens zit, dan gaat m'n hoofd teveel malen en voel ik het aan m'n zenuwstelsel. Deze klachten heb ik vooral als ik over m'n grenzen heen ben gegaan. Dan worden dus de onderliggende problemen ineens weer heel duidelijk.

Ik heb nu van jullie site al gelezen over de schildklier en de bijnieren, en ga de test invullen, omdat ik denk dat beide nog niet hersteld zijn. Verder wil ik meer vet gaan eten. Maar hoe daar mee te beginnen, zodat overgang goed gaat? Gisteren heb ik bottenbouillon gemaakt en de merg erin gedaan. Dat voelde ik wel nadien, aan m'n maag. Niet dat ik erg last had, maar ik voelde dat ik wat anders had gegeten dan normaal. Verder drink ik nu ook rauwe melk en heb ik vanavond m'n eerste portie melkkefir klaar. Ook neem ik sinds gisteren gefermenteerde levertraan. Is 1 theelepel per dag voldoende? Of zal ik meer of minder nemen?

Verder:

om de dag een multi-vitamine (wel met kelp, 100 mg, kan dat wel ivm bijnier/schildklier?

Vit C, ong. 2,5 a 3 gr per dag (ascorbine zuur poeder)

Magnesium voetbaden (ong 2x per week)

krill olie

Eet kokosolie + roomboter (hopelijk binnenkort rauw, maar hier moeilijk te krijgen)

Ik ontvang graag eventuele tips over wat ik het beste kan eten/drinken in mijn geval, wat ondersteunend werkt voor mijn klachten en wat een goede overgang is qua koolhydraten en vet. Dank jullie wel!

En dan heb ik nog 2 vragen:

Zou een gal/leverreiniging goed voor me zijn? Ik heb dit al eerder gedaan, ik denk 2 a 2,5 jaar geleden. Maar ik denk erover het nu weer te doen.

En hoe kan ik nog meer ontgiften? Of ontgiften ipv de gal/leverreiniging als die nu niet goed voor me is?

Het zijn een heleboel vragen, sorry! Maar als jullie tips hebben, heel graag.

Hartelijke groeten en fijne Pasen!

Bianca

welkom Bianca,

kijk eens op de site van poekie daar staat veel overzichtelijk uitgewerkt.

ratel

Beste Bianca,

Het verhaal van het wakker liggen 's nachts, hoort jammer genoeg bij een bijnieruitputting.

De lever/galreiniging kan je in deze fase beter niet doen.

Zelf heb ik dit opgevangen door inname van chlorella 3 maal daags bij aanvang van de maaltijd. De dosering dien je op te bouwen van 1 tablet naar 5 tabletten uitgaande van de dosering van 250 mg per tablet tot op het moment dat je weer heel fit en energiek bent. Hierna volstaat onderhoudsdosering van 2 tot 3 tabletten voor de maaltijd. De chlorella is verkrijgbaar bij Ron Fonteine. Zelf heb ik de chlorella nog aangevuld met groene thee die ook een reinigende werking heeft.

In jouw verhaal mis ik 2 zaken die belangrijk zijn in je herstel.

Inname van magnesiumcitraat in combinatie met appel of sinaasappel. Zelf doe ik dit 1/2 uur voor het slapen gaan en 's ochtends na het ontbijt. Hier heel tevreden over de tabletten van Solgar.

Ter ondersteuning van de schildklier en ter herstel van de hormonenhuishouding en ter preventie van erger is inname van jodium heel belangrijk. Deze valt uit de voeding te halen wat de beste manier is om geen schommelingen te ondervinden.

Dit valt te halen uit scharreleieren van grasgevoerde kippen : 4 tot 5 in de week

Eten van 2 maal in de week vis of zeevruchten : kabeljauw, wildwaterzalm, hollandse nieuwe of haring.

Om de hormonen op orde te brengen is de progesteroncreme van Dr. Lee voor veel mensen een effectief hulpmiddel.

Om de bloedcirculatie en schildklier te ondersteunen (en het koude gevoel niet langer te hebben) zijn er verschillende authentieke edelstenen effectief.

Hier goede ervaringen met citrien (tegen vermoeidheid, voor schildklier en bloedcirculatie) en pietersiet (bevordert opname van voedingsstoffen uit voedsel, stimuleert de hypofyse en regelt de hormonen die o.a. de stofwisseling, bloeddruk en lichaamstemperatuur regelen)

Hi Bianca, welkom.

Als je moeite hebt met verteren van vetten/eiwitten kun je voor de maaltijd een klein glas water met theelepeltje sole en eetlepel appelazijn(niet gepasteuriseerd) drinken. of wat gefermenteerde groenten bij de maaltijd nuttigen.

Als je opschrijft wat je ongeveer eet op een dag kunnen mensen gerichter advies geven.

Sterkte ermee.

Beste allemaal,

Dank voor jullie reacties tot nu toe!

Tja, wat eet ik? Ik ben nog maar een week bekend met deze website en het eten van Weston Price, dus ik eet nog het volgende:

's ochtends een of 2 boterhammem met roomboter of kokosolie en kaas of zwarte sesampasta.

Tussendoor:
fruit

Middag: 2 of 3 boterhammen. Weer met boter en/of kokosolie en kaas, af en toe avocado, zwarte sesampasta, mierikswortel spread...

Tussendoor: iets lekkers (dus slecht), een koekje bij de thee, stukje chocola.

Diner: afwisselend: aardappelen, quinoa, speltpasta, heel soms zilvervliesrijst + groenten + vlees (bio), vis (2x per week, meestal haring + makreel) of vegetarisch.

's Avonds: eet ik normaal niet.

Ik drink: 1x pd sole, zo'n 4-6 glazen kruidenthee, water. Heel soms een sapje en we hebben een slowjuicer, dus daar maken we af en toe ook sap in, bijv. bieten/bleekselderij/wortel sap.

Maar nu ga ik mijn leven beteren en neem ik dus vaker de bottenbouillon, rauwe melk, melkkefir. Maar dit kan vast beter! Kunnen jullie hier iets mee? Hoe kan ik de bijnieren + schildklier ondersteunen met voeding? Wat is goed voor mij?

Opmerking: ik heb vorig jaar een tijdje progesteroncreme gebruikt, van de orthomoleculaire kliniek. Maar ik ben daar mee gestopt, ik weet eigenlijk niet waarom. Misschien was ik alle middeltjes wel even helemaal zat.

Vraag: die multi die ik om de dag neem, daar zit dus 100 mg kelp in. Dat is niet slecht? (ik las dat je schildklieren niet moet ondersteunen als je bijnieren nog niet in orde zijn)

Vraag:
Ik las ergens op dit formum dat als je een trage schildklier hebt, je niet goed ontgift. Kans is dus groot dat ik nog een boel gifstoffen in me heb. Dan werkt de kuur met chlorella goed? Ik las namelijk ook over H2o2? Of is dat ook te radicaal als je bijnieren/schildklier/hormonen niet goed zijn?

Vraag: Weet Ron Velthuis ook veel van bijnieren in combi met schildklier? Dus als ik niet zelf wil dokteren, kan ik dan bij hem goed terecht voor ondersteuning? Heeft iemand hier ervaring mee?

Vanaf morgen ga ik mijn ochtendtemperatuur opmeten. Dus over een paar dagen weet ik meer, als het goed is.

Dank voor jullie reacties!

Boterhammen en zoet fruit schrappen, als je die vervangt door soep van bbb en yoghurt(smoothie)/kefir/rauwe melk en eieren dan ben je toch al aardig op weg. Als je nog zo kort aan het lezen bent heb je nog wat te doen de komende tijd :)

Kelp kan volgens mij geen kwaad, maar je haalt je vitaminen en mineralen beter uit voeding dan uit een pilletje, in sole zitten ook alle mineralen, vitaminen haal je uit volvette en natuurlijke voeding: grasgevoerd vlees, wilde vis en goede eieren, rauwe zuivel en seizoensgroenten. Vit C kun je door natuurlijke vervangen, bijvoorbeeld rozenbottel/ascerola poeder bij http://www.leefbewust.com/webwinkel/vitamine-c/]Ron[/url]. Hier krijg je ook chlorella.

Bij Ron Velthuis kun je inderdaad terecht.

Dag Bianca, ik ben ook relatief nieuw en nog van alles aan het onderzoeken en uitproberen en lees mee met de tips en adviezen die jij krijgt. Ik ben wel net bij Veldhuis geweest voor vermoeidheidsklachten en hij heeft een bloedonderzoek t.b.v. o.a. de schildklierwerking en een speekseltest voor de cortisolproductie van de bijnieren in gang gezet. Ik wacht nog op de uitslag van de bijnieren/cortisol.

Het kan zijn dat mijn gevoel er nog een ontwikkeling in gaat doormaken, maar mijn eerste indruk is niet dusdanig dat ik iemand anders zou aanbevelen ook te gaan. Ik merkte op dat hij bijvoorbeld zeer tevreden was over mijn vitamine D gehalte, die ik met hoge doseringen geisoleerde synthetische D3 omhoog heb gebracht, terwijl ik hier op dit forum lees dat deze waarde niets zegt over gezondheid.

Ook geeft hij aan dat plantaardige voedingsbronnen prima leveranciers kunnen zijn voor B12.

Misschien heeft hij wel gelijk hoor, en klopt wat op dit forum wordt gezegd niet, maar mij gaf het geen goed gevoel. Ook gaf hij me aan moeilijk te kunnen geloven dat juist dierlijke producten zouden kunnen leiden tot gezondheid. Hij bevestigd zeker het succes dat Mike heeft geboekt met zijn gezondheid, maar houdt dit toch op mogelijk een individueel geval.

Ik merk wel dat hij overal voor open staat en zeer plezierig communiceert, maar ik merk dat ik de neiging krijg om toch mijn eigen plan te trekken. Dit is tot dusver mijn ervaring.

Ik denk dat je Ron Velthuis gewoon moet gebruiken waar jij hem voor nodig hebt, dwz ondersteunen van bijnier en schildklier, verder inderdaad je eigen voedingsplan trekken. We kunnen niet wachten tot iedereen tot dit inzicht komt.

Welke plantaardige bronnen van B12 heeft hij het eigenlijk over??

Granen bevatten niet-opneembare bronnen van vitamines en mineralen, omdat ze onverteerbaar zijn. De strategie van een graan is om onverteerbaar te zijn, zodat het door een mens of dier vele kilomters in de darmen wordt meegedragen en vervolgens volledig intact wordt uitgepoept in een mooi mesthoopje, zodat het graan elders kan ontkiemen.

Mike

Maar hoe zit het dan met brood. Er wordt altijd gezegd dat brood een goede bron van vitamine b1 is. Of moet ik een verschil zien tussen volle granen en bewerkte granen?

Granen zijn vulling, geen voeding. Volle granen hebben een houtachrige vezel (cellulose) die linea recta richting endeldarm wordt gestuurd en op zijn weg naar beneden met zijn scherpe kartelrandjes de darmen beschadigt. Alles wat volle granen aan voedingsstoffen bevatten, zit opgesloten in deze houtachtige, belastende vezel en is dus niet opneembaar.

Mike

Is brood dus vulling maar geen voeding? en heeft brood dan nog steeds de houtachtige vezel? En zuurdesembrood van spelt ook?

B12 uit granen? Ik wist dat er geen plantaardige bronnen van B12 zijn vandaar dat ik nieuwsgierig was, nou zijn expertise op voedingsgebied kunnen we met een gerust hart vaarwel zeggen bij deze.

Jammer, ik heb toevallig een kennis met Hashimoto naar hem doorverwezen in de hoop dat hij haar kon helpen met voeding en suppletie. Maar als ze dan alleen planten en granen moet gaan eten wordt het lastig denk ik...

Quote:
Is brood dus vulling maar geen voeding? en heeft brood dan nog steeds de houtachtige vezel? En zuurdesembrood van spelt ook?

Ja, ja en ja.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan