Dat is het hem nou net. The Story of my life!!!! Ik wil voor anderen zorgen zoals ik voor mezelf zorg.
Maar vraag me dan weer tegelijkertijd af of dat wel normaal is.
Want dat zou betekenen dat ik haar compleet ga verzorgen.
Inclusief het materiaal in huis ga halen, bereiden, voorzetten, de keel afduwen
(hahahaha....) nee, dat zou denk ik niet nodig zijn.
Ik voel aan dat ze dat wel het liefste had (Alexandra).
Maar wat houdt me dan toch tegen om dit daadwerkelijk een tijd lang te doen?
Waarschijnlijk het gevoel van moeheid dat me bekruipt als ik er alleen al aan denk.
Want ik weet hoe het voelt om mantelzorger te zijn. ( En nu komt de echte pijn, ik voel um aankomen......).
Toch weer de zorg voor mijn zoon. Ik zorg al 19 jaar voor hem op een manier zoals ik voor mezelf zorg.
Ik zie dat hij het zelf niet kan ( het is absoluut geen willen). Hij zou niets liever willen hebben dan zelfdiscipline.
Maar hij heeft het ( nog) niet. Ik steun hem zolang als hij het nodig heeft ( en het accepteerd natuurlijk).
Ik dring hem niks op maar bereid alles wel nog voor hem. Ochtend smoothie, gezond lunchpakket, eieren met spek, brood met dik de roomboter, sole, levertraan, jodium, magnesiumcitraat etc. Omdat ik weet dat hij het heel graag wil maar het gewoon vergeet. Het is geen onwil.
Al 19 jaar gaat dat zo ( natuurlijk niet met WAP want dat doen we nog niet zo lang).
Hem overal aan laten denken, alles klaar leggen, overal met hem naartoe gaan zodat het er ook van komt.
Maar ik moet zeggen, het begint wel vruchten af te werpen.
Hij heeft de ergste tijd ( puberteit) waarschijnlijk achter de rug. Hij ziet zijn leven positief tegemoet. Hij voelt heel sterk dat wij hem in alles steunen en hem nemen zoals hij is.
Hij buit het ook niet uit. Hij waardeert het heel erg, dat zegt hij wel 10 keer op een dag.
" Mama jij bent mijn held ". Hij respecteert ons. Hij gaat steeds vaker vertellen dat hij dingen heeft afgeslagen zoals chips, junkfood, cola, koffie ( op zijn werk).
Ik heb innerlijk altijd gevoeld: dit is een fase, hij komt hier wel uit ( het is mij toch ook gelukt).
Uit ervaring weet ik hóe fout het kan lopen in die cruciale jaren en hoeveel
(gezondheids) schade iemand op kan lopen.
Ik heb me daar 19 jaar hard voor gemaakt om hem dit zoveel mogelijk te besparen. Ik(trouwens mijn man ook) zien ons echt als zijn beschermers.
Dat is toch onze plicht nietwaar? Oké, het moet niet eeuwig blijven duren natuurlijk want dan klopt er ook iets niet.
Wie weet als mijn broer en zus ooit deze liefde aan den lijve hadden mogen ervaren of het dan wel zover was gekomen met hun?
Heeft iemand het ons ooit wel geleerd? Nee, dus. Dat wilde ik voor mijn zoon wel doen maar ik voel ook dat het me heeft uitgeput.
Op dat punt zit ik nu. Ik kàn niet voor mijn zus mantelzorger gaan worden al zou ik het nog zo graag willen. Mijn energie is op wat dat betreft. Ik heb voel nu de behoefte om dàt te gaan doen wat mijn zus, zwager, broer,etc..al die jaren hebben gedaan toen ik voor mijn moeilijk opvoedbare zoon aan het zorgen was.(en ook nooit ook maar één keer hulp of steun van hun heb gehad).
Zodra het te moeilijk werd was het: Poeh, hier heb ik geen zin in dat gekrijs en gejammer, ik ben weer weg, doei!!! Zo ging het echt.
Hoe alleen en geïsoleerd hebben mijn man en ik ons vaak gevoeld.
Maar we hebben altijd onze verantwoording genomen en ons er geen minuut makkelijk vanaf gemaakt.
Aan de andere kant zien we nu dan ook halsreikend uit naar het moment dat we onze zoon aan zichzelf over kunnen geven. Met alles wat we hem hebben geleerd, wat hij er dan mee doet mag hij zelf weten.
Nu het bijna zover is ga ik me schuldig voelen??? Kan ik niet van dit vooruitzicht genieten??? Omdat ik vind dat ik dit nu maar voor mijn zus moet gaan doen?? O, ik word gèk van mezelf. Tanja welk Bachbloesemdruppeltje hoort daar ook weer bij??
Volgens mij Pine ( voor het schuldgevoel) en welke zou jij aanraden voor het gevoel dat ik niet mag genieten?