De Italiaanse vicepremier en minister van Binnenlandse Zaken, Matteo Salvini (foto), heeft zich in eigen land tot een politieke ster ontwikkeld. Zijn rigoureuze houding tegen de verdere opname van schijnasielzoekers, zijn blokkade van private redders/smokkelaars hebben hem het respect van de migratie-sceptische EU-lidstaten opgeleverd.
Ook in Duitsland, en vooral bij de AfD, heeft Salvini veel fans. Salvini overweegt als topkandidaat van een rechtse partijalliantie bij de Europese verkiezingen aan te treden en zodoende voor de functie van voorzitter van de Europese Commissie, meldt de “Basler Zeitung”.
“Vrienden uit verschillende Europese landen hebben me hierom verzocht, ze hebben het me voorgesteld”, zei de chef van de rechts-nationalistische partij LEGA donderdag in een interview met de krant “La Repubblica”.
Salvini is blij met de instemming van buiten Italië, maar wil de tijd nemen om te beslissen over een eventuele overstap naar Brussel. “Mei is nog ver weg. Ik denk er nog over na”, zei de minister van Binnenlandse Zaken volgens de “Basler Zeitung”.
De “Alternative für Deutschland” (AfD) zou Salvini´s overwegingen ondersteunen. “Ik beschouw Salvini zowel als Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken als een ideale bezetting, net zoals ik me zou kunnen voorstellen dat Salvini een dragende rol in Europese instellingen op zich neemt”, aldus AfD-chef Jörg Meuthen tegenover het persbureau Reuters.
https://ejbron.wordpress.com/2018/10/19/afd-verwelkomt-overwegingen-van-salvini-om-naar-brussel-over-te-stappen/
Mike