geen granen en dan

Toxines in nachtschades worden NIET geneutraliseerd of verminderd door ze te verhitten. In aardappelen zit nicotine. Wie rookt weet hoe verslavend nicotine is!

Mike

 
Of je stopt met de verslavende aardappels! Hebben totaal geen meerwaarde, behalve je afhankelijk maken en houden.

Waarom is het voor velen zo moeilijk om van de nachtschades af te blijven?

 
Quote:
Waarom is het voor velen zo moeilijk om van de nachtschades af te blijven?


Stimulatie, geen voeding. En dus verslavend.

Mike

 
Mike,

Je hebt helemaal gelijk, hier een onderzoek naar toxines in voeding en als je dan even zoekt op aardappel dan kom je dit tegen:

"Ook zijn er relatief veel gevallen bekend waarbij mensen ernstig ziek zijn geworden ten gevolge van het consumeren van aardappelen met een te

hoog gehalte aan glyco-alkaloïden. De belangrijkste alkaloïden in

de aardappel zijn α-solanine en α-chaconine. Diverse stressfactoren

(zoals ziekte, licht, mechanische beschadiging en verkeerde opslag)

en de vorming van uitlopers kunnen tot snelle vorming van het

toxine leiden. Rassenveredeling kan het glyco-alkaloïdegehalte beïnvloeden. Het inkruisen van wilde soorten (onder andere om de ziekteresistentie te verbeteren) kan leiden tot ongewenst hoge gehalten

aan glyco-alkaloïden. Daarom is een zorgvuldige selectie van nieuwe

aardappelrassen uiterst belangrijk. Het meest bekende glyco-alkaloïd in de tomaat is tomatine.

Glyco-alkaloïden zijn zeer hittebestendig, zij worden niet afgebroken tijdens koken, stomen, bakken of frituren van het voedsel. Bovendien zijn deze toxinen slecht oplosbaar in water, waardoor maar

een gering deel met het kookwater wordt afgevoerd. Bij (te) hoge

gehalten aan glyco-alkaloïden kan een bittere smaak worden waargenomen.

Verschijnselen van acute toxiciteit worden bij de mens al waargenomen vanaf een belasting van 2-5 mg/kg lichaamsgewicht."

even verder op:

".....Het gehalte aan glyco-alkaloïden in de meeste Nederlandse

consumptieaardappelen ligt tussen de 20-80 mg/kg."

onderzoek

 
Overigens laatst een leuke presentatie gezien over de voedingswaarde van voeding, paleo presentatie uiteraard. De spreker heeft dagen lang achter een computer gezeten en alle publieke data over voedingswaarde in voeding verzameld en proberen te vergelijken met elkaar... wat een hels karwei is omdat al die data niet dezelfde hoeveelheid hebben gebruikt dus heel veel moest 'genormaliseerd' worden. afijn... hij maakte een vergelijking met zoete aardappel en de normale aardappel en wat blijkt... er zit behoorlijk wat meer vitamines en mineralen in de normale aardappel tov de zoete aardappel... 2 verschillen, vitamine a was veel hoger en de calorieën scheelde de helft tov de normale aardappel.

wil je afvallen, eet zoete aardappel maar niet voor de vitamine gehalte.

 
Even inhakend op de rijstwafels: die at ik ook nog weleens dik belegd met roomboter en iets anders. Maar in Duitsland was er flink paniek over het arseen wat er in zit: maar 1 merk kwam redelijk uit de bus. Sindsdien zijn ze hier direct geschrapt! Was verbaasd dat in NL niet in het nieuws was. Ik neem het zekere voor het onzekere met die wafels.

 
Sinds ik de omslag gemaakt heb mis ik de nachtschades helemaal niet. Ben pas 4 maanden WAPF aan het eten, en kan me bijna niet meer voorstellen dat ik een zak aardappelen zou kopen. Zelfde met brood en pasta. Ik eet nu sinds kort wat rijst ivm de koolhydraten, en verder heb ik pasta en aardappelen eigenlijk nergens door vervangen. Gewoon groente en vlees en lekker veel room erdoor.

 
Jeanny, ik vind het ook nog moeilijk om brood te vervangen hoor. Ik heb gewoon het geld niet om 2 keer per dag vlees te eten. Dus nu heb ik in ieder geval de tarwe vervangen door spelt of door amandelmeel/kokos muffin.

Kan je wel melkproducten verdragen ? Want dan is yoghurt ( met vanalles er doorheen ) misschien een goede optie om brood te vervangen ?

 
Zonne, je hoeft echt niet 2x per dag vlees te eten, er zijn dagen dat ik helemaal geen vlees eet. Als je bottenbouillon trekt heb je een goede basis voor heel weinig geld. Het is wel even wennen om brood te laten staan en alternatieven te verkennen. Een omelet/eiermuffins zijn ook een prima lunch en idd yoghurt/kefir. Rode kool (ingelegd in azijn of gekookte die je over hebt) met avocado en eventueel een eitje, ook lekker.

 
Hoi Tanja, maar van alleen bottenbouillon kom ik niet rond. Dat eet ik al heel lang, met 2 boterhammen + roomboter erbij -:) en sinds kort een lepel kokosolie door de soep en ook een beker vol melkkefir erbij. Wat kan ik daar dan nog meer bij eten ipv brood ?

Zelf gemaakte yoghurt ga ik van de week uitproberen. Rauwe melk gaat helaas niet, lidl yoghurt ook niet. Maar kefir gelukkig wel, dus ik hoop zelf gemaakte yoghurt ook. Dan zijn we al weer een stapje verder.

Is er een recept te vinden ergens van die eiermuffins ? Want die maak ik nu met amandelmeel en kokosolie.

 
Ik gebruik de bouillon als basis (een beetje vlees en merg zit er natuurlijk wel in) en maak daarmee goed gevulde soepen met bv linzen/zoete aardappel en groenten, vaak met kokosmelk en veel kruiden. Ik eet ook veel, maar daar heb ik toch echt wel voldoende aan, ook zonder brood. Juist het brood zorgt ervoor dat ik meer honger krijg, echt waar. Als je nog trek hebt kun je er een stuk kaas/worst bij eten.

Eiermuffins a la Alexandra

https://www.fatsforum.nl/topic/recepten/page/8

 
Ik heb al wat recepten gevonden voor boekweitpannekoekjes ,en amaranth. Daar kan ik wel wat mee ook in combi met witte rijst. En ipvbrood yoghurt kwark of salade. Ik ga het in ieder geval proberen. Het is helaas wel zo dat ik er niet onderuit kom om medicijnen te gaan gebruiken. Doe ik dst niet dan is er de kans op de rolstoel en dat is geen optie.

 
Jeanny, je had toch het advies gekregen om granen te schrappen, nu ga je aan de boekweit en amaranth, al beter dan tarwe, maar beter voor jou zou zijn de soep van bottenbouillon, botten zitten vol gelatine, glucosamine en mineralen en zijn goed voor: botten!

 
Ik had begrepen dat boekweit ,bastmatirijst e.d wel gegeten mochten worden ? Het is anders alvast een stap in de goede richting neem ik aan.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.157
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan