Hoe krijg je je kind(eren) aan gezonde WAPF-voeding?

Jeetje, ik herken jullie geworstel ook!

Inderdaad, kinderdagverblijf... Mageren yoghurt, goedkoop brood en margarine!

En dat gezeur om snoep! Tegenwoordig krijgen ze van mij 72% chocolade 's avonds bij de koffie. Vinden ze heerlijk en iets anders haal ik niet meer.

Ook ranja vervang ik steeds meer voor rauwe melk. Maar dat willen ze lauw drinken. Dus altijd eest even opwarmen in een pannetje. En dat is dan weer ideaL, want dan doe ik er meteen een theelepel kokosolie in! Hebben ze dat ook weer binnen.

Tussen de middag doe ik vaak biologsiche knakworstjes of een rookworst. Zonder brood. Vinden ze heerlijk! Leek me al iets beter als brood.

Mijn dochter is wel dol op beestenbottensoep.

Avondeten gaat ook redelijk, mijn kinderen waren al niet zo van de aardappels dus gewoon lekker vlees, tegenwoordig met doperwtjes, vinden ze ook heerlijk. Wij ontbijten dus met melk en ei.

Hmm, eigenlijk gaat het dus best redelijk... Vooral mijn dochter eet het eten goed. Mijn zoon van 3 wil nog wel eens om een boterham met hagelsag zeuren.

Nu heb ik in eindhoven een bakker gevonden die alles met zuurdesem en spelt maakt (voor diegene die het willen weten, bij groendomein het wasven in tongelre), dus zo'n boterham plamuur ik dan dicht met roomboter en doe er een beetje hagelslag op. Mijn dochter is verzot op de honing.

Ik ben benieuwd wat ik ga tegenkomen als ze naar school gaan. Dan willen ze er natuurlijk bij horen en "normaal" eten.

Ik troost mezelf maar met de gedachte dat alles te herstellen is. Als ik het goede voorbeeld geef en ze op een gegeven moment als ze ouder zijn bewust kunnen kiezen, kiezen ze misschien vanzelf voor WAPF. Maar ik denk wel, dat hoe meer ik ze nu aan WAPF laat wennen, hoe meer ze dat ook lekker vinden..

Geven jullie jonge kinderen, 3 en 1,5 ook chlorella en h2o2? Ik doe al wel sole en kokosolie in hun melk.

 
Ik heb ook een Klean Kanteen besteld Satfat. Hier heeft dochter (nog) niks in te brengen, ze is zo jong en eet met smaak alles op wat ik haar voorzet. Hoe is het afgelopen met jullie kleine meid trouwens?

 
@San : Lang verhaal. Onze dame (nu 5 mnd) heeft erg veel problemen gehad met de babyvoeding op basis van rauwe melk. We hebben van alles geprobeerd, maar de vertering verliep gewoon erg problematisch. Ze is in het ziekenhuis nog getest op koemelkallergie, maar hier was geen sprake van. Veel gevarieerd met ingrediënten van de formule en zelfs geitenmelk en formule op basis van lever van Schotse hooglanders geprobeerd. Uiteindelijk bleef ze problemen houden en ontwikkelde zelfs een verborgen reflux, wellicht als gevolg van deze voeding omdat de vertering niet goed verliep ? Wie weet, maar op dat moment voel je je erg schuldig. Zeker als je je partner hebt weten te overtuigen dat dit het beste voor haar is. De kinderarts wilde overgaan op maagzuurremmers maar dit zagen wij uiteraard niet zitten. Op een gegeven moment moet je keuzes maken. We hebben toen Nutrilon (sssst, niet te hard roepen hier) geprobeerd en vanaf dag 1 deed ze het hier goed op. Op dat moment is het wel een nadeel dat je zoveel hebt gelezen over voeding en ik had er dan ook veel moeite mee om hier op over te gaan. Ondanks het feit dat je vooruitgang ziet. Maar goed, de andere kids zijn er ook groot mee geworden toen ik nog nooit van Weston Price had gehoord en doen het super. Wellicht dat we binnenkort weer gaan proberen hoe de voeding op basis van rauwe melk nu valt. Ook Blue Ice Royal door de voeding accepteert ze niet. Tja, wat moet je dan. Ondanks het feit dat het nog geen WAPF-baby is doet mevrouw het super. Haar gestel was echter nog niet klaar voor de vertering van de formule. Zal wel weer met zwakke bijnieren te maken hebben of zo. In ieder geval is het nu rustig en genieten we allemaal. Dat is ook belangrijk. Lekker genieten van die kleine, de rest pakken we straks wel weer op.

 
@satfat lastig idd, maar is het handig nu al een 1/2 theelepel kkz door de voeding te doen, en dan langzaam aan laten wennen? goed voor het aanmaken van maagzuur.

Als je zover bent of je dochtertje eigenlijk zou je 2/3 nutrilon en 1/3 rauw kunnen mengen en dan langzaam (als het goed gaat) de nutrilon terug brengen.

het blijft een gehannes en gedoe met de kids, hun eten en de wereld erom heen die het tegenovergestelde doet.

Gelukkig is aanbieden en laten wennen/proeven de beste manier om ze "stiekum" in de wereld van gezonde voeding te laten komen.

Ik duim maar dat ze op een gegeven moment niet anders willen.

 
Volgens mij viel het wel mee met Tom Watkins en het pesten. En bovendien vind ik niet dat je daar een vergelijking kunt maken, van die rauwe voeding blijft een ondervoed krachteloos bijna geslachtsloos kind over, lijkt me logisch dat daar wel eens commentaar op komt. Heel wat anders dan de sterke florerende kinderen die je ziet op voeding die wel in orde is! Kinderen die goed in hun schoenen staan kunnen wel wat hebben.

Kinderdagverblijf heb ik geen ervaring mee maar supermarktbrood met margarine daar zou ik absoluut geen vrede mee kunnen hebben. Zelf een lunchpakket maken en ook drinken meegeven.

 
Satfat fijn dat het nu beter gaat. Maar dat er iets met bijnieren aan de hand is lijkt mij ook. Dat die borstvoeding zo slecht liep en dat jullie toch relatief snel voor flesvoeding hebben gekozen lijkt mij ook niet echt getuigen van hele sterke bijnieren van de moeder, en als moeder geen sterke bijnieren heeft... Maar je weet waar je de info moet halen om er iets aan te doen, dat is al heel wat!

 
Opgeven, niet lopen, etc.. Toen ik nog geen kinderen had oordeelde ik daar ook heel makkelijk over en als ik mijn 2e kind als eerste had gehad, dan waren mijn theorieën van kijk zo moet het nog bewezen ook! En had ik die oordelen nog lekker een tijdje vol gehouden. Mijn ervaring is dat kleine baby's heel kritisch over smaak kunnen zijn. Ik liep tegen heel veel dingen aan en een kennis tegen zo ongeveer geen een, die had zo'n modelkind uit zo'n boekje. Ik ben er van overtuigd dat de voeding in de zwangerschap daar een rol in speelt, net als karakter en de factor toeval.

 
Mijn oudste is best klein voor zijn leeftijd en graat mager. Ik geef ze nu beiden nu meer WAPF-proof eten. Toeval of niet, maar mijn zoontje is de afgelopen maand 1 cm. gegroeid! De afgelopen tijd groeide hij maar 1cm. per 3 maanden, wonderlijk, weer!

 
Moestuin, mijn zoon was ook altijd veel te klein voor zijn leeftijd. Op 13 jarige leeftijd moesten we met hem naar het ziekenhuis (eventueel hormoonbehandelingen).

Er werden foto's gemaakt. Bleek dat hij de skeletbouw van een 8 jarige had.

Wij zijn niet met hormonen begonnen. Gelukkig is zijn lengte helemaal goed gekomen, hij heeft wel pas met 17 jaar een groeispurt gekregen, dus het was wel even spannend.

Ik heb al die jaren zitten klooien met wat is nu het juiste voedingspatroon voor een mens.

Ook een tijd vegetariër geweest, mijn zoon dus ook.

Hij was altijd een slechte eter (geen wonder met al dat groenvoer)het smaakte hem gewoon niet.

Nu eet hij zich dood aan spek met ei, drinkt kefir-smoothies van rauwe melk met rauw eigeel erin,is stapel op de zelfgemaakte bouillonsoepen, smeert dik roomboter op zijn brood, enfin, je kent het protocol.

Nu pas gaat hij met sprongen vooruit.Ik kan het blijven zeggen: had ik dit alles maar jaaaaaaren eerder geweten. Hij is nog steeds veel te licht voor zijn lengte. Hij is nu 1.72 m.

Dik zal hij wel nooit worden maar dat hoeft ook niet.

Dit wilde ik even zeggen om je een hart onder de riem te steken.

WAPF-proof eten gaat jouw kleine graatmagere jongste heel veel voordeel opleveren :wink:

I

 
Wat kinderen (en volwassenen ook trouwens) ook lekker vinden: een banaan pellen, in stukjes breken en in een plastic zakje invriezen. Daarna met rauwe melk in de blender en je hebt een heerlijke milkshake. Voor 1 persoon een halve banaan nemen.

 
Hoe sneller je van de bananen af bent, hoe beter! Ik zie heel Nederland aan de koffie, het brood en de bananen! Wat hebben ze alledrie gemeen? Ze worden glucose in het bloed en verhogen de bloedsuikerspiegel!

Mike

 
Ik weet het van de bananen, maar ze willen wel eens wat lekkers en dan is dat altijd nog beter dan ijs of zoiets. En ik dacht dat de beker melk de verhoging van de bloedsuikerspiegel weer tempert.

 
Het is een ingesleten patroon dat er altijd of tenminste om de zoveel tijd 'iets lekkers' moet zijn. En het zijn niet alleen kinderen die dit denkpatroon hebben, de meeste volwassenen net zo goed. Het is het trieste resultaat van onze vergevorderde suikerverslaving. Ondanks dat de meeste mensen wel weten dat suiker niet best voor je is, bagatalliseren ze gewoon de gevolgen en praten ze hun gebruik goed. Het toppunt zie ik altijd in het paradepaardje van mijn schoonmoeder: "Kinderen moeten leren snoepen". Je kan je kinderen er niet tegen beschermen zonder forse vrijheidsbeperking (wat geen optie is), maar aan het denkpatroon meedoen maakt het overschakelen naar WAPF er denk ik niet makkelijker op. Mijn zoon vroeg laatst ook om koekjes (want die hebben we nooit meer), maar ik vertik het om koekjes in huis te halen. Die tijd is gewoon voorbij. Ik heb hem aangeboden samen WAPF-proof koekjes te maken. Als hij het zo graag wil, dan zal hij er wat voor moeten doen.

 
En je bent zo zielig als je niets "lekkers" meer krijgt of in mijn geval, vrijwillig neemt! Inderdaad, een overbodig denkpatroon waar ik gelukkig geen last meer van heb. Ik heb me nog nooit zo vrij gevoeld nu ik op de groep kan werken zonder er uberhaupt bij stil te staan dat ik een snoepje, koekje of wat dan ook wil!

 
Quote:
onze vergevorderde suikerverslaving


Dat ja. En niet te vergeten, onze vergevorderde vetfobie! De meeste mensen geloven nog steeds in 'hoe minder vet, hoe beter (en dan nog de verkeerde soorten ook). Voor een WAPF-er is het makkelijker om suiker te weerstaan, omdat ze voldoende verzadigde vetten eten.

 
@ iklustfat

Je schrijft in een bericht de facbookpagina voor recepten.

Deze is engels, weet je ook zo iets in het nederlands?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan