kauwen

Haha :wink:

Er was wel tijd voor vragen maar ik moest helaas weg en dacht dan vraag ik het op het forum vandaar.

 
ik denk er het mijne van. Ik denk dat wij vroeger niet al te goed kauwden en veel rauwer voedsel aten. we dronken en aten ook minder vaak. Goed kauwen, veel drinken en regelmatig eten, allemaal dingen die we van nature nooit hoefden te doen en nu ineens wel. waarom? Ik denk dat slecht kauwen de spijsvertering vertraagd waardoor je langer energie uit je voedsel kunt halen. Een pluspunt eigenlijk. Waarom moet alles zo snel mogelijk verteerd worden? en dan eten ook nog bewerkt voedsel dat extra makkelijk verteerbaar is.. Waar zijn we dan mee bezig?
 
Voor wat betreft het rustiger eten en beter kauwen betreft maak het ook uit wat je eet. Macaroni, bijvoorbeeld, slup je als het ware zo naar binnen, terwijl je hele granen en pseudo-granen, zoals volkoren rijst, wat rustiger, korreltje ovor korreltje eet. Lijkt me dat me met gezond voer niet zo hoeft te tellen hoe vaak je kauwt. Zou eens kijken hoe je je eten bereidt. Als je bloedsuikerspiegel teveel schommelt, wil je misschien ook wat sneller eten.
Te snel of te langzaam eten lijkt me ook een emotioneel probleem, in de zin van niet willen voelen.
 
ik denk er het mijne van. Ik denk dat wij vroeger niet al te goed kauwden en veel rauwer voedsel aten. we dronken en aten ook minder vaak. Goed kauwen, veel drinken en regelmatig eten, allemaal dingen die we van nature nooit hoefden te doen en nu ineens wel. waarom? Ik denk dat slecht kauwen de spijsvertering vertraagd waardoor je langer energie uit je voedsel kunt halen. Een pluspunt eigenlijk. Waarom moet alles zo snel mogelijk verteerd worden? en dan eten ook nog bewerkt voedsel dat extra makkelijk verteerbaar is.. Waar zijn we dan mee bezig?

Hoe kom je tot de conclusie dat men vroeger minder kauwde op voedsel en veel dingen rauw tot zich nam?
Als voeding te lang in de maag blijft dan is de opname ervan slecht. Het gaat rotten doordat het te lang in de maag blijft en voedingsstoffen dus niet opgenomen worden. Juist voor verteerd voedsel ontziet de spijsvertering en de opname van voedingsstoffen gaat veel beter. Zeker wanneer men vette stoofpotten eet. Ook rauwe melk zit vol met vitaminen en mineralen. Men haalt dus geen energie uit het voedsel dat lang in de maag blijft. Men haalt energie uit de voedingsstoffen uit het voedsel welke makkelijker in het lijf komen bij voorvertering.Een andere reden waarom voedsel niet verteerd kan worden en te lang in de maag blijft is een tekort aan maagzuur waardoor de spijsvertering het voedsel niet kan verteren. Dus kauwen is wel degelijk van belang. En inderdaad, bewerkt voedsel vermijden. Daar zit niks anders in dan rotzooi.
 
Kauwen is als ademen. onbewust doe je het goed. en aangezien ons voedsel alleen makkelijker te verteren is geworden denk ik dat ons darmstelsel sterk genoeg is . zou moeten zijn..
 
Niet iedereen ademt goed van nature. Niet voor niets zijn er ook therapieën zoals ademhaling therapie. Tanden heeft een mens ook niet gekregen voor de sier, maar om ze te gebruiken.
Wat bedoel je met makkelijk verteerbaar voedsel?
Want echt voedsel met hele eiwitten zijn voor de mens tegenwoordig juist moeilijk verteerbaar vanwege een tekort aan maagzuur wat allerlei klachten geeft. Dit heeft een directe relatie met bijnieruitputting. Ook zijn enzymen van belang. Rauw vlees eten, terwijl dit moeilijk verteerbaar is kan eerder voor problemen zorgen zoals dat benodigde voedingsstoffen niet worden opgenomen.
De spijsvertering bestaat niet alleen uit darmen, maar ook de maag, lever, alvleesklier.
Hier kun je er meer over lezen. Zo simpel als jij het stelt werkt het niet.

http://www.voedingisgezondheid.nl/spijsvertering
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan