Hoe spruw bestrijden??

PaulaR

New member
Daarnet behoorlijk geschrokken ...

Zoals ik bij het aanmelden al vertelde, heb ik een schimmelinfectie in de mond, spruw. Sinds vrijdag heb ik hiervoor medicijnen, Daktarin gel. (Jaren geleden heb ik wel eens vaginale infecties gehad, maar nog nooit schimmelinfectie in de mond gehad.)

De gel was voor 4 dagen voorgeschreven en het witte vlekje wat ik op de tong zag is weg. Er zit nog wel een wat rode plek, maar het witte vlekje is weg. De afgelopen weken had ik ook een pijnlijke tong, maar dat is sterk verbeterd.

Daarom dacht ik daarstraks, zal eens achteraan op de tong kijken, daar waar de h.a. de schimmel zag. Ik had daar eerder nog niet gekeken ... 8O Zal dat voorlopig ook niet meer doen!! Er zit nog behoorlijk wat uitslag / plekjes. :? Word ik niet vrolijk van.

Wat kan ik nu het beste eten en doen om deze infectie zo snel mogelijk de baas te worden??

Momenteel eet ik niet veel, omdat niets smaakt / lekker is. Ik eet omdat ik wel honger heb, maar niet omdat ik zin heb in eten.

Dit is wat ik eet:

's morgens:

Ik begin de dag met 1 glas water waarin 2 eetlepels appelazijn

1 bruine boterham (donker boeren desem) met hagelslag.

1 kopje koffie (Senseo)

's middags:

1 bakje yoghurt met muesli

's avonds:

soep

aardappelen, groente, stukje vlees

vruchtenyoghurt na

Snoepen doe ik bijna niet. Af en toe eens een koekje, maar dat is nu ook minder omdat niets lekker is (behalve speculaas); chocolade en vruchtenyoghurt smaken redelijk.

Gedurende de dag drink ik met name water, gezuiverd (britta) of crystal clear met cranberry.

Wie kan mij helpen om zo snel mogelijk van deze infectie af te komen?

Dank je, Lievergezond, maar dat topic helpt mij niet veel.

Dat gaat met name over een baby en de moeder.

Wat voor de baby en de moeder geldt is ook voor jou van toepassing. Geen suikers, zoals er gisteren ook al 2 keer is geschreven in je voorsteltopic, want schimmels voeden zich met suikers.

Boterham (granen=koolhydraten=suiker) met hagelslag(suiker)

koffie wellicht met een beetje suiker?

musli (suiker)

Aardappelen (zetmeel=suiker)

vruchtenyoghurt (kant en klaar? bevat veel suiker)

Dus bijvoorbeeld ontbijten met yoghurt met wat kokosvezels eventueel een heel klein beetje zuur fruit (zure appel/rode bessen)

lunch gebakken/gekookte eieren/omelet met eventueel wat salade (avocado/komkommer/bladsla)

ontbijt en lunch kun je ook omdraaien

avondeten normaal, maar minder rijst/aardappel, beter zoete aardappel want aardappel is nachtschade.

yoghurt zonder vruchten na of stuk kaas/worst.

Bijwerkingen daktarin mondgel

Zelden

Maagdarmklachten, zoals misselijkheid, braken en diarree. Deze klachten gaan meestal vanzelf over.

Droge mond, vreemd gevoel in de mond en vreemde smaak van de gel.

Zeer zelden

Overgevoeligheid voor dit middel. Dit merkt u aan huiduitslag, roodheid en jeuk. Een ernstige overgevoeligheid is te merken aan koorts, een ernstige huidafwijking, benauwdheid of een opgezwollen gezicht. Stop dan met het gebruik en raadpleeg uw arts. U mag dit middel in de toekomst niet meer gebruiken. Geef aan de apotheek door dat u overgevoelig bent voor miconazol orale gel. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u het middel niet opnieuw krijgt.

Ontsteking van de slijmvliezen van de mond. U merkt dit aan een vuurrode kleur van de slijmvliezen, pijnlijke tong of keel. Eten en drinken kunnen hierdoor pijnlijk zijn. Ook smaakveranderingen komen voor.

Leverontsteking (soms te merken aan een gele verkleuring van de huid of het oogwit).

Raadpleeg uw arts als u te veel last heeft van één van de bovengenoemde bijwerkingen of als u andere bijwerkingen ervaart waar u zich zorgen over maakt.

Dank je wel, Tanja.

Voor ontbijt houd ik het dan op pure yoghurt zonder suiker of andere toevoegingen.

Ik ben absoluut geen fruit eter.

Wat betreft de Daktarin Gel: ik neem aan dat je dat stukje geplaatst hebt i.v.m. de smaakstoornis die ik aangaf.

De smaakstoornis heb ik al ruim 4 weken, komt dus niet van de Daktarin. Juist vanwege de smaakstoornis ben ik naar de huisarts gegaan.

Ok, blijft een beetje vreemd, normaal zou je meer smaak moeten krijgen als je stopt met roken. Vooralsnog blijft jou die 'beloning' onthouden, vervelend hoor.

Ja, heel vervelend.

Het smaakverlies komt waarschijnlijk van de spruw, althans, dat vermoed ik.

Of het ermee te maken heeft weet ik niet, maar nu heb ik sinds gisteravond ook een pijnlijke oksel ... pffff

Is spruw niet gewoon een vorm van candida? om er van af te komen zou ik dus ook het candida dieet gebruiken (wat overeenkomt met wapf).

geen suikers, zo min mogelijk koolhydraten en alles het liefst zuur.

Een smaakstoornis in combinatie met spruw lijkt mij niet heel vreemd aangezien je een flinke schimmel in je mond hebt...

wat erg goed is om te nemen is kokosolie (kun je ook mooi in je mond laten smelten voor het doorslikken)en natuurlijk kefir.

@SK:

Ja, Spruw is candida in de mond.

Ik wil inderdaad geen suikers gebruiken, maar weet dan niet wat ik precies kan eten.

Hoewel ik kokos ECHT NIET lekker vind, ben ik bereid om zelfs dat te proberen, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat je de kokos olie beter weer uit kunt spugen?

Dit omdat de kokosolie veel van de candida opneemt?

Oorzaak van smaakverlies is inderdaad de spruw, die heb je dus al veel langer, maar niet opgemerkt. Kokosolie is schimmeldodend, je kunt proberen om hiermee oilpulling te doen, wat niets anders is als een kwartier op een hap kokosolie kauwen (voor zover je van kauwen kunt spreken) en dan weer uitspugen, niet in je afvoerputje, want dat raakt verstopt.

Mond spoelen met h202 3% of twee eetlepels keltisch zout opgelost in een kop warm water kan misschien helpen?

H2O2 3% lijkt me inderdaad de snelste en effectiefste remedie. Schimmels kunnen niet overleven in een zuurstofrijk milieu.

Mike

Bedankt allemaal voor het meedenken en de adviezen.

Zou iemand voor mij een link kunnen plaatsen hier naar waar ik de H2O2 kan bestellen?

En ook graag hoe ik het toe moet passen.

Nu ga ik eerst naar een afspraak bij de huisarts, i.v.m. de pijn in mijn oksel.

Af en toe denk ik wel eens, was maar niet gestopt met roken, want toen had ik nergens last van. Nu, inmiddels 1 maand (bijna 5 weken) gestopt en alleen maar ellende gehad tot nog toe. Niet dat ik weer begin hoor, heb daar helemaal geen behoefte aan, maar toch ... :(

Waarschijnlijk had het roken een soort verdovende werking, nu merk je tenminste dat er wat mis is.

Toen je nog rookte werd je lichaam langzaam kapot gemaakt zonder dat jij de waarschuwingsaignalen die je lichaam afgaf opmerkte!

Dat is natuurlijk compleet de verkeerde gedachtengang. Roken, amen met je verkeerde voedingspatroon, is wat een gunstige omgeving heeft geschapen voor de schimmel om te kunnen floreren. Je mag dan wel gestopt zijn met roken, maar er is ook veel ruimte voor verbetering van je voedingspatroon. Niet alleen jij bent gek op hagelslag, maar die schimmel is dat ook!

De link voor de waterstofperoxide, kies 3% foodgrade:

http://www.hinmeijer.nl/product/66824/Waterstofperoxide_div_concentraties.aspx

Mike

Is de waterstofperoxide anders dan in de winkel?

Anders zou ik eventueel naar de drogist / apotheek kunnen gaan om daar te halen.

Dan heb ik het vandaag nog in huis en kan ik er meteen mee gaan beginnen.

Hoe gebruik ik de H2O2 eigenlijk?

Spoelen en uitspugen? Spoelen en doorslikken??

hoi oma, colloidaal zilver helpt ook bij spruw, dat kan je kopen bij een goede drogist of natuurwinkel

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan