even voorstellen: Ef_em

• Onderwerp starter Onderwerp starter ef_em
  • Startdatum Startdatum

ef_em

New member
Hallo allemaal,

Sinds een aantal jaren struin ik het internet af om voor mezelf vragen beantwoord te krijgen en zo kwam ik op dit forum terecht, wat een goed initiatief!
Ik ben een jonge vrouw van 26 jaar en ben sinds mijn 13e ziek. Het begon eigenlijk al iets eerder, na de laatste inenting op mijn 8e of 9e. Ik kreeg in de periode erna veel last van nachtmerries, angsten en een onverklaarbaar ongelukkig gevoel. Dr. van Montfort in Maastricht deed een aantal tests en daar kwam uit dat ik ABSOLUUT geen suiker meer mocht gebruiken. Maak dat een kind maar eens wijs! Het lukte me natuurlijk toen niet om niet te snoepen. Maar op mijn 12e besloot ik te stoppen met suikers en het ging binnen een maand waanzinnig goed met me. Totdat de buikpijn begon. Op mijn dertiende sportte ik erg veel (Wushu), zat op atheneum, had veel vrienden en vriendinnen en was op en top gelukkig. Maar had wel elke dag buikkrampen, verstopping, concentratieproblemen en was erg druk. Ik had alleen nog maar behoefte aan koolhydraatrijk voedsel en vrat in de ochtend en middag een heel brood weg en kon vervolgens 's avonds niet eten vanwege de buikpijn. Daarnaast vermagerde ik enorm ondanks het vele eten en de verstopping. De huisarts vond uiteraard niks anders dan "tussen de oortjes" (wat een vreselijke, ziekmakende uitspraak is dat toch!) en toen ik op mijn 15e nog maar 35kg woog en doodsbang was dat ik het niet zou overleven, zijn we naar een orthomoleculair arts gegaan. Deze constateerde een heftige candida in het bloed en daar werd ik voor behandeld. Er werden voedselintolerantietesten gedaan en bleek dat ik een gluten- melk- en gistintolerantie had, bovenop de suikerovergevoeligheid. Binnen een paar maanden kwam er 12kg bij, kreeg ik weer meer energie en dacht dat de nachtmerrie voorbij was. Toen begonnen de spierklachten. Het weefsel tussen mijn spieren en huid was gezwollen en zeer pijnlijk, ik was doodmoe: het leek op fibromyalgie. Ik heb toen drie jaar revalidatietherapie gehad, maar dat mocht niet veel baten. Mijn atheneum heb ik niet afgemaakt, ik kon niet werken of studeren en kon daar alleen maar heel verdrietig en boos over zijn. Inmiddels heb ik me nu al 11 jaar heel streng aan mijn eliminatiedieet gehouden. De afgelopen jaren ging het op en af, maar de rode lijn is gewoon dat ik gehandicapt ben en voor 100% afgekeurd. Niemand kan me vertellen wat er met me aan de hand is.
Op het moment zijn er naast de 4 intoleranties die ik al had nog 43 bijgekomen, heb ik al vijf jaar flinke Psoriasis Guttata over mijn hele lijf, endometriose en een aantal ziektes die regulier niet getest kunnen worden maar wel op een alternatieve manier (voor zover je erin kunt geloven): Lyme, Varicella Zoster, Streptokokken etc.
Wat is er in godsnaam met me gebeurd en hoe krijg ik mezelf ooit beter?! Daar kan natuurlijk niemand op dit forum me antwoord op geven en dat hoeft ook niet. Na het hele reguliere en vooral alternatieve circuit doorlopen te hebben is me pijnlijk duidelijk geworden dat dit misschien wel mijn leven is....zoals het is.
Wat ik wel graag zou willen weten is wie er nog meer psoriasis guttata en voedselintoleranties heeft en wie eventueel voor een groot deel door iets geholpen is. Mijn dieet is de laatste jaren zo streng dat ik alleen maar kan dromen over een iets relaxter bestaan wat eten betreft.

Het is een lang verhaal geworden, maar mochten er toch nog vragen zijn, stel ze gerust. En ik ben gewoon erg benieuwd naar jullie ervaringen met deze aandoeningen!

Groet, ef_em

Hallo Edwin,

Dat ben ik inderdaad even vergeten te vermelden, haha. Ik heb dus al jaren een gluten- melk-, suiker- en gistvrij dieet. Maar mijn "broodverslaving" bleef, dus ik at veel glutenvrije granen en roggezuurdesembrood. sinds de tweede test van vorig jaar moet ik me houden aan een rotatiedieet, dus ik eet elke dag iets anders, de rotatie gaat over vier dagen. Eet ik vandaag een rozijntje, dan mag ik pas op de vijfde dag weer rozijnen. Ik eet elke ochtend een pap van de granen die ik wel nog mag: boekweit, gierst en teff. de vierde dag eet ik zelfgemaakte pompoenwafels in de ochtend. in de middag eet ik het avondeten van de dag ervoor: groenten, vlees (al krijg ik hierbij veel last van m'n huid!!) en een graan. En dan elke dag wat anders. Als tussendoortje eet ik noten en gedroogd fruit. Nu, na een jaar houd ik me niet meer zo heel streng aan de rotaties, dat geeft echt teveel stress en beperkingen. ik eet ondertussen ook weer bijvoorbeeld rijst en gluten-vrije pasta. Suikers zijn nog steeds uit den boze (ook dextrose, sacharose, glucose etc). Alle vormen van zuivel zijn ook nog "verboden".

De experts op het forum kunnen een uitgereider antwoord geven. Van jouw aandoeningen weet ik niks.
Wat ik wel zie is dat je vooral leeft op koolhydraten en nauwelijks vet in de voeding hebt. Dat is het belangrijkste deel van onze voeding. Vet, vet, vet! Dan wel dierlijk vet, zoals roomboter, vette saus, vette soep, kokosvet.
Gedroogd fruit is een suikerbom.

Kijk hier eens: http://voedingisgezondheid.nl/welkom.html
Daar staat veel informatie vanuit dit forum samengevat.

Wat hier zoal gegeten wordt is:
Bottenbouillon
Eieren
Vlees (orgaan en spier)
Stoofpotten
Rauwe melk
Kefir
Kaas

Roomboter, kokosvet en niervet zijn goed om in te bakken.

Hoeveel thee en water drink je en wat voor thee?

Welke vaccinaties heb je gehad toen je 9 jaar was?
Veel mensen krijgen problemen na een BMR vaccinatie, omdat er kwik in deze vaccinaties zit/zat.

Kijk eens in dit topic:
https://www.fatsforum.nl/forums/topic/kwikontgifting-mn-trip-naar-gezondheid-watisgezond/

dank voor je reactie! ik zal de link bekijken.

ik bak alles in kokosolie of olijfolie en eet af en toe zelgetrokken bouillon, al staat het me vaak tegen. eieren eet ik nu bijna elke dag. Maar vlees is nog een puntje.....ik hou erg van rund, varken en lam, maar ik krijg er verschrikkelijke jeuk van, dus eet nu voornamelijk kip en vette vis. als ik een melkintolerantie heb, kan ik dan wel rauwe melk en roomboter eten? Ik heb wel gemerkt de laatste jaren dat inderdaad eiwitrijke voeding beter voor me is, behalve voor mijn huid.
zijn er meer mensen met huidproblemen die erger worden na het eten van vlees?

Welkom Ef_em,
Ik zou zeker eens kijken naar ontstoren van vaccinaties bij een homeopaat. Erg hoor, zo jong en dan zo ziek. Welke alternatieve test heb je gedaan?

Ik weet niet of je rauwe melk verdraagt, al is het wel iets anders dan gepasteuriseerd, ik denk dat jij moeite hebt met eiwitten verteren, wellicht te weinig maagzuur en een lekke darm. Jammer dat de zelfgemaakte bouillons je tegenstaan, want dat is nu net wat je darmen nodig hebben, vindt je kippensoep ook niet lekker?

Hoe is die melkintolerantie vastgesteld?
Een slechte vertering van eiwitten kan worden veroorzaakt door een tekort aan maagzuur.

Niet waarschijnlijk, maar zeer zeker te weinig maagzuur. Maagzuur is niet alleen voor de eiwitvertering, maar dient ook als eerste verdedigingslinie tegen ongewenste micro-organismes als candida. Candidiase kan alleen maar ontstaan door maagzuurtekort.

Mike

@ Tanja: Ik "lust" het wel, maar rauw eten en soepen staan me soms tegen, ik krijg er een opgezette buik van. Ik zal de bouillon getrokken van botten eens vaker proberen!

@ Edwin: ik heb de Imupro testen gedaan, 1x in 2005 en 1x in 2013. Ik heb geen idee hoe betrouwbaar deze tests zijn. er komen namelijk zoveel voedingsstoffen uit waar ik intolerant voor schijn te zijn, maar waar ik zelf geen fysieke klachten van krijg. De vraag voor mij is nu, moet ik doorgaan met dit eliminatie/rotatiedieet of op een ander dieet overgaan om beter te worden? Mijn gevoel zegt dat zoveel jaren onthouding van bepaalde voedingsstoffen niet goed kan zijn, mijn lichaam raakt ontwend.

@mike: hoe kom ik erachter of ik een maagzuurtekort heb? kan dat ook chronische misselijkheid veroorzaken?

@ Ef_em: wie er nog meer psoriasis guttata en voedselintoleranties heeft en wie eventueel voor een groot deel door iets geholpen is.

Hoi Ef-em: ik had/heb ook veel voedselintoleraties en ik heb ook uitslag op de huid verspreid over mijn lichaam. Jouw type psoriasis herken ik van 1 keer dat ik een hoge darmspoeling heb laten uitvoeren.

er komen namelijk zoveel voedingsstoffen uit waar ik intolerant voor schijn te zijn, maar waar ik zelf geen fysieke klachten van krijg

Het is denk ik lastig inschatten in hoeverre de klachten die je hebt, veroorzaakt worden door je allergieen.
De reactie van de allergieen op voedingsstoffen kan echt flink vertraagd optreden, dus dan leg je de link niet.
Maar zolang die allergieen je leven (nog) regeren, kun je er beter omheen leven.
Belangrijker is de oorzaak weg te nemen: maar ik heb daartoe zo geen oplossingen voor je.
Misschien is chelatietherapie of het volgen van het cutlerprotocol een geode manier om verder te komen.
En ondertussen niet boven je stand gaan leven met wat je niet verteerd krijgt.
Ik heb momenteel ook wel een beperkend diet.
Niet zozeer omdat ik allergieen heb, maar meer omdat ik ook eiwitten, met name de dierlijke varianten, slecht verteer.
Maar uberhaupt ben ik op het moment qua vertering een ramp.

Sterkte!

Dank voor alle reacties! Ik heb meteen het boek Waarom maagzuur goed voor je is besteld, ben erg benieuwd!

@Lievergezond: bedankt voor de tip. Ik heb een stukje gelezen op internet, maar wordt nog niet veel wijzer. Daar heb ik denk ik wat meer tijd voor nodig haha.

Hoi ef_em.

Melk intolerantie komt door het niet kunnen verteren van lactose (melk suiker) of caseine (melk eiwitten)
Roomboter bevat nog maar 1% suikers en 0,5% eiwitten.
Niet veel dus, of je hier toch last van krijgt is uitproberen, als je dat durft.

Je kunt natuurlijk ook ghee nemen, daar zitten de suikers en eiwitten helemaal niet meer in.

hoi Maarten, ik heb me ook op melkintolerantie laten testen met ook de facetten lactose en caseine apart: ik ben wel allergisch voor melk maar niet voor lactose, noch voor caseine: dus dat kan ook nog. Rauwe (biologische) melk werkt bij mij ook niet. Mogelijk zijn er nog meer aspecten die bepalen dat iemand allergisch kan zijn voor melk dan caseine en lactose.

Hoi allemaal,

nu ik nog wat meer gelezen heb op het forum, heb ik toch nog wat vragen aan mensen die er meer van weten. Ik kan soms door de hoeveelheid aan informatie geen geheel meer maken. Als ik het goed begrijp komen voedselintoleranties dus door een slechte eiwitvertering. Dit heeft weer te maken met een te weinig aan maagzuur. Te weinig maagzuur heeft weer te maken met uitgeputte bijnieren. Wat je dus zou kunnen doen bij voedselintoleranties is eerst de bijnieren ondersteunen door....? en tegelijkertijd zorgen dat je maagzuur op orde komt door het drinken van sole en zure voedingsmiddelen? En daarna minder koolhydraten en meer vetten gaan eten?
Heb ik het zo bij het rechte eind of zit ik er helemaal naast?

groetjes, ef_em

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan