Histamine/Histaminase/DAO

Quote:
Ik vraag me af wat is beter , 3 gram Vitamine C met rozenbottelpoeder 5 gram of quercetin paar gram ?, ik denk het laatste maar ik prefereer het eerste omdat dat wat natuurlijk is.


En quercetine is niet natuurlijk? Volgens mij komt dat uit rode wijn, uien, peterselie, sage, citrusvruchten, appels en thee.

Ik heb er in ieder geval baat bij. Ik had enkele weken geleden echt een periode dat ik heel moe was. Helemaal uitgeput. Alsof ik iets onder de leden had dat me helemaal leegzoog van energie. Ik ben toen quercetine gaan gebruiken en het was in no-time over.

Ik weet wel waar ik allergisch voor ben, maar ik legde eerst de link niet. Ik heb dat gevoel ook nooit gehad omdat de allergie voorheen altijd aan de buitenkant merkbaar was. Nu wordt de histamine net aan voldoende aangemaakt, maar dat kost ontzettend veel energie. Dankzij quercetine word de aanmaak van histamine in balans gehouden.

Bedankt weer Mike voor de opheldering over maagzuur en histamine. Ook die link kende ik nog niet.

 
Ik zit ook met een hoog histamine gehalte in mijn bloed en heb verschillende klachten.

Voor zover werkt MSM bij mij het beste mbt het verminderen van de histamine in het bloed (naast de antihistaminica ceterizine)

 
Het komt door bijnieruitputting. A.g.v. bijnieruitputting maak je te weinig maagzuur aan. De maag probeert hier voor te compenseren door de aanmaak van het hormoon gastrine, wat resuleteert een verhoogde aanmaak van histamine, omdat histamine een rol speelt in de productie van maagzuur. Door de bijnieruitputting vindt er onvoldoende remmende werking plaats voor de histamine en diverse klachten, verbonden aan histamine, zijn het gevolg. Dit is ook mijn verhaal uit het verleden, ik kan alles terugbrengen naar verzwakte bijnieren en histamineklachten.

Mike

 
Mike, dat staat in je reactie daarboven ook. Als men het niet wil lezen en aannemen, dan willen ze het niet lezen en aannemen.

Voor mij geen ceterizine. Ik wil ook de quercetine weer afbouwen en meer maagzuur aanmaken. Bica en citroenwater dus.

 
Ik ben er net achter dat mijn dochter histamineintolerant is..... Uitgeputte bijnieren en een tekort aan maagzuur lees ik hierboven? Dat maagzuur is geen verrassing omdat ze reflux heeft gehad. Maar dat die bijniertjes nu al uitgeput zouden zijn vind ik lastig te verteren. Nou ja, het is niet anders :-( Ze eet volledig WAP, slaapt heel goed, en ik heb steeds meer geduld met haar (dit vond ik erg moeilijk omdat ik zelf helemaal niet goed in mijn vel zat). Misschien moet ik haar toch maar citroensap laten drinken voor meer maagzuur? Dat lust ze wel door de kefir. Het is jammer dat ze geen BB-bouillon lust, dat zou ook erg heilzaam werken...

 
Toch niet echt een verrassing? Zo moeder, zo dochter. Bedoel ik niet lullig en dus ook niet zo opvatten, maar puur om je duidelijk te maken dat je je stress erfelijk hebt doorgegeven.

Mike

 
Confronterend hè San, maar gelukkig weet je wat je kunt doen om haar te ondersteunen!

Haar goed voeden en geduldig zijn... :)

 
Ik begrijp hoe je het bedoelt. Maar het is zwaar te verteren, moeilijk om het onder ogen te zien dat mijn meisje met deze erfenis zit. Ze heeft het van mij geerfd, en ze heeft tijdens de bevalling en daarna zoveel stress gehad (coufeuse), wat het natuurlijk allemaal niet verbeterd heeft... Nou ja, we gaan maar gewoon weer verder op de weg naar boven. Er is gelukkig al vooral bij haar veel bereikt.

Edit: @Kamama: ja inderdaad, moeilijk hoor! Aan de andere kant ben ik blij dat ik er nu bij ben, en niet pas over jaren. Ze is nog zo jong en flexibel.

 
Ik zie dat je nog geen antwoord hebt gekregen Dia. Ik gooi dit topic weer omhoog omdat ik zelf nog een vraag heb.

Inmiddels heb ik me verdiept in histamineintolerantie, etc. Ik vind het nog steeds een lastig verhaal. Kan iemand ooit genezen van die intolerantie? Ik zou mijn dochter het liefst volgieten met BB-bouillon, maar ze lust het niet. Ze had een enorm hoge histaminewaarde in de ontlasting. Op dit moment mijden we histaminerijk voedsel. Haar huid is behoorlijk opgeknapt. Het is waarschijnlijk dat ze een maagzuurtekort heeft, maar ik kan haar geen Betaine HCL geven. Ze drinkt wel sole, maar geen appelazijn. Zijn er nog meer tips om mijn dochter van deze intolerantie af te krijgen?

 
Als ik het goed uit (en afgeleid uit mijn laatste gesprek bij Saskia Van As) moet je twee dingen uit elkaar houden (zonder dan nog naar de oorzaak/aanleiding te kijken even):

1. tekort aan enzymen die histamine afbreken ("op te lossen" met DAO/enzymen bij aan te vullen als supplementvorm) -> mijn mening hierin is echter dat er meestal in dit geval ook een te kort is aan maagzuur. Als dit terug oké is, kunnen de meeste mensen terug meer histamine aan. (dit weet ik uit eigen ervaring). Bijnieren in het oog houden is hierbij belangrijk.

2. histamine-allergie - sommige mensen maken zoveel histamine aan als allergische reactie (netelroos is hier een vb van) dat met de grote hoeveelheid niet meer aankan.

Belangrijk is het onderscheid te maken....

Maar ook ik geloof meer en meer door dit forum te volgen en het dieet dat histamine-intolerantie op te lossen is door voeding (of toch in elk geval goede verbetering te zien na verloop van tijd)

 
Quote:
Zijn er nog meer tips om mijn dochter van deze intolerantie af te krijgen?


laat haar veel gember-thee drinken (dat heeft mij enorm geholpen ivm met mijn maagproblemen en daardoor verdraag ik ook beter de histamine-producten). Zelfgemaakte bouillon is voor mij ook een wonder, doe het in alle soepen die je haar geeft, zo krijgt ze toch wat binnen! Sinds ik deze twee combineer kan ik veel meer histamine-producten verdragen... (en vergeet niet om heel veel af te wisselen in voeding, elke dag iets anders eten verkleint de kans op intoleranties en allergie)

 
Hoi Melissa, bedankt voor je antwoord! Het is bij mijn dochter ook nog even speuren wat nu precies de intolerantie trieert: het enzymtekort, of een daadwerkelijke allergie. Ik weet eigenlijk niet of dit te testen is.

Ik denk ook dat er heel veel opgelost kan worden door voeding, sowieso moet de darmflora verbeteren om allergieën e.d aan te kunnen. Daar zijn we sowieso mee bezig. Ook denk ik dat mijn dochter teveel histaminerijke producten heeft gegeten, vandaar nu even de vermijdingstactiek.

Wel typisch dat gemberthee je heeft geholpen, aangezien gember veel histamine bevat. Is die thee jou specifiek aangeraden, of heb je die tip uit het GAPS-dieet? Ik doe de bouillon voor mijn dochter ook weleens in haar fles melk. Ze kijkt dan wel wat vreemd bij de eerste slok, maar drinkt het vervolgens gewoon op ;-)

 
Hoi San,

Ik heb heel wat tips gekregen bij mijn laatste doktersbezoek bij dr. Saskia Van As (je kan haar even googlen) - ze heeft ook een stoelgangtest voor histamine en uit die test kan je denk ik afleiden welke vorm je hebt (niet zeker, je kan hen eens mailen hiervoor)

De gember hielp bij mij tegen de misselijkheid die ik van histamine kreeg (idd raar omdat er ook histamine in zit) maar ik denk dat het vooral te maken heeft met mijn te weinig maagzuur dat door de gember positief onthaald werd in mijn lichaam. Ik weet het niet zeker, het is maar mijn eigen theorie of hoe ik het ervaren heb... Ik dacht dat zoethoutwortel ook goed zou zijn? Kan je ook eens bekijken!

Veel succes ermee!

Liefs

ps. hoe heb je de histamine-intolerantie vastgesteld? Door een voedingsdagboek bij te houden?

 
Ik ken haar naam inderdaad wel! Mijn dochter is momenteel ook bij een darmfloratherapeut in behandeling, maar zij heeft vakantie gehad en was niet bereikbaar. Ook moest zij nog verder in het histamineverhaal duiken, waardoor ik wel wat info heb gekregen, maar alsnog met veel vragen zit. Hoop ze binnenkort aan haar te kunnen stellen, maar wil zelf ook onderzoek blijven doen. Door een ontlastingsonderzoek ben ik ook uitgekomen bij de hoge histaminewaarde van mijn dochter. Alleen heb ik weer gelezen dat het niet te testen is of je het enzym tekort hebt. Lastig zeg ;-) Mijn dochter is nog maar 1,5 jaar oud, en kan zelf slecht aangeven of ze last krijgt van voeding. Achteraf wel sneu, want ik heb haar maandenlang volgestopt met histaminerijke producten :-( Haar huid werd steeds slechter. Nu weet ik waarom. Inmiddels is dat gelukkig een eind opgeknapt nu ze bepaalde producten niet meer eet.

Liefs terug!

 
Het is en blijft een moeilijk verhaal hé? Ik heb de histamine-problemen ontwikkeld na aanhoudende darmklachten (ontstekingen) en verdraag ze dus nu ook niet meer. Heb vandaag ook eindelijk de histamine stoelgangtest gedaan van darmklachten.nl en ben benieuwd wat daaruit zal komen....

Ook voor mij blijft het zeer vaag over het hoe/wat... en vooral waarom...

 
Heeft iemand misschien interesse in Daosin? Ik heb een pakje over van 60 capsules, helemaal nieuw nog, ik gebruik het niet meer.

 
Hoi Mikkie.

Heb je dit pakje nog liggen? IK zie nu pas je bericht.

@Melissa: ben jij inmiddels al wat verder in je speurtocht? Ik heb aangaande mijn dochter een stuk meer duidelijkheid, en er is verbetering te merken.

 
Hi, het is mij intussen duidelijk dat ik ook histamine-intolerantie heb - eindelijk een verklaring ook voor uitslag en toegeknepen stem soms! Ik merk dat het erger is na een slechte nacht (stress op de bijnieren vermoedelijk). Veel van de gezonde producten (oa. alle gefermenteerde waaronder pickles, yoghurt/kefir, zuurkool, miso... voor darm, appelazijn voor maagzuur, vis en eieren ter versterking, ... ) kan iemand met histamine-intolerantie net niet goed verdragen... en neem je het toch, dan geeft dat stress op je bijnieren! Dat vind ik wel dubbel, net zoals het bij bijnieruitputting het belangrijk is om goed te slapen, maar dit net niet lukt door die bijnieruitputting... (om nog maar te zwijgen over de invloed van hypoglycaemie). Zo ook bijvoorbeeld zou ik graag BB proberen om mijn darmen te helen, maar ik lees dan weer dat klaargemaakt vlees dat je later opeet (bv. een BB voor enkele dagen) meer histamine vrijgeeft... Hoe daarmee omgaan dan?

(en al die supplementen kosten mij veel te veel geld!)

Omdat ik ook van plan ben mijn darmen te helen met BB

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.531
Berichten
538.187
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan