HSP ?

Okee Zonne, definieer HSP. Wat zijn volgens jou kenmerken van HSP en waarom zijn deze volgens jou positief...

Mike
 
Goh gelijk een moeilijke "opdracht". HSP = meer gevoelig voor allerlei dingen in het leven. Waardoor je dus ook eerder dingen opmerkt en je meer in andere mensen kunt verplaatsen. Waardoor je die mensen meer begrijpt en ze dus beter kan helpen ( als ze dat willen ). Zou een heleboel strijd in de wereld schelen als meer mensen elkaar beter begrijpen en beter met elkaar communiceren .....
Dingen eerder opmerken geeft je de mogelijkheid er eerder wat aan te doen.
Allemaal positief toch ?!
 
Zonne,

Waarom zou je jezelf weg cijferen om voor anderen klaar te staan??
Hoe een ander zich voelt is jou probleem niet. Het is maar net of jij het je aan trekt. Dat moet je niet doen.
Medeleven is iets anders. Maar jij bent never nooit niet verantwoordelijk voor hoe iemand anders zich voelt. Dat is echt aan die persoon zelf.

Klinkt misschien heel bot, en niet vriendelijk maar zo zie ik het.
 
Maar ik zeg toch niet dat ik mezelf wegcijfer daarbij ? Ik help graag andere mensen en met HSP is dat misschien net wat gemakkelijker....
 
Volgens mij is zelfbedrog ook onderdeel van 'HSP'. Je schreef eerder al dat je moeilijk dingen kunt loslaten. Met al je 'hulpvaardigheid' draag je daarmee dus ook andermans last. Vind ik persoonlijk niet zo positief...

Mike
 
Behulpzaam is niks mis mee.
Ik spreek uit eigen ervaring dat toen ik gevoeliger was voor prikkels, ik mezelf een heleboel aan trok van hoe iemand anders zich voelde. Ergens was dat ongewild. Want uiteindelijk bleef het niet bij 1 iemand snap je. Op een gegeven moment krijg je heel veel voor je kiezen.
En dat is al lastig verwerken als je zoveel op vangt.

Ik bedoelde het niet bot. Maar indirect trek je jezelf het wel aan.
 
Zonne,

Ik ga het anders zeggen.
Er is een verschil tussen medelijden en medeleven. Zoals jij hsp wilt gebruiken ga je er zelf onder lijden (medelijden)
Wanneer je medeleven toont dan lijd je er niet onder. Want verder trek je het jezelf niet aan. Dat is het verschil.
 
Mike, je hebt gelijk. En juist voor dat deel- het jezelf kunnen afschermen/ loslaten- zou ik graag tips willen. Als je ook dat deel goed beheerst dat is HSP als zeer positief te zien volgens mij.
 
Binc ik zie het niet zozeer als medelijden of medeleven, maar meer als het willen bijdragen aan een oplossing (als daarom wordt gevraagd). Ik ben de eeuwige bemiddelaar.... Maar ik wil wel graag leren dat te kunnen doen, zonder dat dat mezelf ook energie kost. Dat is de vraag dan ook hier, hoe kan je HSP gebruiken en jezelf tegelijk beschermen/ afschermen ?
 
Dat kan niet. Het zal je altijd energie kosten. Totdat je zelf een switch kan maken.

Voorbeeld, dat gedoe met mijn werkgever
Ik wist dat wat ie deed fout was.
Ik voelde dat ik al tijdens mijn dienstverband terwijl ik in burn out zat ulaan het lijntje werd gehouden. Maar ik dacht alleen maar voor hem. Welke problemen hij zou krijgen als ik er werk van zou maken. Tijdens dat ik nog niet ziek thuis was ging ik steeds harder lopen op me werk. Over mijn eigen grenzen heen.
Want hoe meer ik me best deed, des te groter was de Kans dat ik een vast contract kreeg die ik in werkelijkheid al had. En heel langzaam maakte ik mezelf een heel makkelijke prooi om te manipuleren en slachtoffer te zijn van iets waarvan ik voelde en wist dat het niet klopte. Je neemt er simpelweg te veel hooi mee op je vork totdat je jezelf helemaal leeg hebt laten zuigen en je geen energie meer over hebt. Mijn inkeer kwam op het moment dat ik mezelf na iets meer dan 2 jaar voeden met een combi van gaps en wapf.
En zo heb ik de laatste periode meer mensen uit mijn omgeving goed by gezegd.
Omdat ik het helemaal zat was mijn energie te geven. Je hebt het zelf niet in de gaten.
 
een deel van wat jij omschrijft Zonne, lijkt eerder op karaktertrekken dan op HSP. Al moet ik zeggen dat ik niet precies weet wat HSP is en dat interesseert mij ook niet.
Jij bent dus goed in het oppikken van andermans emoties. Ik ben daar redelijk in. Meestal heb ik het uitstaan, want ik werd er moe en ongelukkig van. Hoe ik dat doe? Ik druk het weg en ik zeg, ik wil het niet! Maar jij wilt het misschien wat selectiever uitzetten? Daar zijn wel wat oefeningetjes voor. Ik vind het lastig om die hier te beschrijven en ik weet er ook maar 3. Je zelf in een bubbel zetten is er 1 van. Ik denk dat je het in dit soort dingen moet zoeken Zonne.
Tenminste dit is 1. Ik heb zelf last dat ik veels te veel stress ervaar, tot hartklachten aan toe, al gaat het iets beter. Ik heb ook nog lang niet alle puzzelstukjes.
 
Voor elk dingetje is er wel een pilletje en anders ontwikkel/patenteer je er toch een.
Vervolgens zoek je wat symptomen bij elkaar waar je dat pilletje voor gaat gebruiken.
Dan draai je wat fake trials in elkaar met je maatjes van de FDA.
En het is weer kassa, business as usual since a century met dank aan o.a. de Roggenfelders(Rockefellers).
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan