Vitamine C had ik maar niet gemeld, maar deden we ook en vaak in de vorm van duindoornsap. Weleda had extract, nu alleen nog maar elixe, met honing en suiker, maar duindoornsap puur is nog wel te vinden van ander merk. Bevat heel veel vitamine C en levenskracht.
Dacht eraan toen ik vanmiddag in de duinen liep en de bosjes zag staan
wat info
Onbekend maakt onbemind: en dat is onterecht. Want de bessen, met hun wrang-zure smaak, herbergen een grote rijkdom: zure, licht laxerende stoffen, vitamine A, B1, B2 en E. Vooral het gehalte aan vitamine C in de bessen, maar ook in de bladeren, is onovertroffen, zelfs vele malen hoger dan dat in zuidvruchten als sinaasappel en citroen. Overigens verschillen de bessen in hun gehalte aan vitamine C. Het hoogste gehalte hebben die uit de Alpen, waar de Duindoorn ook weer als pionier voorkomt. Het zijn dan ook de bessen uit deze streken die voor de productie van sap en elixer worden gebruikt. Opvallend is dat het gehalte vitamine C tijdens zonrijke jaren sterk toeneemt. Ook hier weer blijkt de sterke relatie van de Duindoorn met het licht. Met de bessen neem je dus als het ware een beetje 'licht' mee naar binnen. Pluk de bessen dus gerust van de struiken. De arme lui wisten dat al, bij gebrek aan beter of uit intuïtie, maar wie het al langer wisten, dat zijn de dieren...
Als de vruchten lang aan de struik zitten gaan ze gisten en dan is het altijd leuk om dronken spreeuwen te zien, altijd een gezellige sfeer, heb ik aan den lijve ondervonden
bijv deze
https://www.bioaanhuis.nl/index2.php?cp=3&cc=8&pp=876