Eindelijk wordt er ontdekt dat granen niet zo gezond zijn. Helaas worden zuivelproducten afgeraden, maar hee, het is een begin;
De Voedselzandloper
Eindelijk beginnen ook in België en Nederland artsen en professoren hun stem te verheffen tegen de klassieke voedingsaanbevelingen van de overheid.
Zo raadt professor Frits Muskiet aan om geen of zo weinig mogelijk brood, aardappelen, pasta of rijst te eten. Deze producten zijn immers opgebouwd uit zetmeel. Zetmeel is een ‘verborgen suiker’: het bestaat uit lange ketens van glucose. Brood, aardappelen, pasta of rijst veroorzaken suikerpieken in het bloed en versnellen zo het verouderingsproces.
Bovendien bevatten tarweproducten (brood of pasta) proteïnen die het immuunsysteem prikkelen en voor ontsteking in het lichaam kunnen zorgen.
Enkele citaten uit het artikel van professor Muskiet:
‘Ik probeer geen granen te eten, zoals ik het algemeen probeer te vermijden om voedingsmiddelen te eten die vooral koolhydraten bevatten. […] Als je dit de hele dag doet, zit je constant op hoge insulines en dat verhoogt het risico op hart-en vaatziekten. […] Ik eet dus zeker geen geraffineerde koolhydraten, maar ook geen volkorenbrood.’
Diabetespatiënten zouden volgens professor Muskiet zelfs niet gediend zijn met volkorenbrood: ‘Die personen zouden het eten van koolhydraten al helemaal moeten beperken’.
En tenslotte over melk:
‘Koemelk ligt in het verlengde van granen. Als mensen last hebben van hun darmen en ze stoppen met melkproducten en granen, dan zie je vaak dat ze enorm opknappen.’
En hiermee raakt professor Muskiet de kern van de zaak: als mensen hun voedingspatroon flink wijzigen (veel minder of geen brood, aardappelen, pasta, rijst of melk), zie je dat ze zich vaak flink beter voelen. En verliezen ze ook gewicht.
Daartegenover staat het overheidsadvies, met de klassieke voedingsdriehoek of schijf van vijf, dat niet doortastend genoeg is om echt grote verbeteringen in de gezondheid van mensen teweeg te brengen. En dan vraagt de overheid zich af waarom ze de epidemie van overgewicht en welvaartsziektes niet kan indijken.
Deel dit bericht om deze boodschap te verspreiden.
Bron: ‘De (vervelende) waarheid over granen – Hoe gezond is ons dagelijks brood? Professor Frits Muskiet & Pascalle Naessens, Vitaya magazine, maart 2013