Is rauwe melk echt veilig en met welke argumenten?

Liesje ik heb wel kefir korrels voor je als je wilt, door op mijn naam te klikken vind je mijn e-mail adres, als je me je adres mailt stuur ik de korrels naar je op. Dat recept van zure melk lijkt op kwark maken, niks mis mee lijkt me. Ik hoorde dat laatst van een klasgenootje, haar moeder liet de melk zuur worden, hing het op en deed er nog een rauw ei doorheen.

Oker, heb je met jou melk al eens de melktest gedaan? Ik kan mijn melk rustig een week bewaren, hoewel ik tegenwoordig om de 5 dagen moet gaan, omdat we steeds meer drinken.

Melk die na 2-3 dagen niet meer goed is, dat is geen goede rauwe melk. Ik kan ook goed een week doen met mijn melk, tenminste als die dan ook niet al op is. Er treedt wel een lichte smaakverandering op, maar die proef ik niet meer. In het begin wel, dan lustte ik de melk na een dag of 3 eigenlijk niet meer. Maar dan was hij nog wel goed!

Of melk van niet biologische koeien goed is of niet hangt er vanaf. Ik heb een biologische boer wel eens horen zeggen dat sommige gangbare boeren beter zijn dan sommige collega bio-boeren. Denk dat hier wel een kern van waarheid in zit.

Belangrijke criteria zijn denk ik of de koeien grasgevoerd zijn, en dat ze weinig tot geen krachtvoer krijgen (liefst geen mais). Verder is het van belang te weten hoe de boer omgaat met antibiotica (indicatie gezondheid van de koeien)? Verder de percentages van eiwit en vet (heb wel eens melk gehad van Holstein koeien met een percentage van 5,5%, alsof je slagroom drinkt), hoger lijkt me beter aangezien kwantiteit ten koste gaat van kwaliteit. Gemiddelde leeftijd koeien lijkt me ook wel een goede indicatie. Komen de koeien buiten of niet? Hoe lang, hoe kort?

Klopt het dat de forumleden die rauwe melk drinken niet altijd melk drinken van gecertificeerde biologische afkomst? Ervaringen?

Wij halen in elk geval 1x per week melk waarbij de laatste flessen geconsumeerd worden die dan een leeftijd hebben van soms wel 10 dagen. Geen enkel probleem. Je proeft soms dat het ietwat zuur begint te worden, maar dat zijn de melk-eigen bacterieen die ondanks de koeling toch zijn gaan werken.

Iedereen tot zover hartelijk dank voor alle bijdragen!

Ik heb inmiddels mijn vriendin geïnformeerd over de mogelijke redenen waarom men vroeger alle rauwe melk kookte. Ook heb ik de informatie over de mogelijkheid om simpelweg de rauwe melk te testen doorgestuurd. Ik denk dat dit eigenlijk nog het beste gaat werken. Gewoon met eigen ogen zien wat het doet. Ik heb haar erop geattendeerd dat ze er ook een pak gepasteuriseerde melk (die ze nu drinkt) naast kan zetten in de test. Ben benieuwd. Zodra ik reactie terugkrijg laat ik het hier weten.

Mocht er nog meer aanvullende informatie komen via dit topic, dan is dat natuurlijk altijd interessant en stuur ik het alsnog door.

@Liesje

Ik ben nu bezig met een kefirkuur (van rauwe melk) en zit op dag 3. Ik merk dat ik op een dag van 12 uur drinken niet verder ben gekomen dan 3 liter Kefir per dag.

Ik voel wel dat ik iets minder energie heb, maar verder heb ik niet specifiek last van ontgiftingsverschijnselen, pijntjes of wat dan ook en vind het dan ook prima te doen.

@Henrik

Mijn vriendin heeft dit tappunt dicht bij haar in de buurt. Het lijkt niet biologisch te zijn. Dus mogelijk dat zij dan rauwe melk gaat drinken van niet biologische oorsprong. Even afwachten maar.

Ik drink zelf wel van biologische-dynamische oorsprong.

Bedankt Henrik voor het meedenken. Mijn vriendin woont op een paar km van Geesteren, maar dan wel de andere kant op dan ri. Halle. Voor ruimzicht moet ze ruim 30 km rijden...

Ik zal het in ieder geval wel doorgeven. Kan ze zelf kiezen.

Even een vraagje, 'mijn' boer belt me net, de melk wordt eens in de zoveel tijd getest en nu blijkt er een negatieve uitslag voor salmonella te zijn. En ik heb net melk gehaald om yoghurt te maken. Ik verhit het maar tot 38 graden, het blijft dus rauwe melk..

Wat zouden jullie doen? Wel of niet de melk eerst doorverhitten voordat ik er yoghurt van maak?

Alle bacterien zijn altijd overal, dus ook salmonella. Als jouw immuunsysteem okee is, worden ze gewoon opgeruimd. Ik zou me er helemaal geen zorgen om maken. Bedenk dat vroeger helemaal niks werd getest. Dacht je dat er toen nog geen salmonella bestond? Hetzelfde geldt volgens mij voor doktersbezoek. Ik heb weleens het gevoel dat we zogenaamd allemaal wel iets hebben, alleen omdat de dokter dat zegt (heeft gemeten). Hoe ziek zou je zijn als je het niet wist?

Als het voor mijzelf zou zijn zou ik het niet erg vinden (heb meer dan eens salmonella gehad, overigens niet door rauwe melk, ik heb er alleen een beetje een raar gevoel van in mijn buik wat na een paar dagen weer over gaat). Inderdaad speelt ook mee (denk ik), wat als je het niet geweten zou hebben? Ik vraag me af wat er gebeurt als je er yoghurt van maakt wetende dat de melk-eigen bacteriën ook zo hun bezigheden hebben op het gebied van preventie en genezing.

Bij jonge kinderen (en bejaarden) zou je wellicht toch moeten oppassen, je weet het niet, dan ook niet onnodig het noodlot tarten zou ik zeggen.

Maar enfin, ik kan alleen namens mijzelf spreken. Hoewel we er wel de nodige ervaring mee hebben. Drinken al > 2 jaar rauwe melk in de leeftijd van 0 t/m 35 jaar. Er zal vast wel eens iets ingezeten hebben wat tussen de controles is door geglipt. Nooit iets gemerkt.

Cupasoup, het is al even terug hoor (heb dit topic gemist):
Quote:
Heb een tijd lang rauwe koeienmelk en geitenmelk gedronken.

Toen kreeg ik jeuk aan mijn achterste.

De plek waar de zon niet schijnt zeg maar :lol:

Mijn man zei nadat ik het bovenstaande voorlas:

Dan moet hij de zon daar eens op laten schijnen, is het misschien zo over. 8)

Lia

Om weer on-topic te komen:

De boerin waar wij rauwe melk kopen kookt al vanaf jongs af aan haar melk omdat ze niet anders wist. Door ons is ze daarmee gestopt en rauwe melk gaan drinken, ze wist niet wat haar overkwam. Ze zei dat ze het veel lekkerder vond.

Lia

Er bestaat wel terdege koeien TBC, genaamd Paratuberculose, alleen is dit niet dezelfde bacterie als die welke bij de mens voorkomt. Paratuberculose wordt veroorzaakt door de Mycobacterium avium en TBC wordt veroorzaakt door de Mycobacterium tuberculosis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tuberculosis#Mycobacteria

http://www.smetparatbc.nl/paratbc.html

Wel wordt gesuggereerd dat er een mogelijk verband is tussen paratuberculose van koeien en de ziekte van Crohn bij de mens. Dit verband is nooit bewezen staat vermeld in het publicatieblad van de Europese Gemeenschappen

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2002:081E:0085:0086:NL:PDF

Annes: wat wil je zeggen?

Zover ik weet is jouw informatie juist een reden om wel goeie grasgevoerde bio rauwe melk producten te drinken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mycobacterium_avium_subspecies_paratuberculosis

Pasteuriseren heeft geen zin, terwijl goeie rauwe melk zelf antibiotische eigenschappen heeft.

Je ziet dus dat men de goede logica, de waarheid probeert te bestrijden met leugens die omgevormd worden tot wetten die de vrijheid en de waarheid dus beperken.

Want tegen dit soort testen en bewijzen kunnen de overheden niet zoveel beginnen. Behalve dan om feiten te verdraaien, mensen zwart te maken, te bedreigen en om te kopen.

De oorlog tegen rauwe melk is in volle gang als onderdeel van Agenda 21. Men weet dondersgoed dat het supergezond is, maar er is een aanval op alle gezonde voeding en andere belangrijke bronnen.

@JP Ik reageer op suggesties dat je van rauwe melk TBC kunt krijgen. Voor mijzelf hiervoor eens gezocht naar argumenten waarom dit niet het geval is en vond het wel de moeite waard om dit delen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan