Intolerantie = altijd verteringsprobleem ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zonne
  • Startdatum Startdatum
Wow, wat een info allemaal. Beetje veel om in 1 keer te kunnen bevatten.
Tanja, jij zegt dus eerst beginnen met herstel van de slijmvliezen door gelatine ( te proberen ), daarna pas betaine proberen.
Probleem is een beetje dat ik ten tijde van Wapf ook gelatine heb geprobeerd ( de groene bus ), dat viel toen niet echt goed. Betaine toen ook geprobeerd, maar dat weet ik niet meer hoe ik erop reageerde.
Ghee heb ik nog nooit geprobeerd....

Binc, ik ben niet bang van eieren en melk. Maar als je er 3 dagen ziek van bent, denk je echt nog wel een keertje na voordat je het weer probeert. Zeker omdat ik dan verder ook amper kan eten en ik dus afval ( en dat is niet echt nodig ).

En ik eet nu dus niet meer 100% WAPF ! Dat heb ik bijna 2 jaar gedaan. Totdat ik opeens dus geen melk en eieren meer kon verdragen. Ik ben toen best veel afgevallen en ik wist dus echt niet meer wat te eten als je opeens geen kefir, kaas, melk, eieren, yogurt, slagroom meer mag. Dus daarna toch weer meer koolhydraten gaan eten om in gewicht aan te komen.
Nu eet ik dus 2 welliswaar glutenvrije , boterhammen per dag. Verder ook wat fruit. Plus dan verder redelijk wapf.
En ik neem geen appelazijn maar cranberrysap met water.

En verder blijf ik eigenwijs, ik wil echt niet teveel supplementen. Ik heb er al teveel geslikt waarop ik niet leek te reageren. En hoe meer je er neemt hoe minder je weet waarop je dan eventueel wel goed reageert. Vitamine C neem ik overigens wel elke dag in, evenals Q10, dat zijn de twee supplementen waarop ik positief reageer.

Ooh en Tanja, misschien heb je idd gelijk hoor dat het bij mij niet de lactase is die ontbreekt en daardoor voor problemen zorgt. Want in principe zou ik dan kefir moeten kunnen drinken toch of rauwmelkse boerenkaas ?!
Dus dan meer een verteringsprobleem van eiwitten in het algemeen misschien ?

Zonne,

Heb jij toen je met wapf begon wel gewoon koolhydraten gegeten?

En gewone bottenbouillon iplv de groene bus, verdraag je dat ook niet?

Ik ben tijdens Wapf altijd een beetje koolhydraten ( rijst ) blijven eten ivm de bijnieruitputting.
Ik eet eigenlijk nooit echt bottenbouillion ( oeps), wel soep getrokken van vlees of kip.

Uit alleen spier vlees bouillon maken krijg je geen mineralen. En ook geen gelatine. Ik kan niet voor je bepalen welje stap je het beste kan nemen. Maar als ik moet gokken zou ik dus wel als de donder aan de bottenbouillon gaan. En evt aloe Vera. Het kan best dat er ten tijde dat je met wapf begon al iets aan de hand is geweest wat je niet hebt gemerkt. Wellicht had je toen al een tekort aan maagzuur en zijn de klachten daarvan pas later ontstaan.
Je hoeft niet altijd te merken dat je een tekort hebt.

Of cranberry hetzelfde doet als appelazijn weet ik niet. Maar als jij er goed op reageert is dat prima toch?

Ik zou de prio leggen bij de bouillon. En misschien kom je wel verder met een paar consulten bij Tanja.

Heb je wel eens goed onderzoek laten doen verder naar je schildklier?

Geen dank hoor. Hoop dat je er verder mee komt. Je kunt ook gemberthee drinken gemaakt van verse gember met kaneel en munt en zoethout thee. Dat heb ik ook gedaan naast de bouillons en is nog lekker ook.

Dat doe ik al, ik drink thee van gember, kamille en kardemom. Schijnt idd ook goed te zijn voor de vertering.

Zonne,

Je zegt zelf dat je niet teveel tegelijk wilt doen. Wanneer je maag/darmen niet goed werken zal je ook niet al je vitaminen en mineralen opnemen. Ik denk dat het verstandig is om bij 1 ding te beginnen. Ik denk dat je behoorlijk wat tekorten hebt. Begin dan met die gelatine door middel van bottenbouillon maken. Daar haal je in eerste instantie je mineralen uit. Gelatine is geen supplement maar echte voeding. Denk dat het het in beginsel zelfs beter is om zelf bouillon te trekken.

Voor wat betreft die opname van betaine, blijkbaar kun je wel tegen vit c en cranberry. Neem je dan de zure variant? Als dat zo is vanuit mijn logica bekeken zou je dan wellicht de betaine ook moeten kunnen verdragen. Indien niet zou ik toch nog eens proberen om adrenal cortex te nemen. Wellicht dat de dosering die je daar eerder van nam te laag is geweest voor je.

Verder kan ik je niet meer tips geven dan ik al heb gedaan. Het is aan jou wat je er verder mee wilt. Bouillon trekken van een stukje kip of vlees is niet wat bedoeld word met bouillon waar je gelatine van krijgt. De mededelen die ik genoemd heb zijn behoorlijk mild.

Aloe Vera
Slippery elm etc.
Verder zou je nog kunnen denken aan bijenpollen. Kun je dan in je kokosyoghurt doen.

Ik kan ook niet WAPF eten en heb ook forse verteringsproblemen, bij mij speelt histamine intolerantie daar ook een grote rol in en mijn slijmvliezen zijn kapot. Hier ook ondergewicht, ik zit ook te zoeken naar goede/ betere voeding dan wat ik nu neem en wil me gaan verdiepen in GAPS.

Wat mij wel helpt voor de spijsvertering is L-glutamine in combi met een half uur daarna een beker bottenboullion getrokken van mergpijp met appelazijn en keltisch zeezout. En dat is voor mij dan ook de max, 2 bekers gaat niet goed wbt de boullion.

l-lady, hoe weet je dat je slijmvliezen kapot zijn/ niet goed functioneren ? En dan overal ? Mn maag en darmen ?

Ik heb een prikkelbare darmtest gedaan op www.darmklachten.nl, meten = weten en na jarenlang rondgeklungel met allerlei supplementen en voeding uit proberen gaf dit mij wat meer duidelijkheid.

Bij jou weet ik niet, maar ik herken de klachten wbt veel voeding niet kunnen verdragen/ ziek worden er van.

Ik ga de site eens bekijken, dank je wel. Maar ik heb geen prikkelbare darm gelukkig, jij wel ? En heb je er een oplossing voor gevonden of helpen ze je op die site ook verder ?

Ik heb iets anders dan een prikkelbare darm, maar dat kwam er juist ook uit door die test. Je krijgt uitslag met beschrijvingen op die site en kunt een consult krijgen bij de arts die er aan verbonden zit.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan