De afgelopen tijd heb ik me verdiept in het endorfine/exorfine verhaal en het DPP IV enzym op de site van Exendo. Met name wat betreft zuivel denk ik toch echt dat daar het probleem zit. Als ik geen rauwe melk drink ben ik veel minder moe en heb minder eczeem klachten. Om toch aan mijn dagelijkse portie vet te komen ging ik dus zuurdesem/spelt brood eten met veel rauwmelkse boter. Echt heerlijk, maar volgens mij geeft dit dus toch ook weer klachten, doch niet zo erg als bij de rauwe melk.
Via Exendo kan je dit laten testen maar zo'n test kost € 272,=. Ook Marijn van Balans-Balans kan dit doen via kinesiologische spiertesten.
Volgens de site van exendo kan je een mogelijk DPP-IV enzym te kort ook thuis testen. Dit staat er op de site:
Een van de frequente vragen is: “Kan men op voorhand inschatten of iemand een ernstig DPP-IV enzym tekort heeft” Het antwoord is ja en nee. Het DPP-IV enzym filtert de proline-houdende eiwitten voor ze in de urine terecht komen. Bij mensen met een ernstig (renaal) DPP-IV tekort gebeurt dat niet, waardoor ze deze eiwitten uitplassen.
Hoe kan je dit op voorhand testen zonder kosten? Eet de dag voordien proline-houdende voeding, dit zijn alle exorfinen (gluten, zuivel, soja, spinazie) en rundsvlees (dit is géén exorfine!). Neem vervolgens ochtendurine nuchter en laat dit 24 à 48 uur in een koelkast staan aan 2°C. Gedurende deze tijd niet schudden. Vervolgens kijk je naar het bezinksel. Is er op de bodem een witachtige bezinksel, dan zijn dit de proline-restanten die niet door DPP-IV gefilterd zijn. Vervolgens het onderzoek aanvragen om te bepalen of de belasting uit voeding of micro-organismen komt (of beiden).
Opgelet, deze bezinkseltest geeft alleen weer dat er een DPP-IV probleem in de nieren is. Ten tweede, dit zijn meestal de casussen met een ernstige en complexe problematiek:
(auto) immuunaandoeningen
apneu, epilepsie
hormonale verstoringen (bv. prolactine, schildklier, geslachtshormonen, cortisol)
CVS/ME, burn-out, bijnieruitputting, MCS (meervoudige chemische overgevoeligheid)
autisme, ernstige onthechting (isolement gedrag), psychose, schizofrenie
anhedonie (het niet meer kunnen ervaren van vreugde), libidoproblemen
ernstige stressgevoeligheid, paniekaanvallen, angst- en slaapstoornissen
therapie resistente depressie
Vorige week hebben zowel mijn dochter van 16 als ikzelf deze thuistest gedaan.
Bij ons allebei was er witachtige wolkje onderin het potje te zin na 2 dagen in de koelkast te hebben gestaan. Wel toevallig bij alletwee, maar goed zij kampt ook met vermoeidheidsklachten en hormonale disbalans.
Ben benieuwd of meer mensen deze test hebben gedaan en wat het resultaat was?