@ Anna
Voel het aan vanuit het geestelijke ipv het proberen te begrijpen via het hoofd (aards vrouwelijke psyche).
In Het Boek van de Mens van Bo Yin Ra heb ik context gevonden over hoe deze phrasen uitgelegd kunnen worden. Dan kan je ook begrijpen waarom een vrouw zich nooit in de rol van spiritueel leider kan bevinden en waarom zij dienend zal zijn aan de man.
Hieronder heb ik geprobeerd een samenvatting te geven van het hoofdstuk Het Mysterie 'man' en 'vrouw'.
De zuivere geest (Hogere Macht) schept en baart zichzelf voortdurend. Deze zuivere geest is zowel man als vrouw. Twee tegengestelde krachten die in hun vereniging het leven veroorzaken.
Positief en negatief, actief en passief, verwekkend en barend, gevend en ontvangend, uitstotend en aantrekkend, bewegend en bewogen worden….
Uiteindelijk aangekomen als geestesmens vlak voor de stoffelijke ervaring als aardse verschijning.
De passieve vrouwelijke pool is als eerste voor de aantrekkingskracht van de stoffelijke wereld gevallen. En is ook door vrees (de krachten niet meer te kunnen beheersen) in de ‘oerschuld’ gevallen.
De ‘oerschuld’ van de mannelijke pool is het opgeven van de actieve weerstand in het tweepolaire gemeenschappelijke leven toen de vrouwelijke pool door vrees en aantrekkingskracht werd bedreigd.
Hierdoor verwisselen beide polen hun rol: een geestelijke perversie waarin de vrouwelijke pool een actieve, de mannelijke een passieve houding aanneemt hetgeen de val in de stoffelijke verschijningswereld onafwendbaar maakt.
Toekomstige hereniging van beide aards-gescheiden polen in het gebied van de geest kan alleen volgens een geestelijke wet die zich enkel van de man op deze aarde kan bedienen.
De man op aarde, als incarnatie van een mannelijk-geestelijke pool heeft zijn actieve geestelijke kracht in het aards lichaam altijd behouden.
De man die de ‘weg’ betreedt zal sneller tot zijn doel komen door zijn actieve houding, steeds grijpend naar het doel dat hij wil bereiken.
De vrouw dient een houding van gelovig verlangen aan te nemen, een houding die naar het doel streeft maar die niet grijpend is. Ze dient zich passief daarheen te laten leiden via de man (de actieve mannelijke pool).
Al het geestelijke dat voor de man bereikbaar is (vanwege zijn actieve mannelijke pool) wordt via de man weer bereikbaar voor de vrouw.
Dan trekt de mannelijke pool van de geestelijke mens de vrouwelijke pool mee omhoog zoals vroeger de vrouwelijke pool de mannelijke heeft meegetrokken in het leven van de stoffelijk-zintuigelijke aanschouwingwijze.
De weg van de vrouw is een indirecte en die van de man een directe.