Hoe zit het met honing?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ik gebruik de bloemen honing van de Traay, deze is redelijk donker van kleur en koudgeslingerd. Goed bezig zou je zeggen! Niets is minder waar.......er zijn 5 honingmerken getest op de aanwezigheid van microscopische kunststofdeeltjes, en je raadt het al, ook in de bloemen honing van de Traay zijn deeltjes gevonden:

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2014/afleveringen/25-09-2014/plastic_deeltjes_in_honing

Tijd om over te stappen dus, welke honing gebruiken jullie????

In dit topic hadden we het hier al over. Dit honingtopic was misschien een betere plek geweest daarvoor.

Test was niet representatief, zo lijkt het. Ik heb ook die bloemenhoning.

Je hebt de bloemenhoning van de traay ook in plastic knijpflessen en glazen potten. Wellicht hebben ze de plastic knijpfles getest en dan is de kans natuurlijk ook vele malen groter dat hier plastic deeltjes in zitten dan met de glazen pot?

O jee heb vandaag een pot manuka honing van de traay gekocht. Lees het net te laat van die plastic deeltjes.

God.... ik heb net nog is een potje bloemenhoning van 450gr gehaald.

Had al jaren geen echte honing gehad. Ik eet het potje gewoon leeg en zie wel wat ik de volgende keer doe, het is in ieder geval wel koudgeslingerde honing dus..

In Duitsland is jeugdimkeren redelijk ingeburgerd: http://pbs.twimg.com/media/B0kHGfTIMAA-ylX.jpg

zag bij de aflevering van keuringsdienst van waarde over honing http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2014/afleveringen/25-09-2014

dat er geen NL biologische honing bestaat ( gecertificeerd). Er wordt nl geen keurmerk gegeven want dan moet er in een straal van 3 KM van waar de bijenkorven moet alles biologisch zijn. Er mag dus geen reguliere landbouw bij zitten. En dat is in NL niet haalbaar en hebben we geen biologische honing uit NL. Dat er bij reguliere landbouw weinig tot niks te halen valt voor een bij (geen bloemen) wordt geen rekening mee gehouden. Als je dus biologische honing koopt, komt deze dus niet uit NL.

Er zijn testen uitgevoerd met verscheidene honingen om te zien of er al dan niet gesjoemeld wordt. Uit de test is gebleken dat De Traay Manukahoning geen echte Manukahoning is:

Quote:
Verreweg de duurste honing uit onze test. Volgens ons laboratorium wordt deze honing echter onterecht als manukahoning verkocht. De honing smaakt namelijk niet genoeg naar manuka om het zo te noemen én het percentage pollen is te laag. Volgens ons lab bevat het maar tussen de 15 en 45% manukapollen, in plaats van minimaal 70%, de eigen norm van De Traay. Het mag dus alleen als bloemenhoning, wat veel minder waard is, verkocht worden.

Volgens de leverancier van De Traay zit er 88% manukapollen in. Als extra 'bewijs' sturen ze ons de reactie van hun leverancier: 'you have the best possible organic manuka in the whole world!' Wij gaan liever af op het onafhankelijke oordeel van ons laboratorium.

http://www.consumentenbond.nl/campagnes/gesjoemel-met-honing/

In NL mag honing inderdaad niet het predikaat 'biologisch' hebben. Toch is er wel goede, koudgeslingerde honing te koop, al is deze niet biologisch te noemn.

@Niburu: ik koop lokale honing. De potten in de winkel laat ik links liggen.

Sinds bijna een jaar neem ik dagelijks wat honing op een rijstwafel met dik roomboter.

Alleen merk ik dat ik in de loop der tijd meer last van m'n maag krijg als ik dit heb gegeten. Ik word nu zelfs misselijk als ik de geur al ruik als ik de honingpot openmaak.

Iemand een idee hoe dit kan?

Ik neem nu sinds een maand Afrikaanse boshoning van De Traay, dus daar kan het ook nog aan liggen, maar volgens mij had ik het met hun bloemenhoning ook al.

Wellicht ligt het aan de keuze van je honing? Je kunt beter regionale honing kiezen. Het is wel leuk natuurlijk dat buitenlandse honing het predikaat biologisch heeft, maar lokale honing bevat de stoffen die bij jou passen aangezien jij in die streek woont.

Verder weet ik niet of de honing van De Traay van goede kwaliteit is, maar als jij al misselijk wordt bij de geur kan je het maar beter niet eten. Je lichaam geeft een duidelijk signaal.

Het lijkt me ook dat een rijstwafel met honing je teveel koolhydraten in één keer opleveren. Wellicht dat je lever dit ook vindt en dat daar het misselijke van komt?

Heksje, ik zou ook liever lokale honing nemen, zoals die van de imker in Drenthe die in een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde zat. Was alleen met verzendkosten erbij nogal prijzig. Hier in de buurt zitten imkers die hun bijen met suiker bijvoeren in de winter, dus dat sla ik liever over.

Ik neem overigens maar weinig honing op die rijstwafel, juist om de reden die je noemt. Meer voor de smaak eigenlijk.

Ik ga er zelf van uit dat Nederlandse honing lokaal genoeg is. Het is in ieder geval meer lokaal dan Afrika :wink:

Ik betaal hier 5 Euro voor een potje honing uit de buurt (Wieringen). Bij Verdegaal in Oudendijk haal ik Zaanse honing. Als je wilt kan ik je altijd wat opsturen.

Wellicht is het een idee om adresjes voor goede honing op te stellen?

Overigens valt Duitsland vast ook meer onder regionaal, dus dan heeft De Traay nog een mooie honing: http://www.detraayhoning.com/catalog/category/149/demeter-honing

Als ik op hun website kijk denk ik dat de niet-biologische honing veelal meer uit de buurt komt dan de biologische. Dit is logisch, want in Europa is het te dicht bevolkt om de het predicaat 'biologisch' te krijgen.

Beter ga je voor de biologische rauwe honing.

http://www.iherb.com/Wedderspoon-Or...c raw honey&rc=1673&sr=null&ic=13

Rauwe honing is hard, is dus even wennen. IK had eerst ook de koudgeslingerde honing van de Traay, prima honing, maar niet hetzelfde. Rauwe honing van de imker is onbewerkt en zo uit de honingraat opgevangen.

Koudgeslingerd zegt niks. Om de honing uit de bijenkasten te krijgen moet je deze slingeren. Dit slingeren gebeurt altijd koud (koudgeslingerd). De meeste honingsoorten gaan na een tijdje spontaan kristalliseren en worden dan vast.

Honing uit de winkel wordt vaak sterk verhit zodat de honing steeds vloeibaar blijft. Door de verhitting gaan veel waardevolle componenten verloren. Het gaat dus niet zo zeer over het koud slingeren van honing, wel over het volledige honingproces te houden onder de 40°C.

@Heksje

Bedankt voor je aanbod! Omdat ik al eerder contact heb gehad met die Drentse imker, ga ik eerst de honing van hem proberen. Die verzendkosten kom ik ook wel overheen ;-)

@cosanostra

Ik kan me dat verhaal over verhitting herinneren uit de Keuringsdienst van Waarde uitzending over honing.

Een Drentse imker vertelde dat ook en zei dat het bij hem niet verhit wordt, maar puur blijft.

Zie hier zijn verhaal:

http://www.imkerijdeoase.nl/biologische-honing/

En het is ook lokaler dan Nieuw-Zeeland :-)

Laat ik nou vaak in de buurt van Emmen zijn. Mooi eens wat voorraad halen. Thnx Mark!

De honing uit Wieringen is hard, de honing uit Zaandam niet. We vroegen ons al af waar dit verschil vandaan komt. Bedankt voor deze uitleg Cosanostra.

Ik ben heel benieuwd wat je ervaringen zijn! Kom je erop terug als je de honing in huis en geproefd hebt?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan