Zojuist heb ik mijn lidmaatschap van FvD opgezegd. Dit is wat ik ter onderbouwing heb gemaild:
Hierbij zeg ik mijn lidmaatschap op. Graag wil ik onderbouwen waarom:
2017 was door de komst van FvD voor mij een opwindend politiek jaar. Het was het jaar waarin jullie je als nieuwe rechts-populistische partij op de kaart zetten in Nederland en de frisse wind die jullie lieten waaien was voelbaar. Het is deze positieve sfeer die mij ertoe bewoog om me aan te melden als lid om jullie inspanningen maximaal te ondersteunen.
2018 is me echter tegengevallen. Ik geef twee voorbeelden:
Toen de Britse activist Tommy Robinson onterecht werd gearresteerd was FvD nergens te bekennen. Wie wel van zich liet horen, was Geert Wilders. Waar was Thierry? Hij was druk bezig met het schrijven van een roman. Ons land verkeert in een existentiële crisis omdat we al jaren worden uitgeleverd door landverraders als Rutte, Pechtold en andere gevestigde politici die hun marsorders ontvangen uit Brussel en Thierry is bezig met een boek? Tijd voor Thierry om zijn hoofd uit de wolken te halen: geen fictieve romans meer maar keiharde realiteit - ga ons land en onze cultuur redden, dit is geen spelletje!
Mij zakte de broek echter helemaal af tijdens de zomer, toen Thierry meende een narcistische naaktpose te moeten posten op Instagram. Begrijpt hij wel de ernst van de situatie waarin ons land en ons volk verkeert? Nogmaals, dit is geen spelletje, dit is bittere ernst! Bovendien verwacht ik een dergelijke banale en narcistische aandachtzoekerij eerder van de linkerkant en zeker niet van een 'conservatieve' politicus. Conservatieven doen er verstandig aan om zich af te vragen wat ze eigenlijk willen conserveren. Er is dankzij de moreel relativistische links-progressieven al genoeg promiscuïteit, ik zit er niet op te wachten dat de voorman van FvD hier ook vrolijk aan meedoet. Het wekt bij mij de indruk dat hij zijn o zo belangrijke politieke rol niet serieus genoeg neemt.
Ook de nr. 2, Theo Hiddema, is me tegengevallen. Tijdens de campagne was hij strijdvaardig genoeg en zei in het programma van Harry Mens dat hij maar wat graag de bezem wilde halen door het door de VVD gecorrumpeerde Ministerie van Justitie. Dat is de taal die ik wilde horen! Mijn verbazing werd dan ook gewekt toen Hiddema op het FvD-congres in Amsterdam volkomen laconiek een vraag beantwoordde van een bezorgd FvD-lid. Deze persoon wilde graag van Hiddema weten wat hij van plan was om aan de veel te lichte straffen in Nederland te doen. Hiddema liet weten dat de strafmaat wordt bepaald door de rechter en dat hij helemaal niet van mening was dat deze te laag was. Dit is het antwoord van een geroutineerd advcaat, maar niet van een strijdbare politicus! De vraagsteller droop zichtbaar teleurgesteld af, een gemiste kans.
Verder is Hiddema nog veel minder zichtbaar dan Baudet. Tijdens de recente Algemene Beschouwingen heb ik hem helemaal niet gezien. De bijdrages van Baudet waren weliswaar afwijkend en scherp, maar wederom was het Wilders die de show stal, getuige ook de extra zetel die hij met zijn optreden in de wacht heeft weten te slepen in de peilingen, ten koste van FvD.
Mocht Rutte 3 vallen (en dat hoop ik van harte), dan zal ik zeer zeker opnieuw populistisch stemmen en ik sluit zeker niet uit dat mijn stem opnieuw naar FvD gaat, maar ik koppel hier niet meer dezelfde hoopvolle verwachtingen aan als de vorige keer. Het is mij in ieder geval geen betaald lidmaatschap meer waard.
Mike