Grenzeloos moe

Brenda

New member
Ik heb al jarenlang last van vermoeidheid, laatste jaren wordt het zwaarder! Allen bloed uitslagen zeggen dat alles goed is uiteindelijk heeft men bij een slaapkliniek ontdekt dat ik de laatste fases 4 en 5 niet goed inga, ik tik ze aan en ga er weer uit! Dit zou ongeveer te vergelijken zijn met 1 min.rust p/u. Neuroloog geeft aan dat ik ooit ergens een trauma zou kunnen hebben opgelopen! Mogelijk, niet zo'n beste jeugd gehad!Ik moet dat verders met de psychiater afhandelen! Nu krijg ik zo'n uitproberen van middelen waar ik niet blij mee ben quetiapine, camcolit (lithium) en Euthyrox omdat mijn schildklier wat trager is gaan werken. Ik wil dit allemaal gaan stoppen omdat ik voel dat het me eerder slecht doet dan goed! zijn er goede tips voor mijn probleem? slapen doe ik zo, ik ga liggen en kan mij niets meer herinneren! 10-12 uren rust en opstaan, misschien te vergelijken met iemand die om 2 uur snachts moet opstaan! Allemaal bedankt voor jullie tijd en aandacht en wie weet de goede tip!

Nu wil ik niet erg vervelend zijn, maar als je grenzeloos moe bent, wat doe jij dan ergens tussen 0.00 en 01.00 uur online, ervan uitgaande dat je in de Nederlandse tijdzone woont? Dat lijkt me dan HET tijdstip om te slapen.

Hoe ziet je dagritme eruit?

Verder: waarom heb je lithium voorgeschreven gekregen? Dat is een stemmingsstabilisator die men in principe voorschrijft bij een bipolaire stoornis (manische depressiviteit) of ernstige stemmingswisselingen van een borderline persoonlijkheidsstoornis. Het is geen stemmingsverhoger, maar juist bedoeld om de ups en de downs (en met name de ups) wat beter te reguleren. Hoe stabiel is jouw vermoeidheid?

Waar baseert de neuroloog overigens je verhaal over een trauma op? Op het slaapverhaal? En hoe zit het dan allemaal volgens hem?

Heb je alleen last van vermoeidheid of heb je meer klachten?

Brenda, pinklady,

Lijkt me weer typisch het verhaal van bijnieruitputting. Een trauma oplopen is nogal wat, en zeker in je jeugdjaren.....maar als je spreekt van traumaervaringen zou je je die moeten herinneren lijkt mij !!

Jakob,

Het is het meest waarschijnlijk dat je trauma's kunt herinneren. Brenda geeft niet aan of dit ook het geval is. Overigens maakt het voor het wel of niet aanwezig zijn van bijnierproblemen niet uit: trauma's zijn superlatieven van stress, dus de bijnieren hebben daar hoe dan ook onder te lijden.

Het klinkt inderdaad wel als bijnieruitputting, ja. Maar ik vond toch een aantal dingen te veel in het oog springen om direct en zonder meer uit te gaan van bijnieruitputting.

Slecht kunnen in- of doorslapen is per definitie bijnieruitputting, of dit nu afkomstig is van een trauma of niet, dus ik snap de gedachtengang van deze neuroloog wel. Er zijn hordes mensen die zich trauma's niet kunnen herinneren, bij wie de herinneringen pas later in hun leven terugkomen, met alle gevolgen vandien. Verdringing is een zeer krachtig mechanisme van de geest, een poging om de geest gezond te houden.

Mike

Mike,

Verdringing van trauma's komt inderdaad niet zelden voor, maar dan gaat het vaak meer om het verplaatsen uit het bewustzijn of het mentaal verdraaien van (de herinneringen aan) de gebeurtenis. Het kan dan nog wel opgeroepen worden door bepaalde cues, iemand denkt er dan alleen niet uit zichzelf aan. Op het moment dat zo'n neuroloog erover begint, zou je je er in principe wel moeten herinneren dat het gebeurd is of moet het op z'n minst niet als een donderslag bij heldere hemel komen. Het doorleven van zo'n trauma gebeurt inderdaad niet. Tenzij het een trauma is van voor de tijd dat iemand in staat is zich bewust te herinneren (tot een jaar of drie dus) natuurlijk. Een echt trauma waarvan iemand echt helemaal geen vermoeden heeft, terwijl het op zo'n manier tot uiting komt, heeft tot nu toe met name tot valse beschuldigingen geleid, voor zover ik weet. Overigens zegt Brenda zelf niet expliciet iets over het bestaan van een eventueel trauma, dus kan ik de reactie van de neuroloog ook niet goed inschatten.

Waar lees jij trouwens over problemen met in- of doorslapen? Inslapen gaat sowieso goed volgens Brenda. Versta jij het wel of niet naar fase 4 of 5 gaan onder "problemen met doorslapen"? Ze wordt namelijk, voor zover ik kan afleiden uit haar post, niet wakker.

Ja, dat zijn problemen met doorslapen. Ze mist letterlijk rust, omdat ze te onrustig is.

Ik ken overigens meerdere gevallen van mensen die pas later in hun leven herinneringen krijgen aan een jeugdtrauma, waarvan ze zich voor die tijd letterlijk en figuurlijk totaal niet bewust waren, in hun beleving had het net zo goed niet gebeurd kunnen zijn. Het klopt dat er altijd een trigger is die de herinnering oproept en vaak begint het bij vage beelden die moeilijk te plaatsen zijn en gaandeweg in intensiteit toenemen, maar deze kunnen pas rond de middelbare leeftijd of later optreden.

Dit zeer krachtige verdringingsmechanisme is ook waar de zeer zieke, op trauma's gebaseerde MK Ultra-experimenten op zijn gestoeld. Hierdoor zijn zelfs meerdere persoonlijkheden te kweken, die van elkaars bestaan niet afweten! Door deze 'compartmentalization' zijn deze mensen ultiem te manipuleren en programmeren tot wat ook wel 'Manchurian candidates' wordt genoemd. Mengele deed dergelijke experimenten in Auschwitz en werkte later voor de CIA (MK Ultra). Vandaag de dag gaan de experimenten gewoon door, bijv. in Guantanamo Bay. De comedienne en actrice Roseanne Barr heeft het er openlijk over:

http://vigilantcitizen.com/latestnews/roseanne-barr-mk-ultra-mind-control-rules-in-hollywood/

Mike

Quote:
Ik ken overigens meerdere gevallen van mensen die pas later in hun leven herinneringen krijgen aan een jeugdtrauma, waarvan ze zich voor die tijd letterlijk en figuurlijk totaal niet bewust waren, in hun beleving had het net zo goed niet gebeurd kunnen zijn. Het klopt dat er altijd een trigger is die de herinnering oproept en vaak begint het bij vage beelden die moeilijk te plaatsen zijn en gaandeweg in intensiteit toenemen, maar deze kunnen pas rond de middelbare leeftijd of later optreden.

Dat is iets waarin ik eigenlijk niet zonder meer geloof. Het menselijk geheugen is ongelooflijk gevoelig voor suggestie en als mensen zijn we heel goed in het zelf invullen van gaten erin. Dus als iemand begint met een vaag beeld, wil ik nog altijd precies weten hoe zo iemand bij zijn volledige trauma is gekomen. Als er een therapeut aan te pas is gekomen, ben ik altijd wat wantrouwig gezien het hoog-suggestieve gehalte van vele therapeuten, maar ook als iemand zelf zegt ineens weer herinneringen aan het verleden te hebben, terwijl diegene dat nooit heeft gehad, dan geloof ik er nog steeds niet zomaar in. Laat ik het als volgt stellen: ik heb nog nooit onomstotelijk bewijs gezien dat aantoont dat het kan. Ik heb wel (genoeg) situaties gezien waarin het niet waar was. Dus ik sta open voor bewijs, maar voorlopig hou ik het dan op de flexibiliteit van het geheugen.

Een uitzondering op het niet bewustzijn van trauma's is inderdaad het hebben van meerdere persoonlijkheden. Daarmee wordt een bepaald deel van de herinnering echt afgesplitst van het bewustzijn en dat is min of meer een bescherming tegen traumatische herinneringen. Maar het hebben van meerdere persoonlijkheden is wel anders dan een trauma dat op latere leeftijd herbeleefd wordt door de "host identity", de persoonlijkheid die je bewust denkt te zijn dus.

@ Pinklady: over het slaap-waakritme van een bijnieruitgeputte:
Quote:
Ze zijn meestal ’s ochtends, zelfs na voldoende slaap, vermoeid en beginnen pas te ontwaken halverwege de ochtend;

Vaak worden ze pas echt wakker na de lunch;

Midden op de middag krijgen ze een energiedip;

Aan het begin van de avond, rond een uur of zes, beginnen ze zich beter te voelen;

Tegen negen uur ’s avonds voelen ze zich weer moe;

Rond elf uur ’s avonds voelt men zich weer energieker, waardoor slapen geen optie is;

Tegen één uur ’s nachts word je terug moe, waardoor je kan slapen.

http://jessevandervelde.com/afgemat-geradbraakt-en-uitgeteld-de-uitgeputte-bijnier/

Lievergezond, vertel het mij :) Ik ben zelf bijnierklant, al wordt het steeds beter. Ik ken dus de klappen van de zweep, zoals hierboven, maar ik waardeer je moeite om antwoord te geven.

Wat Brenda erbij vertelt, is dat ze zo slaapt als ze eenmaal gaat liggen. 10-12 uur achter elkaar, zelfs. Aan het beeld van hierboven voldoet ze kennelijk niet helemaal. Dus ik ben wel benieuwd naar haar ritme.

Betekent overigens niet dat er geen sprake is van uitputting. Je kunt ook té uitgeput zijn, waardoor je helemaal geen slaap-waak-ritme meer hebt (ook eigen ervaring).

@ Pinklady: ik reageerde op jouw
Quote:
wat doe jij dan ergens tussen 0.00 en 01.00 uur online

Dan is het antwoord wat mij betreft dat het ritme past bij iemand die bijnieruitgeput is volgens het schema van Jesse van der Velde.

Quote:
Wat Brenda erbij vertelt, is dat ze zo slaapt als ze eenmaal gaat liggen. 10-12 uur achter elkaar, zelfs.

Hoe kan je dat dan niet rijmen met dat Brenda tussen 0 en 1 uur snachts nog niet slaapt?

Dat kan ik wel. Als ze namelijk voor 01.00 uur niet gaat liggen, zal ze ook voor 01.00 uur nog niet slapen. Als ze wel voor 01.00 uur zou gaan liggen, slaapt ze dus ook als een mens hoort te slapen ('s nachts).

Maar als je zo moe bent, zou ik verwachten dat je wel op tijd gaat proberen te slapen, als je tenminste gewoon een baan/studie/gezin hebt waarvoor je op een redelijk tijdstip op moet staan en/of je dag-nachtritme enigszins gesynchroniseerd wilt houden.

Daarom vroeg ik het dus.

Zijn er angsten di je kan opnoemen? Je hoeft ze hier niet te vertellen, maar het gaat er om of ze er zijn of niet. Een veelvoorkomende angst die voor slaapproblemen zorgt is de angst om de controle te verliezen. Die angst kan zich ook verhullen in andere vormen, maar de kern ervan blijft toch hetzelfde.

Quote:
als je tenminste gewoon een baan/studie/gezin hebt waarvoor je op een redelijk tijdstip op moet staan en/of je dag-nachtritme enigszins gesynchroniseerd wilt houden.

@ Pinklady: dat is inderdaad zowat...

Van velen bedankt voor jullie reactie! Wel moet ik kwijt dat opmerkingen betreffende mijn ritme om 1.00u nog wakker te zijn! Men oordeelt snel! Het is een 1malige constatering.. Hoe ik al veel heb gelaten vanwege te moe zijn en heb van alles uitgeprobeerd zeer vroeg naar bed, tot na 24.00u, of in de middag 1uurtje slapen tja en ook daar zijn de meningen verschillend over. Ben 51jr en heb natuurlijk ook van alles bedacht van wat het zou kunnen zijn: tot een eigen schuld gevoel! soms kan ik zo opgaan in het zoeken naar het ei van Columbus en uitgerust te zijn, het lijkt mij heerlijk om wakker te worden met een gevoel van energie! Houdt er maar rekening mee dat ik meer op tijd in bed lig en vaak overdag verlang naar mijn bed. Te laat naar mijn bed, betekent 2 dagen straf. Ik ga liggen en veel meer kan ik me dan niet herinneren, ik slaap door en volgens de test slaap ik niet onrustig, behalve dat ze gemeten hebben dat ik de uitrust fase 4 en 5 aanraak maar niet voorledig doorloop. Dit is "mogelijk" door een trauma ontstaan! Dit kan zijn doordat een nicht op jonge leeftijd is overleden in haar slaap, ik was kind en kan me herinneren dat ik bang was om ook in mijn slaap te overlijden! Zoals ik boven al schreef een emotioneel verwaarloosde jeugd gehad dus mogelijkheden zat om een trauma op te roepen! Dus vandaar allerlei uitprobeersels van medicijnen om een soort rust te krijgen in die fases van de slaap! Mijn vraag heeft er iemand een goede tip? zelf kwam ik colloidal zilver tegen (tegen schimmels, ontstekingen) heeft iemand daar ervaring mee? Als ik de wekker niet zet slaap ik 10 tot 12 uren door

Hoi Brenda, ik neem elke dag sochtends en savonds als ik eraan denk een theelepeltje colloidaal zilver.

Ik zou zoiets pas nemen als ik wist dat ik infecties in mijn lijf had.

H202 is misschien wel een aanrader voor je mits goed gebruikt.

In elk geval lijk je gebukt te gaan onder bijnieruitputting zoals zovelen hier.

Als je niet al genoeg aanleiding had voor een trauma is het feit dat ook je lichaam het moeilijk heeft weer een aanleiding voor somberder worden en dan komen de trauma's ook vanzelf weer naar boven.

Mijn belangrijkste tip zou zijn: een uvb-lamp aan te schaffen.

In NL schijnt nu eenmaal niet altijd/vaak niet de zon en met die lamp heb je de garantie dat je op gezette tijden jezelf van dit licht kan voorzien.

Mijn bijnieruitputting is er nog niet door verdwenen, maar in elk geval slaap ik vast en goed erdoor en ik word wel uitgerust wakker als ik wakker word.

Uvb-licht helpt je melatonine aanmaken en serotinine, naast stikstofoxide (voor veel dingen goed, om te beginnen voor hart- en bloedvaten) en zwavel (goed voor de ontgiftiging in je lijf).

Zie bijv dit citaat over de extra voordelen van uvb-licht los van/bovenop de d3-vorming, die ook erg belangrijk is voor je lichaam:
Quote:
UV exposure can suppress the clinical symptoms of multiple sclerosis independently of vitamin D synthesis. Furthermore, UV generates nitric oxide (NO), which may reduce blood pressure and generally improve cardiovascular health. UVA-induced NO may also have antimicrobial effects and furthermore, act as a neurotransmitter. Finally, UV exposure may improve mood through the release of endorphins.

http://dx.doi.org/10.4161/derm.20013

Ik neem savonds voor ik ga slapen om de dag een uvb-lichtbad van 15 minuten (ik ga er met mijn rug naartoe zitten).

De volgende ochtend voel ik mijn bloedvaten nog warm zijn, wat voor mij door de tijd gezien toch een redelijk unicum is: de lamp leidt tot verwijding van de bloedvaten en dat is toch wel een geschenkje voor mij, naast dat ik dus vast slaap door die lamp.

De uvb-lamp zet ook zwavelaanmaak aan, waardoor je (ook) makkelijker ontgift en dit zou ook een stukje vermoeidheid moeten kunnen wegnemen.

Je zit ongeveer rond de overgang qua leeftijd en dan krijg je ook meer problemen denk ik.

Je eierstokken maken voor de overgang nog schildklierhormoon aan en dat stopt vanaf de overgang.

En dat is best confronterend lichamelijk ook.

Schildklierproblemen zijn endemisch zeker bij vrouwen rond de menopause, volgens mij vanwege dat de eierstokken stoppen met schildklierhormoon aanmaken.

Het antwoord, zegt Christiane Northrup (zij schreef een boek over de menopause), is: stikstofoxide: zie wat ze vertelt bij 1min25 in dit filmpje : stikstofoxide gaat over plezier.

Waarom zou je jezelf niet helpen met een uvb-lampje om de eerste stappen te zetten.

Zowiezo zegt Christiane Northrup is het belangrijk dat je je passies gaat nastreven etc. in de menopause: je hebt al 40 jaar daarvoor kunnen bouwen aan een sterker ego, dus dat hoeft niet meer.

Dus dan mag je plezier gaan beleven daarna.

Zie hier info: http://www.news4all.org/mijn-uvb-lamp / http://www.leplantage.nl/epages/00123850.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/00123850/Products/UVB-set

Zie hier ook een artikel van Melchior Meijer over de zon / uvblicht: http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/04/28/het-sluipende-gevaar-van-te-weinig-zon/

Of zie dit citaat:
Quote:
Vitamin D needs to be present at sufficient levels in the cell in order for the thyroid hormone to actually affect that cell. That is why vitamin D is so crucial.

http://thyroid.about.com/b/2010/09/30/vitamin-d-important-thyroid.htm

Lievergezond. sowieso hartelijk bedankt voor jouw aandacht en moeite! Ik ga jouw bericht rustig bekijken, ik heb eens zo'n ik dacht UV lamp op proef gehad bij mij had het geen effect, misschien wel tekort gebruikt. Ik ben ook wat ongeduldig met uitproberen: gevoelsmatig moet ik iets merken of er is gemeld dat ik het minimaal zolang moet gebruiken voordat ik iets zal merken! Die onrust of ongeduld voel ik best in mijn lijf. Wat ook niet onbelangrijk is mijn glucose niveau in mijn bloed is hoog kan soms wel tot 8 of laag 2.9 dus hypo zitten, vaak hangt die tussen de 4 en 7. Medicijn heb ik gehad gestopt omdat mijn gemiddelde 4 nog wat is (dus keuze was aan mij doorslikken of stoppen) dan is het medicijn nog voorhandig als het echt niet anders meer kan. Ik ontloop allerlei suikers, rijst, en aardappelen raak ik (soms) aan. Ik gebruik wel basmati rijst. Ik gebruik zuurdesembrood.. Mijn geheugen/concentratie is niet best, iets opnemen kost meer moeite. Maar top en bedankt voor jouw reactie

Voor de bijnieruitputting heb ik Adrenal uit California over laten op advies van iemand die ik via internet kende! Later was mij niet duidelijk hoe en wanneer ik het nu moest gebruiken, mijn lijf moest het zelf aanvoelen. Dan zal ik het een week of 2 gebruikt hebben niets gemerkt en finaal uit mijn geheugen geblokt ofzo.. Heeft hier iemand een goede ervaring mee, zie namelijk bijnieruitputting staan maar nergens gebruik Adrenal.

Bij mij werkt adrenal (nog) averechts. Ik heb nu adrenal-cortex besteld, kijken hoe dat uitvalt.

Wat doe je aan lichaamsbeweging? Wandelen werkt bij mij erg goed, een uurtje stevig doorstappen en niet langs etalages, maar in de natuur, schone lucht, rust en bomen om je heen.

Hoi Gerard! Ik ben iemand die altijd te vinden is of fietsend, wandelend! Ik ben zo blij dat ik een flinke drive heb om te fietsen of wandelen en kan enorm genieten van een vogel of wat dan ook dat ik waarneem in de omgeving.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan