Gerard raadde hier eens emaille pannen aan. Ik was daarom op zoek naar een emaille stoompan: ook weer niet zo makkelijk aan te komen behalve van die hele oude pannen via marktplaats met mogelijk al wat beschadigingen. Stoompannen zijn handig voor zoveel mogelijk enzymrijke voeding nog vergeleken met in water gekookte voeding. Zondag 2014-09-14 las ik een nieuwsbrief van Juglen Zwaan waarin hij o.a. aanraadde om voeding te stomen:
Het zwaar bewerken van voeding verandert de zuurtegraad van de voedingsmiddelen, waardoor de enzymen hun werk niet meer kunnen doen. In supplementenland zijn er tal van enzymcomplexen te vinden die bijdragen aan een betere vertering en volgens dit rapport de leukocytose ook verminderen. Ikzelf ben er voor om zoveel mogelijk zonder supplementen door het leven te gaan. Om die reden stoom en bak ik de voeding licht en eet ik een gedeelte van de maaltijd rauw.
Spijsverteringsleukocytose is volgens Juglen Zwaan het volgende verschijnsel: Het verschijnsel dat je immuunsysteem na de maaltijd in actie komt. Het blijkt dat rauw eten of eten dat slechts licht is verhit, geen leukocytose teweeg brengt. Licht gekookt eten rond de 100°C heeft een mild effect, maar zwaar verhitte voeding zoals brood en deegwaren uit de oven kunnen het immuunsysteem activeren.
Eerder was ik een rubriek begonnen op dit forum over spijsverteringsleukocytose, maar die rubriek is weg.
Glazen pannen overwoog ik eerder te kopen voor stoomdoeleinden, maar glas is ook wel weer een gedoe: wordt erg heet, is zwaar en kan kapot vallen/springen. Emaille, ik had er helemaal niet aan gedacht. Stom! Ik wil van het RVS af.