GAPS plus

@ Alexandra,

Je hebt idd gelijk; sorry mss was mijn vorige reactie iets te heftige... Komt omdat ik altijd op veel onbegrip etc ben gestuit als het om mijn darmen gaat. Artsen therapeuten familie en vrienden, niemand lijkt te kunnen en willen begrijpen hoe zo'n invloed een slecht functionerende spijsvertering op je leven heeft. Mensen wimpelen het snel weg en komen met opmerkingen, "ach ik heb ook wel eens een dikke buik of kan ook wel eens een dag weer naar de wc, daar moet je niet zo moeilijk over doen..." Maw stel je niet zo aan... Daarom voel ik me nogal snel aangevallen denk ik en kan ik wat fel reageren... Niet terecht want ik besef me heel goed dat iedereen hier op dit forum met min of meer gelijke klachten of zo mogelijk nog ergere klachten rondloopt en dat ook iedereen naar een lange zoektocht, falende artsen, therapeuten en dieten nu eindelijk hier terecht gekomen is...

Je hebt gelijk ik moet het heft in eigen hand nemen; niemand kan mijn lijf helen, alleen ikzelf; door weer in contact te komen en te luisteren naar mijn lijf, te voelen wat goed is, het te geven waar het om vraagt en geduld te hebben...

Ik ga mijn best doen!

 
Jij bent degene die besluit hoeveel last je ergens van hebt. Ik heb een vriendin die redelijk gezond eet als je kijkt naar Wapf, maar niet wil luisteren naar de aanpassingen die ik aanbied. Ze heeft zeer regelmatig "opeens" en buik van 9 maanden zwanger. Echt bizar om te zien. Komt opeens opzetten. Haar last daarvan is niet dusdanig dat ze bereidt is om echt voor gezondheid te gaan. Haar keuze.

En een ander vindt af en toe hoofdpijn hebben reden genoeg om compleet via voeding voor gezondheid te gaan. Iedereen besluit zelf wanneer het zijn of haar tijd is om de verantwoordelijkheid te gaan nemen.

Als er ergens een plek is waar je herkenning zult vinden voor je slechte spijsvertering dan is het hier wel. Tegenwoordig gaan veel topics over bijnieruitputting bijvoorbeeld, maar als je de oude topics leest merk je dat het veel ging over de darmen. Blijkbaar zijn het steeds fases op het forum waarin bepaalde onderwerpen de boventoon voeren. Snuffel daar eens rond, haal oude topics weer omhoog door erin te schrijven, je vragen te stellen. Je eigen ervaringen te delen.

 
Marjolein, ik reageer hier ook nog even op. Je kunt blijkbaar ontlasting kwijt door middel van klysma,s. Ik hoop dat je bedoelt gewoon water in laten lopen. Heb ik vroeger gedaan tijdens mijn "kuren" dat hoorde erbij maar moet het nu iedere dag doen, en ik ben er zo blij mee, ik hoef daardoor geen medicijnen te gebruiken. Het is een onschuldig middel en een mooie overgang voor jou voordat allerlei voedsel-veranderingen gaan werken. Het kost wat meer tijd, dat wel. nou en??? Luister naar je eigen intuitie.

 
@ Liesje

Klysma's deed ik gewoon met water thuis, heb zo'n zak daarvoor... Ik vond die klysma's niet prettig, nadien ook altijd veel last van mijn buik, 2 dgn lang dik en opgeblazen... en voel me ook heel koud en slapjes... kost mij teveel energie lijkt het wel...

 
Alles wat niet goed voelt, niet doen. Kies iets uit voor de volgende dagen (je hebt al oxypowder dus dat is gemakkelijk. + vloeibaar voedsel, soep of zo. en hou dat een tijdje vol. Eet in ieder geval met kleine lepel kleine hapjes. Dat geeft eerder een verzadigd gevoel. Stel je verwachtingen bij, dat geeft je geestelijke rust. Doe iets wat je leuk vind. TV kijken, lezen, computeren, muziek, slapen, what ever. Je bent niet fit, dus het mag. Maak er het beste van. Dit gaat echt weer voorbij.

 
Ivm de darmproblemen van mijn dochter wil ik haar meer GAPS-georienteerde voeding geven (meer bouillons, beenmerg etc), en strenger gaan letten op de bereidingswijze (voorlopig vlees uit de oven, groenten vaker koken in BB-bouillon). Nu lees ik bij het GAPS-dieet dat melk helemaal niet is toegestaan, pas in de laatste fase mondjesmaat. Ik wist helemaal niet dat rauwe melk bij dat dieet werd afgeraden. Er is een enorm hoge histaminewaarde in mijn dochters bloed gemeten (ergens in de 11.000, moet normaal ergens in de honderden zitten!), en totdat we weten waar dit mee te maken heeft schrappen we tijdelijk zoveel mogelijk histaminerijke voeding (in januari volgt een bloedtest). Kefir bevat ook veel histamine, vandaar dat ze dat nu even niet te drinken krijgt.

Kan ik nu wel gewoon melk geven (wat ik vaak al deed) als ik haar zoveel mogelijk op GAPS zet (voorlopig dan even zonder de histaminerijke voedingsmiddelen)?

 
@ San

Hier even op de site van Gerrit gekeken en hij heeft het over een gevoeligheidstest voor de introductie van zuivel alvorens gefermenteerde zuivel te introduceren, meer zie

http://www.gapsdieet.nl/gapsdieet/gapsdieet-stappenplan/.

Quote:
Bij geen overgevoeligheid voor zuivel is de werkwijze als volgt

1. wei maken van zelfgemaakte yoghurt (zeven door een kaasdoek, dit verwijderd de eiwitten): begin met 1 theelepel wei per keer, voeg dit toe aan de soep. Na 3-5 dagen op 1 theelepel per dag, verhoog naar 2 per dag en ga zo verder totdat uw patiënt op ½ kop per dag zit. Op dat moment kan 1 theelepel zelfgemaakt yoghurt worden geïntroduceerd. Verhoog geleidelijk aan de hoeveelheid hiervan.

2. Na yoghurt kan zelfgemaakt melkkefir geïntroduceerd worden. Kefir is krachtiger dan yoghurt en zal een sterkere ‘die-off’ reactie veroorzaken. Daarom adviseer ik om eerst met yoghurt te beginnen en pas later met kefir.


 
Nee gelukkig nooit Lievergezond. Maar wat het dan wel is ?

Ik heb dat stuk inderdaad gelezen vivianne. Dochter drinkt al heel lang rauwe koemelk, hoop niet dat ze er toch niet tegenkan

 
@ San

Zelf hoop ik ook van niet. Moest het zo zijn dan valt geitenmelk ook nog te proberen. Ons zoontje doet het hier heel goed op en groeit momenteel sneller dan zijn zusje die 2 jaar ouder is. Inmiddels hebben ze dezelfde schoenmaat :wink:

Er bestaat ook geitenyoghurt en geitenkarnemelk. Kefir kan trouwens ook van geitenmelk gemaakt worden.

 
hoi San heeft je dochter vaccinaties gehad? (vanwege de hoge histaminewaarden)

Ruud, is er een link tussen histamine intolerantie en vaccinaties?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan