Inderdaad kan een B12 tekort samenhangen met het slikken van de medicijnen die een goede maag- en darmwerking kunnen belemmeren.
Dit geplukt van de site van Bo Baden waarvan ik me enkel bij de symptonen en niet bij zijn geadviseerde doseringen aansluit.
En een B12-tekort kan ook door medicijngebruik ontstaan?
Inderdaad. Ook medicijngebruik kan de opname van Vitamine B12 verhinderen. Bijvoorbeeld het gebruik van:
Antacida,
Colchicine,
H2blokkers (Zantac, Tagamet, Pepcid),
Metformine (Glucophage),
Protonpompremmers (omeprazol, Nexium, Prevacid, Protonix), Lachgas (narcosemiddel en partydrug),
Mycifradinesulfaat (Neomycine),
Fenytoïne (Deliantine),
Para-aminosalicylaten,
Kaliumchloride (K-dur),
Cholestyramine (Questran). En.
N2O (lachgas en anesthesie)
Bron: “Is het misschien B12-tekort?”. Sally M. Pacholok en Jeffrey J. Stuart. Uitgeverij Ankh Hermes 2011.
Als je iets verder op de site van de stichting B12 tekort kijkt, kom je onderstaand artikeltje tegen.
http://stichtingb12tekort.nl/wetenschap/stichting-b12-tekort-artikelen/neurologische-symptomen-invers-gerelateerd-aan-hemoglobineniveau/
Dit geplukt van de site van Bo Baden waarvan ik me enkel bij de symptonen en niet bij zijn geadviseerde doseringen aansluit.
En een B12-tekort kan ook door medicijngebruik ontstaan?
Inderdaad. Ook medicijngebruik kan de opname van Vitamine B12 verhinderen. Bijvoorbeeld het gebruik van:
Antacida,
Colchicine,
H2blokkers (Zantac, Tagamet, Pepcid),
Metformine (Glucophage),
Protonpompremmers (omeprazol, Nexium, Prevacid, Protonix), Lachgas (narcosemiddel en partydrug),
Mycifradinesulfaat (Neomycine),
Fenytoïne (Deliantine),
Para-aminosalicylaten,
Kaliumchloride (K-dur),
Cholestyramine (Questran). En.
N2O (lachgas en anesthesie)
Bron: “Is het misschien B12-tekort?”. Sally M. Pacholok en Jeffrey J. Stuart. Uitgeverij Ankh Hermes 2011.
Als je iets verder op de site van de stichting B12 tekort kijkt, kom je onderstaand artikeltje tegen.
http://stichtingb12tekort.nl/wetenschap/stichting-b12-tekort-artikelen/neurologische-symptomen-invers-gerelateerd-aan-hemoglobineniveau/