Gistermiddag hoorde ik op Radio 1 van de Nederlandse Propaganda Omroep een conversatie over waarom er iets gedaan zou moeten worden aan de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de tech-industrie. Ik hoor overigens nooit een uitzending over het geringe aantal vrouwen in de stratenmakerij of in de vuilnisophaal. Waarschijnlijk omdat het geen prestigieuze baantjes zijn in kantoren met climate control.
Ik heb geprobeerd deze uitzending terug te vinden, maar tevergeefs. Daarom nu even een korte impressie mijnerzijds:
Een of andere taart kwam vertellen dat vrouwen juist zo'n uniek perspectief kunnen bieden als ze 'onder de jongens' komen. Ze gaf een voorbeeld van - niet lachen - een bepaald type auto dat door MANNEN was ontworpen om te rijden op een alternatieve brandstof, waarbij de mannen niet hadden gedacht aan een... koffiekophouder. Juist omdat ze vrouw was had deze vrouw deze briljante ingeving gehad! De mannen vonden dat een goed idee en hebben dat meegenomen in hun INNOVATIEVE ontwerp. Dat ga je toch niet menen? Mannen ontwerpen een nieuw soort auto en het enige waar een vrouw mee aankomt is een koffiekophouder? Dit werd zonder enig geschaterlach op de radio gepresenteerd als een van de unieke aanvullingen die vrouwen kunnen brengen in door mannen gedomineerde beroepen.
Die tante zei verder nog dat ALLE vrouwen, zonder uitzondering, die werkzaam zijn in de tech-industrie te maken hebben met een of andere vorm van 'seksisme'. Ze noemde het voorbeeld van een vrouw die inhoudelijk met haar mannelijke collega's wilde interacteren over hun vak en enkel te horen kreeg dat ze de volgende keer een andere kleur lipstick zou moeten opdoen. Vooropgesteld dat dit waar is (want vrouwen liegen dat het barst om zichzelf vrij te pleiten van alle verantwoordelijkheid), wellicht zou het te maken kunnen hebben met een keuze van zo'n vrouw om zich feministisch te presenteren met zwarte of zelfs paarse lippenstift, misschien had ze ook groen, blauw, rood of paars haar. Maar zelfs al was deze opmerking volledig onterecht, dan nog moet zo'n vrouw tegen een stootje kunnen. Maar nee, volgens de vooringenomen spreekster op de radio heeft deze vrouw hier tot op de dag van vandaag last van als ze zich opmaakt.
Zucht. Dit vertelt mij dat vrouwen kinderlijke wezens zijn zonder veramtwoordelijkheidsgevoel en incasseringsvermogen, die geen plaats hebben op de werkvloer tussen mannen die dat wel hebben. Baudet heeft gelijk: ga lekker thuis kinderen baren, daarmee lever je pas een cruciale bijdrage aan de samenleving i.p.v. dit gezeik!
Mike