Oppassen voor oplichting op martkplaats!
Even een waarschuwing voor iedereen die
@marktplaats gebruikt. Er zijn scammers actief. Gelukkig ben ik geen digibeet en trapte ik er niet in, maar ik ging er kort in mee en zal aan de hand daarvan even uittypen hoe deze mensen mensen te werk gaan:
— Richard Steenvoorden ? (@Reezyard)
December 14, 2018
Een man die zich 'Arnold' noemde stuurde mij een bericht via whatsapp dat hij interesse had in een cameratas van mij. Nadat hij al veel te snel akkoord ging met de prijs stuurde ik hem een tikkie. Hierop antwoordde hij dat hij alleen m'n IBAN wilde. Dus ik akkoord, die stuurde ik
pic.twitter.com/xXvywUIklZ
December 14, 2018
Dat was voor hem nog niet voldoende. Met de smoes dat hij het via z'n manager via bedrijfsbankieren moest doen en hij daarbij ook graag mijn geboortedatum wilde weten en een foto van m'n bankpas en de cameratas. Ik stuurde daarop een wazige foto.
December 14, 2018
Toen wist ik zeker dat het een scammer was, maar ik dacht: ga nog even verder. Ik stuurde de rest. Vervolgens kwam een bericht dat ik via internetbankieren op de PC naar 'mobiel bankieren' moest zoeken en de iPhone 7 moest accepteren en de code naar hem moest doorsturen (
@ingnl )
pic.twitter.com/vACUYKDDdS
December 14, 2018
Vanaf dat moment zei ik dat ik nu al zijn gegevens had en dat hij betrapt was in zijn scammen. Ik kreeg een bericht terug: "Fock you" en heel slecht Nederlands. Daarna was ik geblokkeerd. Dus u bent gewaarschuwd! (
@ingnl @Marktplaats )
#scam #scamalert
December 14, 2018