Kan maar niet aankomen.

Ik ben het met wat anderen hier schrijven in dat je eerst je voeding aan moet gaan passen naar westonprice.

Zorg dat je alle bouwstoffen binnenkrijgt(dus opneemt)om je lichaam goed te laten functioneren en zeker om het stress bestendig te maken en te houden.Zeker wanneer je van plan bent om krachttraining op te gaan pakken. Vergeet te denken in cal. inname , het is belangrijk wat je opneemt en wat je lichaam ermee doet.

Geef jezelf eerst eens de tijd om hiermee aan de slag te gaan en om te zien hoe je lichaam reageert.

Je kunt best ervaren dat je op den duur iets gespierder gaat uitzien omdat je lichaam de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt en dan deze opbouw toe kan laten zonder verdere training tot aan het niveau dat bij jou (genetisch) mogelijk is(zonder training,net als bij een jongen die in de puberteit komt).Dit is gezien je leeftijd nog mogelijk.

Hoeveel dit zal zijn en of je er tevreden mee zult zijn weet ik niet.Maar om meer spiermassa op te bouwen boven de hoeveelheid die je hebt zonder specifieke training hiervoor maar wel als gevolg van je voeding en dagelijkse belasting zul je je lichaam moeten belasten boven een niveau dan je gewend bent.

Je lichaam weet niet welke activiteit je doet ,alleen maar of en hoe het belast wordt en zal indien er een overbelasting was met spiergroei(daar hebben we het hier nu over)reageren,mits je dit toelaat(wederom voeding en ...rust).Dus wanneer je zoals caveman zo nu en dan iets zwaarst tilt en verplaatst ,dan is dit de prikkel voor je lichaam .Tot op een bepaald niveau.Daarna zul je de belasting aan moeten passen en dit wordt al moeilijker met de gewone dagelijkse werkzaamheden. Daarnaast kan dit negatieve uitwerkingen hebben op de rest van je gestel.

Het is daarom veel efficienter en veiliger op lange termijn om goed gedoseerd je lichaam te prikkelen via krachttraining.

Overigens zal een gespierder uiterlijk ook samengaan met de opslag van o.a vet tusssen de spiervezels en of glycogeen opslag met water.

Er valt hier regelmatig de opmerking gespierder en mannelijker.Bedenk dan wel even dat de rede van je lichaam om spieren te laten groeien niets te maken heeft met het uiterlijk dat je nastreeft.Het lichaam heeft als rede sterker worden(functioneler)en zal dit uiteindelijk mogelijk maken door de spiervezels dikker te maken.Draai de zaken dus niet om.

Kun je me iets meer laten weten over je postuur zoals, wel of geen buikje,smalle of brede schouders(lengte van sleutelbeen),smalle of bredere pols/enkel gewrichten.Hoe slaap je en wordt je uitgerust wakker? Ben je een zenuwachtig type? Hoe actief ben je?leef(de) je zo slecht zodat je jezelf aan het opbranden was?

'ik ben 1.83 en weeg maar 62 kilo, 62 KILO JA !

dat is niet normaal..ik hoor zo'n beetje 80-85 te wegen met die lengte?'

Niemand bepaald voor jou wat normaal is(gezondheid is belangrijker,toch?) en je gewicht aan zich is niet zo belangrijk ,maar wel je lichaam samenstelling.

ad

 
Quote:
ik haal makkelijk de 3000 kcal per dag en ik blijf gewoon een dunne slungel..


Is het niemand opgevallen dat dit pure uithongering is? Is dit een typfout en moet dit 2000 of 3000 zijn? Enb als ik vervolgens kijk waar die '1000 kcal' uit bestaan, dan verbaast mij dit helemaal niets, want daar zit nl. nauwelijks voedingswaarde in!

Mike

 
Daarom heb ik hem ook eerst aangeraden om zichzelf in te lezen. Want als hij zijn voeding niet om zal gooien, dan zal er weinig tot niets veranderen.

 
Quote:
Croisant

Aardbei gebakje

Volle kwark 400ml

1.5 pistoletje met unox rookworst

schaaltje chips

grote kapsalon

1 hele stuk gebakken kipfilet

paar aardappels

en noodles met ossenhaas...


Croissant --> witmeel kan je beter vermijden, sowieso tarwe en graan. Probeer eens een rijstewafel met dik roomboter

Gebakje --> suiker en meel, weg bij blijven. Misschien wat blokjes kaas of worst?

Kwark --> prima, maar volgens mij is yoghurt beter (meer probiotica?)

Pistoletje met rookworst --> ditch het pistoletje, vervang de worst door ander vlees (minder bewerkt)

Chips --> aardappel is een nachtschade, en dus giftig. Verder is er van alles mis met de olie waarin het gebakken is en de smaakversterkers die er over gestrooid zijn

Kipfilet --> prima, maak er maar twee van

Noodles --> ook exit, meel

Ossenhaas --> prima, bak hem wel in roomboter

Je eet veel meel. Dat vult wel, maar voedt niet, dus aankomen zal je er niet van.

(medeforummers, hoe doe ik het? :D)

 
Mijn lichaam doet het dan toch anders, Als ik die producten zou eten vooral de meel en suiker ben ik binnen de kortste keren tonnetje rond. Ik vraag me wel eens af hoe dat kan dat de een er mager van blijft en de ander er van groeit.

 
Heeft net het effect op de schildklier te maken. Bij de een wordt deze overgeactiveerd, waardoor de stofwisseling te snel verloopt, en bij de ander wordt de schildklier juist onderactief, waardoor de stofwisseling te traag verloopt. In beide gevallen is er sprake van ondervoeding, leidend tot ofwel ondergewicht, ofwel overgewicht. Twee kanten van dezelfde medaille dus.

Mike

 
@Mike

Thnx, met die vraag zat ik laatst ook al te stoeien en toen dacht ik ook al aan de schildklier maar nu weet ik het weer inderdaad. Daarom zijn vaak mensen die een snelle stofwisseling hebben ook vaak onrustig, hoge bloeddruk, gestrest(altijd bezig). Maar persoonlijk vaak ook wittig eruit vind zien, had ik overigens ook.

Gelden er nog specifieke aandachtspunten voor beide stofwisselingen om dit het snelste om te keren, maw weer in balans komt?

Ik bedoel, een onderactieve schildklier kan bijvoorbeeld slecht gaan op een zeer lage kh inname terwijl een overactieve schildklier juist een zero carb nodig heeft?!

Ik heb zelf een vriend die hier last van heeft en hij worstelt ook om aan te komen dus misschien met een paar handige 'tweaks' dat hij zijn schildklier beter in balans kan krijgen want hij zit al een tijd aardig aan het wapf/paleo protocol.

Alvast bedankt voor het antwoord.

 
@mijnlijf,

Dan zijn je nijnieren uitgeput en draait je schildklier te snel bij wijze van compensatie voor de onderactieve bijnieren.

@Caveman,

Het is en blijft een persoonlijke zoektocht en er bestaat niet zoiets als een 'formule' op basis van veel of weinig carbs. Begin gewoon met high fat-mediumprotein-low carb en kijk hoe je lichaam hierop reageert. Alle hormoonklieren gebruiken cholesterol als belangrijkste bouwsteen. Daarna verzadigde vetten, eiwitten en mineralen (zout).

Mike

 
Clara, even over de rijstwafels. Ik dacht jaren er goed aan gedaan te hebben mijn kinderen rijstewafels te geven ipv brood. Nu hadden ze gaatjes en heb me heel erg ingelezen. Ik heb voorgaande jaren gedacht dat volkoren gezonder was. Maar volkoren zit dus vol met fytinzuur. En vooral volkoren rijst. En ALLE rijstwafels zijn gemaakt van zilvervliesrijst.

 
@MIke,

Ik kan wel inzien waarom de schildklier als backup versneld gaat werken om het gebrek aan energie door de uitgeputte bijnieren te compenseren, maar hoe lang zal de schildklier dit volhouden?

Als ik me goed herinner is cortisol ook nodig bij de omzetting van T4 naar T3 en zal de werking van de schildklier dus duidelijk en snel achteruit gaan qua werking.Daarmee dan ook in de hersenen een belemmering van oa GABA waardoor men zich niet energiek voelt maar ook onrustig.Dit zal dan voor velen een rede zijn om weer stimulantia te nemen en die het proces verergeren.

@ caveman

Hoe men zich voelt heeft voor een groot deel te maken met neurotransmittors in de hersenen en de aanmaak hiervan is weer afhankelijk van oa voldoende complete eiwitten welke wederom eerst goed verteerd dienen te worden.Er moet dus voldoende maagzuur geproduceerd worden en dus is de bijnier weer van belang.Ergens moet dus inderdaad de vicieuze circel doorbroken worden met voeding en rust.Je hebt de neurotransmitter serotonine en gaba bv.nodig om je goed en zelfverzekerd te voelen en je niet snel uit het veld te laten slaan.Dus van een te lage schildklier werking kun je je ook onrustig gaan voelen.

ad

 
Quote:
Clara, even over de rijstwafels. Ik dacht jaren er goed aan gedaan te hebben mijn kinderen rijstewafels te geven ipv brood. Nu hadden ze gaatjes en heb me heel erg ingelezen. Ik heb voorgaande jaren gedacht dat volkoren gezonder was. Maar volkoren zit dus vol met fytinzuur. En vooral volkoren rijst. En ALLE rijstwafels zijn gemaakt van zilvervliesrijst.


Goed om te weten. Ik dacht dat fytinezuur alleen in noten en granen zat :( ik eet 1-2 mais of rijstwafels per dag, ik noem ze eetbare borden :) (de laag boter en kaas die er op gaat is drie keer dikker dan de wafel). Ik heb volgens mij hier ook wel eens gelezen dat die wafels met hun hoge GI alleen met heel veel vet gegeten moeten worden, maar ook dat het verder weinig kwaad noch goed kon, los van de koolhydraten. Hoe zit het dan met basmati-rijst? Ik eet ook 1x per dag een plak roggebrood of speltkiembrood. Ik dacht dat in dat roggebrood weinig fytinezuur zit vanwege het lange rijzen en in speltkiembrood door het kiemen. Lastig allemaal, want deze eetbare borden zorgen er wel voor dat ik zo'n 150-200 gram roomboter per dag binnenkrijg.

 
Quote:
Bij de een wordt deze overgeactiveerd, waardoor de stofwisseling te snel verloopt, en bij de ander wordt de schildklier juist onderactief, waardoor de stofwisseling te traag verloopt.


Maar hoe krijg je die schildklier dan rustigere als je met ondergewicht te kampen hebt?

 
@Dennis

Dat is dus eigenlijk dezelfde vraag wat ik al vroeg aan Mike, dat is dus met andere woorden voor iedereen weer verschillend. Dat snap ik zelf ook inderdaad maar volgens mij behandel je normaal toch iemand met een over actieve schildklier en ondergewicht kampt anders dan iemand die het tegenovergestelde heeft.

@Ad

Thanx voor je info, kan het kwaad om het een keer als supplement te gebruiken of heb je tips om dat via bepaalde voeding naar binnen te krijgen? ben wel geïnteresseerd in het effect hiervan.

 
Quote:
Ik dacht dat fytinezuur alleen in noten en granen zat


Het zit in alles wat kiemkracht heeft, dus: granen, noten, zaden, pitten, bonen en peulvruchten. Fytinezuur heeft als functie om de levensvonken (mineralen en enzymen) te remmen, zodat het zaad (algemene benaming voor alle bovengoemde eetwaar) in droge staat duizenden jaren kan overleven, net zo lang tot de omstandigheden juist zijn (vocht en warmte) en de kiemkracht vrijkomt. Het zaad laat dan ook het fytinezuur los, omdat de levensvonken dan niet meer binnengehouden hoeven te worden.

Quote:
Hoe zit het dan met basmati-rijst?


Het fytinezuur zit in het vlies, dus als je witte rijst eet zit het er niet meer in.

Mike

 
@Mike, waren rijstwafels niet ok, omdat deze al "kapot" verhit zijn?

Ik weet niet goed meer wat ik anders kan eten als vervanging van brood. Ik eet nu vaak boekweitcrackers, maar daar zit ook weer fytinezuur in. Beter rijstwafels dan?

Ik ben gestart met het helen van de darm, glutamine en dergelijke.

 
@Klavertje4

als je je darmen wat herstelt zijn kan je best wel zuurdesem of roggebrood proberen toe te voegen als je het mist.... ik ben het ook gaan eten, vooral in de winter en het lijkt mij wel aardig te helpen, zeker als je wilt aankomen.

Voor alsnog eerst een paar maanden zonder proberen, zomer is om de hoek dus perfect om te proberen :) Zodra je het weer introduceert dan merk je gauw genoeg hoe je darmen er op reageren, ik had geen 'last' in ieder geval...misschien voor jou wel... voor iedereen weer anders

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.163
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan