Formaldehyde

-B.arr

New member
http://www.ad.nl/dordrecht/dupont-lekt-2730-kilo-giftige-formaldehyde~a2e1e21f/

Dit artikel vond ik zojuist.
Hoe kan het nou dat deze stof nog steeds toegepast mag worden in laminaatvloeren? Volgens de verkoper die ik sprak maakte het niet uit dat deze stof erin zat, maarja natuurlijk zegt hij dat.

Ik heb allerlei vage maar vervelende klachten; zoals branderige ogen, keelpijn, wat last van m'n huid in m'n gezicht, neiging tot niezen, na het plaatsen van een laminaatvloer (dit was betaalbaar); ik vraag mij af in hoeverre dit dus vrij kan komen uit zo'n vloer, deze stof. Er is trouwens nog wel een bedrijf de mate van formaldehyde wezen meten en dat bedrijf zei dat hij geen formaldehyde meette (terwijl het toch wel in de vloer zit).

Moet ik mij zorgen maken? Ik moet natuurlijk wel zeker weten dat het vd vloer komt, maar wilde toch weten in hoeverre zo'n stof vrij kan komen.

Ik lees op internet dat heel veel sites zeggen dat het wel meevalt, maar als het op de Europese lijst van zeer zorgwekkende stoffen staat zal het niet goed zijn. Is toch eigenlijk raar dat het nog verkocht mag worden dan?

Uit wikipedia:
"MDF-platen bevatten methyleendifenyldi-isocyanaat (MDI) en formaldehydeharsen. Deze zouden volledig uitgewerkt zijn na productie, maar toch zijn in een aantal gevallen vermoedens opgetreden van de ontwikkeling van beroepsastma op MDI of op formaldehyde bij meubelmakers. Ook beroepsastma op hout is theoretisch mogelijk. Bij het frezen van het MDF komt namelijk heel fijn houtstof vrij, dat diep in de longen kan doordringen indien geen beschermingsmasker wordt gedragen.

Om deze reden wordt aangeraden MDF af te werken met lak of verf. Afwerking met olie of was heeft een minder afsluitende werking."

Het kan zijn dat je veel stof ingeademd hebt tijdens of na het leggen. Het gaat dan om zeer fijne stofdeeltjes die nauwelijks of niet kunt zien. Ik raad je aan om alle ruimtes waar het stof zou kunnen zijn goed te stofzuigen met de ramen open, de stofzuiger laat wellicht de fijne deeltjes gewoon door en dan adem je ze alsnog in.

De kans dat er formaldehydegas uit het laminaat ontsnapt in schadelijke hoeveelheden is niet zo groot. Verder altijd goed ventileren, niet allen vanwege de laminaatvloer.

Dat zal ik morgen doen. Echter hangt er wel echt zo'n typische geur in huis waar ik niet zo blij van word ;) maargoed dat heeft tijd nodig.

Ik kreeg nog 'n mail van de verkoper:

"Het is normaal dat een laminaatvloer ruikt naar hout. 90% van het materiaal is nl. hout. De overige 10% zijn harsen (melamine ureumformaldehyde). Deze harsen zullen onder hoge temperatuur en hoge druk harden in de pers. Na uitharding zal vrijwel de volledige hoeveelheid ureumformaldehyde gemaakt een reactie hebben en geblokkeerd worden. Mensen weten dat er uit een vezelplaat van MDF of HDF formaldehyde vrijkomt. Dit formaldehyde komt voornamelijk uit natuurlijk hout. Het is een "natuurlijke" component. Ook in de rook van een sigaret, tandpasta en zelfs in het menselijk bloed komt formaldehyde vrij. Een negatief effect verschijnt alleen wanneer de concentratie te hoog wordt. De emissie van formaldehyde bij een laminaatvloer is gelijk aan deze bij een massief houten vloer.

We kunnen concluderen dat de geur van hout "natuurlijk" en "onvermijdelijk" is. Houd er rekening mee dat de ventilatie, die in moderne gebouwen soms onvoldoende is, absoluut noodzakelijk is en een sterke invloed heeft op de sterkte van de geur."

Het komt ook in een sigaret voor staat er en een negatief effect treedt alleen op als de concentratie te hoog wordt?? Zoals dit er staat lijkt het alsof het dus ook alleen negatief is als je 10.000 sigaretten rookt en niet 1.

Ik ben nog niet overtuigd dat het onschuldig is. En als je per se moet ventileren omdat de geur anders niet zo goed voor je is, dat lijkt me ook niet helemaal geruststellend, maar we shall see.
Ik houd het even in de gaten.

Het is natuurlijk. Moeten we dit dan opvatten als, het is natuurlijk omdat het ook in sigaretten voor komt en tandpasta?

Hmmmm bedenkelijk.

Evenals het argument over de hoeveelheid in een massieve houten vloer. Dat durf ik wel te betwisten. Wat een larie.

Ventileren is ook om andere redenen een goed idee. Er komen uit andere materialen ook stofjes vrij waarvan je de concentratie zo laag mogelijk wilt houden, zoals broomhoudende brandvertragers is kunststoffen, radongas uit gips, weekmakers uit plastics enz.
Er gaat niets boven schone buitenlucht, haal er zoveel mogelijk van in huis, het is nog gratis.

ja dat is zo.
Heb nog steeds enorme last van m'n ogen en keel, lijkt mij niet helemaal oke maarja.

In een massief houten vloer zit dus helemaal geen formaldehyde?

ik ben inderdaad flink aan het ventileren nu, dat is alvast prettig.
Lijkt mij nu nog niet nodig om de vloer eruit te halen, misschien wat voorbarig, andere vloeren zijn ook duur. Even in de gaten houden.

Formaldehyde komt in de natuur ook voor, het zit ook van nature in o.a groenten en wellicht ook in hout. Zoals vaak, is het de dosis die bepaalt of het schadelijk is of niet.
Als er MDF gezaagd is zonder deugdelijke afzuiging, dan kan er erg veel formaldehyde bevattend stof vrijgekomen zijn. Ook stof zonder formaldehyde kan irriteren, stof hoort gewoon niet in de longen.
Als je alles goed stofvrij gemaakt hebt en de verschijnselen verdwijnen binnen een paar dagen, kan het met de vloer meevallen. Wel blijven ventileren, dat is ook zonder MDF in huis raadzaam.

Ja ik las inderdaad dat het in de natuur ook voor komt. Als ik aan de zijkanten van het laminaat ruik zit er wel een sterke chemische geur aan (bah), op sommige plaatsen zitten er nog geen plinten.

Volgens mij is het hdf en geen mdf
http://www.optima-kitchens.co.uk/finishing-touches/flooring/quick-step/
Maar ik hoor toch van meerdere mensen dat zo'n vloer nog lange tijd uitdampt. Zelfs de site van natuurdietsten maakt een melding van de voc's die er vrijkomen:
http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=678

er is gezaagd op het balkon trouwens, niet in huis.

We zullen het zien.
Even afwachten.

Zelf denk ik niet dat jou klachten voortvloeien uit het leggen en de stoffen van het laminaat.
Wel vanwege de voorbereiding om de vloer te laten leggen, de voorafgaande stress en geregel etc.

De vraag is wat ze bedoelen met een massief houten vloer.

Tegenwoordig worden veel vloeren gemaakt met een toplaag echt hout op multiplex. Zodra deze 2 cm dik zijn noemen ze dat massief.
In verschillende diktes.
De ouderwetse massieve vloeren zijn door en door van hetzelfde hout en 2 cm dik.
Desondanks denk ik zelf niet dat je klachten hebt van het laminaat. Wel van onvoldoende rust.

nou het slaat wel op m'n luchtwegen, dat verzin ik niet. Maargoed ik blijf ventileren

ik hoorde ook 'n verhaal dat laminaat gedurende z'n hele levensduur formaldehyde blijft dampen ... pff

maargoed in de slaapkamer ligt ook laminaat trouwens en daar heb ik volgens mij geen last meer van dus voor alsnog ga ik er maar van uit dat 't goed komt. En nu sparen voor een echte houten vloer ;)

Komt goed uit dat het lekker warm is, kan je volop ventileren. De formaldehyde is een bestanddeel va de lijm waarmee de pulp (o.a.a van hout,maar wie weet wat er nog meer door gemengd is waar men goedkoop vanaf wil) gemengd wordt om er een vaste plaat van te persen, HDF, MDF, spaanplaat, enz. Bij frezen (de sponning en groef aan de zijkant) en bij afkorten, wordt het materiaal nogal heet en dan komt er wel het e.e.a. vrij. Mogelijk dat je dat ruikt.

Pfff.
Bij Spaanplaat is het volgens mij nog erger, maargoed.
Maar dat klinkt niet heel fijn allemaal.
Inderdaad is er a/d zijkanten gezaagd, daar ruik je het idd het meest...
En natuurlijk de nieuwige geur wat je ook ruikt als je 'n nieuwe kast hebt. Ja ik ventileer lekker veel hoor.

Celticmyst, ik heb al eens eerder geschreven dat ik darmklachten heb (had) het is inmiddels veeeel beter maar als je me vraagt waardoor het komt?
In de loop der jaren heb ik consequent supplementen geslikt waarvan ik dacht dat ze goed voor me waren en in the end is er verbetering. Toevallig merkte ik van de enzymen wel wat maar van de andere dingen niet.
Zonder enzymen gaan we dood. Dus ga maar lekker door zou ik zeggen.
Welke heb je nu. Speciaal voor je maag?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan