geen honger

  • Onderwerp starter Onderwerp starter eli
  • Startdatum Startdatum
Ach, ook bij mij heeft het langer dan een jaar geduurd voor ik de veranderingen echt goed doorgevoerd kreeg. Brood en (ongezonde) zuivelproducten zijn heel lang mijn verslavingen geweest en soms verval ik nog in slecht eetgedrag. Maar step by step kom ik er. De wil was er echt wel, maar ik leek wel een verslaafde - en heel soms nog. Gelukkig kan ik het allemaal steeds sneller oppakken: als ik een uitschieter heb, dan is het de volgende dag of soms twee dagen later altijd weer in orde. Dus ik kom steeds een stapje dichter bij waar ik heen wil, maar het is bij mij niet in één dag gegaan. Daar heb ik een heleboel weerstand, een aantal leverreinigingen en wat darmverzorging voor nodig gehad. En inderdaad ook wilskracht.

Het belangrijkste lijkt me dat je jezelf niet voor de gek houdt en weet waar je staat.

Sommige mensen moeten een vrij schielijke omslag maken en anderen hebben er meer tijd voor nodig, denk ik.

 
Ja en voor mij is het natuurlijk helemaal lastig, want ik heb ouders die erg ongezond leven omdat ze zo erg vetarm leven en niet te overhalen zijn om naar ander voedingspatroon te overstappen, ook is het zo dat het nu lijkt alsof ik mijn ouders moet opvoeden, dus niet ouders voeden hun jongeren op maar jongeren voeden hun ouders op, maar voor zover dat mogelijk is want mijn moeder is meteen verontrust als ze ook maar beetje teveel vet krijgt, ook zij zit gevangen in angst.

Daarnaast zit ik ook nog met beperkingen van mijn autisme waar ik niet om gevraagd heb en waardoor ik qua ontwikkeling een gigantische zware achterstand heb geleden in vergelijking met de meeste van mijn leeftijdsgenoten en ik kon pas op mijn 7-jarige leeftijd pas praten. Snap je dat dit een lastige combinatie is? ik moet heel stevig in schoenen staan.

Alexandra denkt dat ik op wilskracht drijf, maar dat is helemaal niet zo en met de worstelingen waar ik mee te maken heb is het helemaal niet zo vreemd dat de veranderingen moeizaam gaat, vooral met ouders die de daadwerkelijke veranderingen soms ook nog zelfs tegenwerken, maar langzaamaan kom ik er wel en ik zei het al: De veranderingen vinden NU plaats nu ik weet waar de natuurwinkel zit en zonder problemen met de fiets heen kan. Morgen nog kan ik die kokosolie al halen.

Gezondheid,

 
Een ei en een chocoladereep maken nog niet dat je ineens complete veranderingen kan bemerken. Tenzij je geen achterstand hebt en die hebben we nou eenmaal allemaal. Ik zie het enthousiasme en ik weet dat niet iedereen in 1 keer de overstap maakt. Maar ik het idee dat de veranderingen die jij nu toekent aan een ei en een stuk chocolade veranderingen zijn op wilskracht en niet op het eten.

 
We hebben tegelijk gepost. Dus ja, je drijft wel op wilskracht! En deze wilskracht maakt dat je vooruit komt in het leven, dat je op onderzoek gaat en nu dus weet waar de natuurwinkel is! Wilskracht en enthousiasme! En als het lukt je voeding daadwerkelijk aan te gaan passen, dan verwacht absoluut nog hele grote sprongen!

 
Quote:
Een ei en een chocoladereep maken nog niet dat je ineens complete veranderingen kan bemerken.


Ik heb lang voordat ik hier was al met ontspanningsoefeningen bezig geweest die mij geleerd heeft goed naar het lichaam te luisteren. Wat voedsel voor mij doet merk ik dan ook gevoeliger. Een gekookte ei of Vivani Chocola geeft mij een ontspannende werking en geeft mij meer energie waarbij mijn lichaam lichter voelt, maar als ik ongezond eet dan ben ik gauw vermoeid en voelt mijn lichaam zwaarder aan, ik let altijd heel scherp op hoe ik VOEL.

Quote:
Maar ik het idee dat de veranderingen die jij nu toekent aan een ei en een stuk chocolade veranderingen zijn op wilskracht en niet op het eten.


Hier blijven de veranderingen niet bij, gaat nog veel verder.

Quote:
We hebben tegelijk gepost. Dus ja, je drijft wel op wilskracht! En deze wilskracht maakt dat je vooruit komt in het leven, dat je op onderzoek gaat en nu dus weet waar de natuurwinkel is!


Ow op zo manier bedoel je de wilskracht, ik begreep je verkeerd, ik dacht dat je bedoelde dat ik alleen maar puur op wilskracht draaide zonder enkele vooruitgang. Ja de wilskracht heeft mij vooruitgang geboekt en zal dat ook blijven doen.

Quote:
En als het lukt je voeding daadwerkelijk aan te gaan passen, dan verwacht absoluut nog hele grote sprongen!


Ja ik ook.

Gezondheid,

 
@Gezondheid

Welke kokosolie ga je halen? Niet alles is even goed. Ontgeurde kokosolie moet je sowieso mijden. Aman Prana is het lekkerste hoor ik van velen (heb ik ook), kan je online kopen voor 32 euro voor een grote pot van 1600 ml. Jij was toch degene die lekker lepelt uit potjes ghee? In dat geval zal je kokosolie geweldig vinden. Ik snoep ook zovaak een eetlepeltje zo hup in de mond.

Overigens valt mij echt op hoe mijn hongergevoel is veranderd sinds ik WAP-voeding eet. De afgelopen dagen ben ik pas na 20:00 (!) voor het eerst op de dag gaan eten. Daarvoor gewoon GEEN hongergevoel! Echt bizar. Niet dat ik niks op zou kunnen, maar ik heb geen enkel moment gehad dat ik dacht "Nu heb ik eten nodig". En dan zou je zeggen dat ik om 20:00 gelijk een enorme hoeveelheid wegwerk, maar neehoor. Ik heb vandaag 1 liter rauwe melk met daar doorheen 0,25l slagroom en 5 eierdooiers. Meer niet en ik voel me verzadigd. Maar goed, ik moet wel uitkijken, want ik ben heel slank en wil niet afvallen. Ik was net zo blij dat ik er 5 kilo aan had. Nu lijkt mijn gewicht stabiel te blijven. De eetlust zal wel weer aantrekken. Dit soort dingen gaat met periodes denk ik. Het lichaam geeft het aan. Wellicht dat in periodes van weinig hongergevoel het lichaam de gelegenheid neemt om extra op te schonen ofzo. Is maar giswerk hoor.

 
Moondust,
Quote:
Welke kokosolie ga je halen? Niet alles is even goed. Ontgeurde kokosolie moet je sowieso mijden.


Deze dus niet?

https://webshop.ekoplaza.nl/nl/koelvers/oliën-en-vetten/oliën-en-vetten-zuivel/87288827.html

Welke hiervan kan ik dan beste nemen?

https://webshop.ekoplaza.nl/nl/producten/zoeken/kokosolie/

Quote:
Jij was toch degene die lekker lepelt uit potjes ghee?



Nee, denk dat je iemand anders door elkaar haalt en dat je nu denkt dat ik diegene ben.

Quote:
Overigens valt mij echt op hoe mijn hongergevoel is veranderd sinds ik WAP-voeding eet. De afgelopen dagen ben ik pas na 20:00 (!) voor het eerst op de dag gaan eten. Daarvoor gewoon GEEN hongergevoel! Echt bizar. Niet dat ik niks op zou kunnen, maar ik heb geen enkel moment gehad dat ik dacht "Nu heb ik eten nodig".


Dat lijk mij alleen maar goed teken.

Gezondheid,

 
@ Gezondheid:

Kun je een beeld schetsen van wat je op een dag zoal eet?

Denk dat aan de hand daarvan velen hier je eenvoudige tips kunnen geven...

Ik zit ook pas net in de transitiefase hoor, en krijg echt nog niet al het goede spul binnen (kefir en beestenbottenbouillon bijvoorbeeld) maar ben langzaamaan verbeteringen aan het doorvoeren.

Absoluut niet ideaal, weet ik, maar ik heb bijvoorbeeld de afgelopen dagen veel yoghurtsmoothies gehad met eieren, kokosolie (de goede), crème fraîche, slagroom, wat blauwe besjes, keltisch zeezout, klein beetje honing en appelazijn gehad. De zuivel is helaas gepasteuriseerd, zij het de yoghurt wel biologisch.

(En 's avonds die verdomd goede curry :-])

Op dit moment is er even geen beter alternatief.

Ben gewoon niet in de positie nu dat ik alles rauw kan halen.

Maak er het beste van is mijn boodschap.

Oftewel, zorg voor genoeg vetten.

Dat, in combinatie met je wilskracht, brengt je al een heel eind vooruit!

 
@ Gezondheid

Quote:
Welke hiervan kan ik dan beste nemen?

https://webshop.ekoplaza.nl/nl/producten/zoeken/kokosolie/


De tweede van boven. Kun je even vooruit en heb je de koud geperste, extra vergine.

Waar iedereen hier zo dol op is ;-] (Op een enkele uitzondering na. Maar die bevestigen de regel :-p)

 
@Gezondheid

Die geurloze niet nemen hoor. Het is bekend dat die kokosolie van inferieure rottende kokosnoten is gemaakt en onder hoge temperatuur wordt geperst. Ik heb iemand zelfs 300 graden horen noemen, maar ik weet niet of dat zo is. De hoge temperatuur zorgt er in ieder geval voor dat de kokossmaak (of liever gezegd rottende kokossmaak) wordt geneutraliseerd. Ook is de geurloze kokosolie geraffineerd. Kortom, niet doen. Neem altijd extra virgin/vierge. Die van Royal Green Extra Virgin 1,4liter ziet er goed uit. En deze zit ook nog eens in een glazen pot hetgeen beter is dan plastic met lekkende weekmakers.

 
En ik blijf vrolijk doorposten...

Je kunt het uiteraard ook bestellen.

Is dat een optie voor je?

Zou je opties aanzienlijk vergroten.

 
Ik kom tijdens het surfen cacaoboter tegen. Dat is toch ook een verzadigd vet? Is dat ook aan te raden? Dit i.v.m. de chocoladeverslaving van Gezondheid. ;-)

 
Paradogma,
Quote:
Kun je een beeld schetsen van wat je op een dag zoal eet?


Voordat ik met de natuurwinkel in aanraking kwam neem ik s' morgens vette yoghurtsmoothie met verschillende soorten fruit, een of twee speltbroodboterhammen en datzelfde ook voor s' middags, ook neem ik dagelijks twee keer Sole in. Maar ja je kan geen mineralen uit Keltische zeezout halen als je niet genoeg vetten hebt.

Omdat ik na het lezen van verschillende topics minder enthousiast over sommige soorten fruit(in het bijzonder vooral banaan) ben en omdat ik nu weet waar ik de juiste natuurwinkel kan vinden, zit ik nu eraan te denken om kokosolie in mijn yoghurtsmoothie toe te voegen en andere gezonde dingen die je al noemde.

Quote:
Maak er het beste van is mijn boodschap.

Oftewel, zorg voor genoeg vetten.

Dat, in combinatie met je wilskracht, brengt je al een heel eind vooruit!


Dankje

Gezondheid,

 
Paradogma
Quote:
De tweede van boven. Kun je even vooruit en heb je de koud geperste, extra vergine.

Waar iedereen hier zo dol op is ;-] (Op een enkele uitzondering na. Maar die bevestigen de regel :-p)


Moondust,

Quote:
@Gezondheid

Die geurloze niet nemen hoor. Het is bekend dat die kokosolie van inferieure rottende kokosnoten is gemaakt en onder hoge temperatuur wordt geperst. Ik heb iemand zelfs 300 graden horen noemen, maar ik weet niet of dat zo is. De hoge temperatuur zorgt er in ieder geval voor dat de kokossmaak (of liever gezegd rottende kokossmaak) wordt geneutraliseerd. Ook is de geurloze kokosolie geraffineerd. Kortom, niet doen. Neem altijd extra virgin/vierge. Die van Royal Green Extra Virgin 1,4liter ziet er goed uit. En deze zit ook nog eens in een glazen pot hetgeen beter is dan plastic met lekkende weekmakers.


Ok, dank voor jullie advies, dan haal ik die virgin kokosolie gauw op.

 
Gezondheid e.a.,

Je kunt kefir bij gebrek aan rauwe melk ook van gepasteuriseerde melk maken (de beste kwaliteit die je kunt vinden), voeg eventueel zelf aan deze melk wat slagroom toe om het vetgehalte te verhogen. Het fermentatie proces maakt een gedeelte van de pasteurisatie schade weer goed en de goede bacteriën krijg je dan toch binnen. Misschien een tijdelijke oplossing, tot je aan rauwe melk kunt komen.

Ik heb nog wel korrels over die ik je kan opsturen.

 
Cacaoboter is erg duur, niet te koop bij ekoplaza, smaakt niet naar chocolade, is keihard en onbewerkt echt niet lekker. Wel ideaal om je gezicht mee in te smeren, maar niet aan te raden.

 
Moondust,
Quote:
Ik kom tijdens het surfen cacaoboter tegen. Dat is toch ook een verzadigd vet? Is dat ook aan te raden? Dit i.v.m. de chocoladeverslaving van Gezondheid.


Dat zit in Vivini Chocolade die ik eet :-)

http://voedzo.nl/praktische-tips/vivani-chocolade-92/

Het bevat ingrediënten: Cacaomassa, cacaoboter en kokosbloesemsuiker

Gezondheid,

 
Verre van ideaal! :P

Vandaag voor het eerst chocolade mee gemaakt, ook niet echt een succes. Heel typisch smaakje.... Maar eigenlijk vindt ik het compleet onbruikbaar spul. Had gehoopt dat het handig zou zijn als snack onderweg. Is het dus niet.

 
Quote:
Cacaoboter is erg duur, niet te koop bij ekoplaza, smaakt niet naar chocolade, is keihard en onbewerkt echt niet lekker. Wel ideaal om je gezicht mee in te smeren, maar niet aan te raden.


Cacaoboter is inderdaad erg duur en niet te koop bij Ekoplaza, maar met de rest ben ik het niet helemaal eens.

Ik smolt het een klein beetje (was meer zachtmaken) en stopte het vervolgens in de blender in een willekeurige smoothie. Ik vond het zeker wel wat naar chocolade smaken en bovendien erg lekker in een smoothie.

Zo los eten vind ik het ook niets, maar dat vind ik van geen enkel vet. Ook kokosolie en ghee moet ik ergens doorheen eten, anders lust ik het niet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.153
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan