Hilda,
Ik ben geen biochemicus. Jouw 'mavo-scheikunde' kan ik volgen, maar ik heb begrepen dat iets in chemische zin positief geladen kan zijn en dan toch elektro-negatief kan uitvallen. Inmiddels ben ik erachter dat ik het de hele tijd heb over elektro-negatief en -positief. Ik vind het persoonlijk erg ingewikkeld en verwarrend en zit te wachten op iemand die mij dit in simpele termen duidelijk kan maken. Om het simpel te houden:
De zuren zijn de bouwstoffen, zoveel is wel duidelijk. We weten dat vetten en eiwitten bouwstoffen zijn, iets waar Price ook voortdurend op hamerde, met name vetten. We spreken dan ook van vetZUREN en bij de eiwitten over aminoZUREN. Price waarschuwde ook tegen de zuur-basetheorie die stelt dat je meer basisch dan zuurvormend zou moeten eten. Price constateerde dat alle voedingspatronen van inheemse volkeren overwegend zuurvormend waren. Verder constateerde hij dat we 2 gram fosfor en 1,5 gram calcium per dag nodig hebben voor gezonde, sterke botten. De aanwezigheid van fosforZUUR in voedsel zou volgens Price juist een reden moeten zijn om daar meer van te eten, in plaats van de pH-meter te hanteren en te constateren dat zo'n voedingsmiddel zuurvormend is en daarom te vermijden of te beperken, zonder te kijken naar de mineraalinhoud van het voedingsmiddel.
Als de zuren de bouwstoffen zijn, dan zijn de basen de afbraakstoffen. De zuur-basetheorie is gebaseerd op het feit dat je zoveel mogelijk basen moet eten omdat deze afbraak bevorderen, een ander woord voor zuivering en reiniging. Dit verklaart waarom veganistische, rauwe voeding bijzonder reinigend werkt en dat kan zeer zeker een kortstondig therapeutisch nut hebben. Opbouw en afbraak moeten echter in verhouding met elkaar staan en de natuur staat altijd aan de kant van de opbouw ('natuur' betekent 'geboorte' en niet 'sterfte'). Vandaar dat die inheemse volkeren overwegend zuurvormend voedsel aten, meer opbouw dan afbraak. Kortom, vetzuren en aminozuren, maar ook zure mineralen als fosfor en zwavel, zijn van wezenlijk belang voor de lange termijn om je botten, spieren en organen gezond en sterk te houden.
Ik begrijp dus dat er een verschil is tussen chemische lading en elektrische lading. Erg verwarrend allemaal. Zuren hebben een elektrisch-negatieve lading. Basen hebben een elektrisch-positieve lading. Volgens mij heb je gelijk als je zegt dat H2O2 zowel zuur- als basevormend is, omdat het uiteenvalt in het lichaam in het zure waterstof en het basische zuurstof. Juist omdat de hoeveelheden zuurstof en waterstof gelijk zijn, kan het lichaam vervolgens op basis van zijn eigen intelligentie bijsturen daar waar nodig door waterstof of zuurstof toe te voegen aan plekken waar er een tekort van het een of ander is.
Er zijn wel meer verschillen tussen hoe iets chemisch uitvalt en in de praktijk. Kalium, bijvoorbeeld, is in chemische zin alkalisch, maar geen alkalisch mineraal in de voeding (het is neutraal). Hoe kan dat dan? En wat te denken van zeezout, dat in zijn totaliteit alkalisch is als voedingsmiddel, maar hoofdzakelijk bestaat uit de dominante mineralencombinatie natriumchloride, waarvan ong. 30% natrium (basisch) en ong. 60% chloor (zuurvormend). Hier zie je opnieuw dat de natuur kiest voor overwegend opbouwend (chloride is de enige voedselbron die meehelpt maagzuur op te bouwen), maar toch pakt het geheel van mineraalzouten en -zuren als voedingsmiddel basisch uit. Ik denk dus dat de totale optelsom die wij 'zeezout' noemen elektrisch gezien basisch zijn. Lastig hoor!
Mike