Fukushima

Bij die denkwijze zou ik ook niet meer kiezen voor vlees van grasgevoerde koeien.

Een vriendin van mij had vorige week een rondleiding bij een slachtbedrijf. De slachter vertelde dat de hooglanders die alleen maar gras kregen gevoerd hadden zwakkere botten. Hij had aangegeven dat hij geen fan was van dat vlees omdat bij koeien die een mix kregen veel sterker waren.
Dit is tegenstrijdig met wat we lezen over dat grasgevoerd het beste is.
 
Volgens mij wordt met 'grasgevoerd' bedoeld dat de dieren een compleet aanbod van groen aangeboden krijgen, dus gras, klaver, kruiden en al wat meer groeit in een weiland of gebied. Dieren die alleen maar gras krijgen lijken me eenzijdig gevoed inderdaad.

 
de boer waar ik kom zijn de koeien sterk. Er liep paar jaar terug een onderzoeker uit Wageningen en ik vroeg wat hij daar aan het doen was. Hij controleerde de koeien op problemen met de hoeven en gewrichten/knieën omdat ze daar in de stal op roosters lopen.
Er waren echter geen problemen, alles is prima in orde zei de man uit Wageningen.
De koeien eten daar geen brok maar krijgen gras, kruiden, keltisch zeezout, en nog een aantal zaken die de gezondheid bevorderen.
Dierenarts komt er volgens mij niet of nauwelijks.
 
In elk weiland groeien toch vanzelf ook klaver en kruiden? Dat ze ook keltisch zeezout geven is helemaal top.
 
Nee klaver en vooral kruiden groeien niet overal vanzelf. Vele factoren spelen mee zoals manier van maaien, frequentie van maaien, soort bemesting en frequentie daarvan, wat het verleden is van het stuk grond (mogelijkerwijs is er onkruid bestreden of is er sprake van bodemverontreiniging), etc. etc. Boeren die hun koeien goed willen voeren doen veel moeite om de weilanden een goede voedingsbron te laten zijn voor hun grasgevoerde koeien. Verder is er dan ook nog het zogenaamde "pure graze" waarbij de koeien gedwongen worden (dmv regelmatige verplaatsing van de dieren) niet alleen dat te eten wat ze lekker vinden maar alles te eten wat er geboden wordt op het weiland.

Het is dus o.a. maar de vraag op wat voor grond de genoemde dieren, die zwakke botten gehad zouden hebben, gehouden zijn.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan